dc.contributor.advisor | Kuronen, Mikko | |
dc.contributor.author | Seppänen, Anna-Maija | |
dc.contributor.author | Väisänen, Petri | |
dc.date.accessioned | 2015-08-25T17:30:31Z | |
dc.date.available | 2015-08-25T17:30:31Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1493688 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46705 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa tutkittiin fyysisen aktiivisuuden käyttöä ruotsinopetuksessa yläkoulussa ja lukiossa. Tarkoituksenamme oli selvittää, hyödynnetäänkö liikettä ja liikkumista ruotsin oppitunneilla ja millä tavoin. Lisäksi halusimme saada selville, tukeeko tai kannustaako ruotsin kielen tunneilla käytetty oppimateriaali oppilaita fyysiseen aktiivisuuteen ruotsin opiskelun yhteydessä.
Tutkielman aineisto koostui kahdesta osasta: neljästä B1-ruotsin oppikirjasarjasta sekä viiden ruotsinopettajan teemahaastatteluista. Tarkasteltavat kirjasarjat olivat Klick, Premiär, Magnet ja Galleri. Tutkimuksen pääpaino oli opettajien haastatteluissa ja oppikirjojen analyysi toimi näille pohjana. Tutkimusaineistoa analysoitaessa käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Oppikirja-analyysin tulokset osoittivat, että oppimateriaali ei erityisesti kannusta liikunnallisuuteen oppimisen yhteydessä: tarkasteltujen kirjasarjojen tehtävistä vain murto-osa oli liikunnallisesti aktivoivia. Osassa kirjoja fyysistä aktiivisuutta tukevia tehtäviä ei ollut lainkaan. Suurimmassa osassa liikunnallistavia tehtäviä fyysisen aktiivisuuden voitiin nähdä olevan sivutuote eikä oppimisen tapa. Opettajien haastatteluissa kävi ilmi, että he käyttävät liikunnallistamista jonkin verran ruotsin oppitunneilla ja suhtautuvat positiivisesti oppilaiden fyysiseen aktivointiin. Se, että he integroivat liikkumista oppitunteihin, oli pääosin heidän oman kiinnostuneisuutensa tulosta. Erityisesti tilarajoitteet ja ryhmäkoko koettiin liikunnallistamista rajoittaviksi tekijöiksi. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (82 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | liikunnallistaminen | |
dc.title | Fysisk aktivitet i svenskundervisning på högstadiet och gymnasiet | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201508252754 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.date.updated | 2015-08-25T17:30:32Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |