dc.contributor.advisor | Kaili Kepler-Uotinen | |
dc.contributor.author | Korppi-Tommola, Milla | |
dc.date.accessioned | 2015-08-28T17:21:52Z | |
dc.date.available | 2015-08-28T17:21:52Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1494013 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46721 | |
dc.description.abstract | Korppi-Tommola Milla, 2015, Mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen keskittyvän koulutuksen tuomat mahdollisuudet alakoulun opettajien tietotaitoihin. Jyväskylän Yliopiston Opettajankoulutuslaitos, Kasvatustieteiden tiedekunta, Pro gradu-tutkielma. 60 sivua. Liitteet: Alakoulun opettajille suunnattu loppukysely ja opettajien vastaukset.
TIIVISTELMÄ
Mielenterveys on olennainen osa ihmisen terveyttä ja kouluilla on merkittävä rooli oppilaidensa mielenterveyden edistämisessä. Tein kandidaatin tutkintoni yhdessä opiskelijakollegani kanssa ja tutkimuksemme keskeiset tulokset, joiden mukaan opettajien taidot opettaa hyvinvointia ja mielenterveyttä ylläpitäviä selviytymistaitoja koulussa ovat puutteellisia, innoittivat minut jatkamaan tutkimusta tästä aiheesta myös Pro gradu työni parissa. Tutkimukseni tarkoituksena oli tarkastella sitä, miten koulutuksella voidaan vaikuttaa alakoulun opettajien tietotaitoihin hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistämistä kouluissa. Tutkimukseni on osa Suomen mielenterveysseuran toteuttamaa Mielenterveystaidot alakouluun 2012- 2014- hanketta, jonka kautta hankkeessa toimineet opettajat saivat koulutusta ja materiaalia mielenterveysseuralta omaan opetukseensa. Keskityn tutkimuksessani erityisesti selvittämään, miten opettajat kokivat Suomen mielenterveysseuran järjestämässä hankkeessa mukana toimimisen toiminnan loppuvaiheessa, minkälaisissa tilanteissa koulun arjessa opettajat tunsivat voivansa hyödyntää koulutuksessaan saamaansa osaamistaan sekä sitä, miten koulutus mahdollisesti muutti tutkittavia opettajina.
Tutkimukseni aineistoni koostui Mielenterveystaidot alakouluun 2012-2014- hankkeen loppuvaiheessa hankkeessa toimineille opettajille suunnatusta loppukyselystä. Loppukysely toteutettiin opettajille lähetettyjen kyselylomakkeiden avulla ja siihen vastasi yhteensä 10 alakoulussa työskentelevää opettajaa. Kyselylomake koostui sekä avoimista että strukturoiduista kysymyksistä. Lähdin analysoimaan lomakkeen strukturoituja kysymyksiä frekvenssejä hyödyntäen ja avoimet kysymykset käsittelin lähtemällä teemoittelemaan aineistosta esiin nousevia keskeisimpiä aihe-alueita.
Tutkimustulosten perusteella opettajat kokivat Mielenterveystaidot alakouluun hankkeen erittäin hyödyllisenä ja mielekkäänä. He kertoivat saaneensa hankkeen kautta runsaasti uutta tietoa ja konkreettisia keinoja opettaa mielenterveyttä ylläpitäviä selviytymistaitoja alakoulussa. Opettajat toivat vastauksissaan esille myös sen, että heidän omien mielenterveystaitojensa kehittyneen hankkeen aikana ja tätä kautta he kertoivat panostavansa enemmän nyt myös omaan hyvinvointiinsa. Tutkimuksen tekeminen antoi minulle hyvän käsityksen siitä, miten parhaimmillaan kouluissa toteutetun projektin avulla voidaan tukea sekä opettajien että oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (63 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Hyvinvointi | |
dc.subject.other | Mielenterveys | |
dc.subject.other | Mielenterveyden edistäminen kouluympäristössä | |
dc.subject.other | Selviytymistaidot | |
dc.title | Mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen keskittyvän koulutuksen tuomat mahdollisuudet alakoulun opettajien tietotaitoihin | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201508282771 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2015-08-28T17:21:53Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | mielenterveys | |
dc.subject.yso | kouluympäristö | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |