Kasvatuskumppanuuden toteutuminen päiväkotilasten vanhempien näkökulmasta
Tutkielma käsittelee päiväkodin henkilökunnan ja lasten vanhempien välistä kasvatuskumppanuutta vanhempien näkökulmasta. Äitien ja isien näkemyksiä vertaillaan keskenään. Lisäksi vanhemmilta tiedustellaan mitkä tiedottamisen ja viestinnän tavat olisivat heille sopivimmat.
Aineistona on Jyväskylän kaupungin asiakaskysely vuodelta 2013 kunnallisten päiväkotien osalta. Aineistossa on 1162 vastaajaa (äitejä: 943 ja isiä: 219) ja se on analysoitu SPSS-ohjelman avulla. Koska muuttujat eivät olleet normaalisti jakautuneita, käytettiin ei-parametrisia analyysimenetelmiä.
Tulokset osoittivat, että vanhemmat olivat hyvin tyytyväisiä kasvatuskumppanuuden toteutumiseen. Äitien ja isien näkemyksissä ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja. Molemmat olivat tyytyväisiä työntekijöiden taitoon kuunnella ja keskustella. Tyytymättömiä oltiin opiskelijoiden esittäytymiseen. Äideille ja isille sopivimmat tiedottamisen ja viestinnän tavat eivät myöskään eronneet merkitsevästi toisistaan. Äideille sopivimmat tiedottamisen ja viestinnän tavat olivat päivittäinen keskustelu, sähköposti ja kuukausikirje kun taas isät kaipasivat lisäksi reissuvihon tai kirjelapun käyttämistä viestinnän välineenä.
Jyväskylän kaupungin päiväkotilasten vanhemmat näyttävät olevan hyvin tyytyväisiä kasvatuskumppanuuden toteutumiseen. Myös tiedottamiseen ja viestintään oltiin hyvin tyytyväisiä sukupuoleen katsomatta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhemman ja opettajan välinen luottamus sekä opettajuustyylin merkitys kasvatuskumppanuuden rakentumiselle
Jalasaho, Riikka; Virman, Riikka (2009) -
Esiopetuksen ja koulun nivelvaihe vanhempien kuvailemana : yhteistyö ja perheen arki
Pitkänen, Minna; Tikka, Anna (2014)Tiivistelmä. Pitkänen, Minna & Tikka, Anna. 2014. Esiopetuksen ja koulun nivelvaihe vanhempien kuvailemana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 89 sivua + ... -
ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä
Sikala, Tiina (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tutkimuksen kohteena oli van-hempien kokema vuorovaikutus opettajien kanssa sekä vanhempien ... -
Haastava lapsi perheessä : lastentarhanopettajien kokemuksia yhteistyöstä vanhempien kanssa
Karttunen, Anni (2016)Karttunen, Anni. 2016. Haastava lapsi perheessä – lastentarhanopettajien kokemuksia yhteistyöstä vanhempien kanssa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 97 sivua. Lapsen ... -
Yhteistä kasvatusvastuuta, luottamusta ja lapsen tukemista : kodin ja koulun yhteistyö kolmannen luokan oppilaiden vanhempien näkökulmasta
Hartikainen, Satu; Huusari, Tiina-Maria (2004)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.