Liiketoimintaprosessien analysointi : avainsuorituskykyindikaattorit analytiikan tukena
Tekijät
Päivämäärä
2015Nykypäivän kiihtyvässä globalisaatiossa yritykset ja organisaatiot muokkaavat toimintojaan prosessiorientoituneeksi. Tämä organisaatiorakenteen muutos eroaa huomattavasti perinteisestä organisaatiomallista. Prosessiorientoituneen organisaation ytimenä toimivat liiketoimintaprosessit, jotka tuottavat yrityksen liiketoiminnan tuotteita ja palveluja. Tästä syystä liiketoimintaprosessit ovat nykyisten organisaatioiden keskeisimpiä toimintoja, joita tulee tarkkailla ja analysoida. Analysoinnin avulla pyritään ennustamaan ja tehostamaan liiketoimintaprosesseja erilaisin metodein.
Analysoinnissa on tärkeää kiinnittää huomiota liiketoimintaprosessien suorituskykyyn. Suorituskykyä voidaan mitata erilaisin metodein, mutta tässä tutkielmassa keskityttiin tarkastelemaan liiketoimintaprosessien suorituskykyä avainsuorituskykyindikaattoreiden avulla. Avainsuorituskykyindikaattorit osoittavat prosessien analysoijille sitä, miten kyseinen prosessi suoriutuu tai on suoriutunut suhteessa sille asetettuihin tavoitteisiin. Liiketoimintaprosessien analysoinnin eri osa-alueet hyödyntävät näitä indikaattoreita tarkastellessaan liiketoimintaprosessin tilaa.
Analyysia voidaan suorittaa historiallisen tiedon pohjalta, joka haetaan yrityksen tietovarastoista. Lisäksi on olemassa reaaliaikaisia analyysitekniikoita, joiden avulla voidaan tarkastella prosessien tämän hetkistä tilaa. Tutkielmassa tar-kasteltiin avainsuorituskykyindikaattoreiden merkitystä ja roolia liiketoimintaprosessien analysoinnissa. Tämän lisäksi annettiin kuva siitä, miksi liiketoimintaprosessien analysointi on tärkeä liiketoiminnan kehitys tapa, sekä pohdittiin, miten avainsuorituskykyindikaattoreiden avulla voidaan tunnistaa kehityksen kohteita. Tutkielma vastaa tutkimuskysymykseen aiheeseen liittyvän kirjallisuuskatsauksen pohjalta.
...
In today’s accelerating globalization organizations and companies are changing their organizational structure towards process-oriented organization. This process-oriented organizational structure differs from traditional organizational model. In process-oriented organization business processes are playing important role, because these processes produce company’s products and services. Because business processes have become key functions in organizations, they must be analyzed and measured. Business Process Analytics purpose is to fore-cast and enhance business processes with variety of methods.
In Business Process Analytics it is important to pay attention to Business Process Performance. Performance can be measured with different sets of measures but this thesis focuses on measuring Business Process Performance with Key Performance Indicators (KPI’s). Key Performance Indicators show in-formation about current and past state of business processes, and they are also used in different parts of Business Process Analytics.
Business Process Analytics can be executed by using both historical and real-time data. This thesis’s purpose is to show the importance of Business Process Analytics using Key Performance Indicators. In addition the aim is to give a picture why Business Process Analytics play a big part in business development and how Key Performance Indicators can be used to identify development targets. This Bachelor’s thesis is made in literature review and research question is answered on the basis of the related literature.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liiketoimintatiedon hallinnan prosessi organisaation päätöksenteon ja suorituskyvyn tukena
Ainola, Anna (2018)Liiketoimintatiedon hallinta on tänä päivänä hyvin merkittävässä roolissa organisaatioiden toiminnassa. Organisaatioiden liiketoimintaympäristö sisältää valtavan määrän tietoa, jonka kerääminen ja hyödyntäminen ovat ... -
Liiketoimintatieto liiketoimintaprosessien hallinnassa
Piitulainen, Simo (2019)Liiketoimintaprosessien hallinta on yksi organisaatioiden tärkeimmistä tehtävistä. Liiketoimintaprosessien toimimattomuudella voi olla niille vakavia seurauksia. Toisaalta prosessien kehittäminen voi tuoda niille merkittäviä ... -
Liiketoimintaprosessien hallinta - hyödyt ja haasteet
Kemppainen, Virpi (2009)Kemppainen, Virpi Liiketoimintaprosessien hallinta (BPM) hyödyt ja haasteet / Virpi Kemppainen Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto, 2009, 28 s. Kandidaatintutkielma Tämän tutkielman tarkoituksena on luoda kokonaiskuva ... -
Ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen liiketoimintaprosessien kehittämisessä : palkkojen yleiskorotusprosessi
Mainio, Vilma (2022)Tässä Patria Oyj:lle toimeksiantona toteutetussa Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan ohjelmistorobotiikan hyödyntämistä palkkojen yleiskorotusprosessin kehittämisessä. Tutkielma koostuu kirjallisuuskatsauksesta, joka ... -
Toiminnan kehittäminen pienyrityksessä liiketoimintaprosessien uudelleensuunnitelun avulla
Nyrhinen, Janne (2019)Liiketoimintaprosessien hallinnassa yhdistyy liiketoiminnan kehittäminen informaatioteknologiselta ja kauppatieteelliseltä näkökannalta. Nykyään suuri osa yrityksistä toimii yritysjärjestelmien ympärillä ja pienissä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.