Koosta riippumatta : mikro- ja pienyritysten näkemyksiä yhteiskuntavastuusta
Tutkielman tarkoituksena on selvittää eri alojen mikro- ja pienyritysten ajatuksia
vastuullisesta liiketoiminnasta ja yhteiskuntavastuusta. Tutkimuskysymyksiä on yksi:
Millaisia tekoja ja asioita yritykset pitävät omassa liiketoiminnassaan
yhteiskuntavastuullisina? Käsitteellisen viitekehyksen muodostavat pääasiassa käsitteet vastuullinen liiketoiminta ja yhteiskuntavastuu. Myös arvot, johtaja- ja sidosryhmä-käsitteet suhteessa pääkäsitteisiin tukevat viitekehyksen rakentumista.
Tutkielman aineisto koostuu 11 keskisuomalaisen eri alan mikro-ja pienyrityksen
teemahaastatteluista. Aineisto on kerätty ja haastattelut on pidetty tammikuussa 2015.
Aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä sekä
aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Kaikki yritykset näkivät vastuullisen liiketoiminnan ja yhteiskuntavastuun tärkeänä velvollisuutena, johon kuuluvat oma työllistyminen, velvollisuuksien hoito, lakien ja sääntöjen noudattaminen sekä verojen maksu. Erityisesti esiin nousivat sosiaalinen vastuu, eli ihmiset, työntekijöiden oikeudet ja hyvinvointi. Tutkielma myös osoitti, että yritysten mielestä varsinkin pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on vastuu yhteiskunnasta työllistäjinä ja palvelujen takaajina. Haastateltavat näkivät, että yritykset toimivat yhteiskunnan pyörimisen moottorina. Yritykset toivoivatkin avoimuutta, niiden roolin ja toiminnan tärkeyden ymmärtämistä sekä yhteistyötä julkisen sektorin, päättäjien ja organisaatioiden kanssa yrittäjyyden edistämiseksi. Byrokratian vähentämisen merkityskin nousi esiin.
...
Muu nimeke
Mikro- ja pienyritysten näkemyksiä yhteiskuntavastuustaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kulttuurinen kestävyys yhteiskunnallisten yritysten vastuullisuustoiminnassa
Asp, Alisa (2024)Tässä maisterintutkielmassa tutkin kulttuurista kestävyyttä yhteiskunnallisten yritysten vastuullisuustoiminnassa. Tutkimusaineistoni koostuu yhdestä taustoittavasta puolistrukturoidusta asiantuntijahaastattelusta ja ... -
Kohti yhteisen arvon tuottamista? : K-kauppiaiden ja S-ryhmän marketpäälliköiden näkemyksiä vastuullisuudesta
Kähö, Tiina (2012)Tässä työssä tarkastellaan päivittäistavarakaupan vastuullisuutta Porterin ja Kramerin (2011) Shared Value (Suom. yhteisen arvon tuottaminen) -mallin kautta. Tutkimuksen kohteena on kaksi Suomen suurinta päivittäistavaraketjua, ... -
Vastuullisuusviestintä matkailuyrityksissä
Alavuotunki, Fanni (2020)Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella lappilaisten matkailuyritysten vastuullisuusviestintää. Tutkielman tarkoituksen oli analysoida, mitä matkailuyritykset vastuullisuudesta verkkosivuillaan viestivät, miten ... -
"Olisin pitkäänkin sairaanhoitajana, mutta..." : sosiaalisen vastuullisuuden murtumat julkisessa sairaalaorganisaatiossa
Pihlajamaa, Justiina (2023)Sosiaalinen vastuullisuus on noussut tärkeäksi toiminnan kehittämisen lähtökohdaksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata sosiaalisen vastuullisuuden murtumia julkisessa sairaalassa. Lisäksi tarkastellaan, miten nämä ... -
Kohti vastuullista johtamista : pienen työeläkealan asiantuntijaorganisaation uusi henkilöstöjohtamisen malli
Paulaharju, Marina (2021)Tämän tutkielman tavoitteena oli luoda kohdeorganisaatiolle uusi vastuullisen henkilöstöjohtamisen malli. Samalla pyrittiin lisäämään kohdeorganisaation henkilöstön ymmärrystä vastuullisesta johtamisesta, sen periaatteista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.