Voimistuneen kuntoliikunnan tarkastelua markkinatutkimuksen segmenteissä : jyväskyläläiset kilpa- ja kuntourheilijat KIHUn näkökulmasta
Tutkielman tarkoituksena on kuvata jyväskyläläisten kunto- ja kilpaurheilijoita ja heidän liikuntasuhdettaan Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskukselle (KIHU) tehdyn markkinatutkimuksen segmenteissä. Kunto- ja kilpaurheilu ovat osa laajempaa liikunnan käsitettä, jossa niiden luokittelu perustuu toiminnan aktiivisuuden ja vapaaehtoisuuden asteeseen. Tutkimus on kvantitatiivinen ja aineistolähtöinen. Liikuntasuhteesta tarkastellaan omakohtaista liikuntaa sekä sportisointia eli liikunnan kokonaisvaltaista kulutusta, jonka yhtenä ilmentymänä nähdään ns. kuntoilubuumi.
Aineisto (N=1251) koostuu Huippututkimusyksikkö -hankkeeseen kerätystä markkinatutkimuksesta ja sitä on analysoitu määrällisesti SPSS-ohjelmistolla. Saatuja tuloksia on reflektoitu aiempiin tutkimuksiin. Osaltaan ne vahvistavat lähtöoletusta, ettei ns. kuntoilubuumi ole koko väestön ”harrastus” vaan se vaatii resursseja – erityisesti rahaa ja aikaa. Jyväskyläläiset kunto- ja kilpaurheilijat käyttävät liikuntaan sekä tavoitteelliseen urheiluun enemmän aikaa muuhun väestöön verrattuna. Harrastamisen volyymin lisäksi liikuntamuodot painottuvat intensiivisyydeltään kovempiin lajeihin. Kunto- ja kilpaurheilijoilla suosituimpia lajeja olivat kuntosali, juoksulenkkeily sekä erilaiset ryhmäliikuntamuodot eli jumpat. Myös erilaiset kestävyys- ja voimailulajit olivat verrattain suosittuja. Keskimäärin vastaajat käyttivät liikuntaan seitsemän tuntia ja 27 minuuttia viikossa ja liikuntapalveluihin rahaa 52,84 euroa kuukaudessa. Eri liikuntalajien välillä ja liikunta-aktiivisuuden perusteella havaittiin eroja rahankäytössä.
Kunto- ja kilpaurheilijoille tärkeimmät syyt harrastaa liikuntaa olivat fyysinen terveys, henkinen hyvinvointi sekä liikunnan ilo. Liikuntasuhde heillä on poikkeuksellisen merkityksellinen ja sosiaaliselta rooleiltaan he ovat liikunnan sekä kuntoilubuumin vakio-osallistujia sekä sisäpiiriläisiä. Liikunnan kaupallistumisen näkökulmasta kuntourheilijoita, ja erityisesti kuntosaliharrastajia, voidaan pitää tärkeänä asiakassegmenttinä liikuntapalveluita tarjoaville tahoille.
...
The purpose of this study is to describe conditioning and competitive sport athletes in Jyväskylä and their Physical Activity Relationship within segments of market research for Research Institute for Olympic Sports (KIHU). The conditioning and competitive sports are part of a broader concept of physical activity in which the classification is based on degree of the activity and voluntary. The study is quantitative and data-oriented. In this study Physical Activity Relationship covers personal physical activity and consumption of meanings of physical culture which are seen as an expression of the fitness boom.
The data (N = 1251) was collected for market research of Sport Lab Jyväskylä project and it has been analyzed quantitatively using SPSS software. The results has been reflecting to previous researches. In part, they confirm the base assumption that the so-called fitness boom is not for whole population as it requires resources – particularly money and time. The conditioning and competitive sport athletes in Jyväskylä use more time to physical activity and goal-oriented sport compared to the rest of the population. In addition to the volume physical activity, the focus is on more intensive exercises.
The most popular sports were the gym exercising, jogging/running and various forms of group exercise (aerobic etc.). Also, different endurance and strength sports (e.g. cross fit) were relatively popular among the athletes. On average respondents used to sport for seven hours and 27 minutes per week and money for Sports Service 52.84 euros per month. Between the various sports and physical activity were observed differences in the use of money. The main reasons for physical activity were physical health, mental well-being as well as ‘joy of sport’. The Physical Activity Relationship of athletes is strong and for social role, concerning physical activity and fitness boom, they are seen as regulars and/o insiders. When thinking from the point-of-view of commercialization in sport, the conditioning and especially fitness athletes can be considered as an important customer segment for companies providing Sports Services.
...
Alternative title
Jyväskyläläiset kilpa- ja kuntourheilijat KIHUn näkökulmastaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Mestaruus pääomana : huippu-urheilun tuottama pääoma yrittäjäksi ryhtymisen kannalta
Pekkala, Auli (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
Psyykkinen valmennus tukemassa nuoren urheilijan motivaatiota urheilun ja liikuntatuntien näkökulmasta
Viklund, Netta (2023)Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää psyykkisen valmennuksen osuus nuorten motivaatioon urheilun, liikunnan sekä koulun näkökulmista. Työ on tarkoitettu urheilijoille, valmentajille, opettajille sekä ... -
Urheilijoiden kokemuksia yliopisto-opiskelun ja huippu-urheilun yhdistämisestä
Jokinen, Antti (2007)