Fysisk aktivitet i svenskundervisning på högstadiet och gymnasiet
Abstract
Tässä tutkielmassa tutkittiin fyysisen aktiivisuuden käyttöä ruotsinopetuksessa yläkoulussa ja lukiossa. Tarkoituksenamme oli selvittää, hyödynnetäänkö liikettä ja liikkumista ruotsin oppitunneilla ja millä tavoin. Lisäksi halusimme saada selville, tukeeko tai kannustaako ruotsin kielen tunneilla käytetty oppimateriaali oppilaita fyysiseen aktiivisuuteen ruotsin opiskelun yhteydessä.
Tutkielman aineisto koostui kahdesta osasta: neljästä B1-ruotsin oppikirjasarjasta sekä viiden ruotsinopettajan teemahaastatteluista. Tarkasteltavat kirjasarjat olivat Klick, Premiär, Magnet ja Galleri. Tutkimuksen pääpaino oli opettajien haastatteluissa ja oppikirjojen analyysi toimi näille pohjana. Tutkimusaineistoa analysoitaessa käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Oppikirja-analyysin tulokset osoittivat, että oppimateriaali ei erityisesti kannusta liikunnallisuuteen oppimisen yhteydessä: tarkasteltujen kirjasarjojen tehtävistä vain murto-osa oli liikunnallisesti aktivoivia. Osassa kirjoja fyysistä aktiivisuutta tukevia tehtäviä ei ollut lainkaan. Suurimmassa osassa liikunnallistavia tehtäviä fyysisen aktiivisuuden voitiin nähdä olevan sivutuote eikä oppimisen tapa. Opettajien haastatteluissa kävi ilmi, että he käyttävät liikunnallistamista jonkin verran ruotsin oppitunneilla ja suhtautuvat positiivisesti oppilaiden fyysiseen aktivointiin. Se, että he integroivat liikkumista oppitunteihin, oli pääosin heidän oman kiinnostuneisuutensa tulosta. Erityisesti tilarajoitteet ja ryhmäkoko koettiin liikunnallistamista rajoittaviksi tekijöiksi.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201508252754Use this for linking
Language
Swedish