Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRautio, Riitta
dc.contributor.authorUusitalo, Milka
dc.date.accessioned2015-06-05T07:46:34Z
dc.date.available2015-06-05T07:46:34Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46205
dc.description.abstractTeoreettisen tutkielmani tarkoituksena on aiempia tutkimuksia hyväksi käyttäen eritellä rockmusiikin sukupuolittuneisuuden taustatekijöitä, ja pohtia samalla, miksi naisten asema rockmusiikin instrumentalisteina on hyvin marginaalinen. Sukupuolittuneisuuden taustatekijät jaoin kuuteen eri osa-alueeseen. Historiallisiksi populaarimusiikin sukupuolittuneisuuden tekijöiksi osoittautuivat muun muassa naisten musiikillisen koulutuksen vähyys, sukupuoliroolit ja niiden pitkäaikainen vaikutus ja rockdiskurssin sopimattomuus feminiinisyysdiskurssiin, sekä roolimallien puute. Kulttuuriset tekijät viittaavat länsimaisen kulttuurin patriarkaalisuuteen ja sen muodostumiseen, sekä siihen, että eri kulttuureissa feminiinisyys ja maskuliinisuus määritellään eri tavoin. Biologisiin sukupuolittuneisuuden tekijöihin luokittelin mm. naisen fyysisen heikkouden suhteessa miehiin, sukupuoliroolien biologisen perustan sekä lasten saamisen. Sosiaalisiin tekijöihin linkittyivät ympäristön suhtautuminen naisten rockin soittoon, niin kannustavat kuin rajoittavatkin tekijät. Lisäksi instrumenttivalinnan merkityksellisyys rockinsoittoharrastuksen aloittamisessa oli vaikuttava tekijä. Psykologisista tekijöistä käsittelin tyttöjen musiikillista minäkäsitystä sekä harjoittelumotivaatiota. Minäkäsityksen todettiin koulumusiikissa olevan hyvä, mutta rockinsoittoharrastuksessa ilmeni ongelmia. Musiikillisia tekijöitä ovat mm. rockmusiikin soundin maskuliinisuus, musiikin feminiinit ja maskuliiniset piirteet, sekä se tosiasia, että naisten soittamassa rockissa huomio kiinnittyy useimmin muualle kuin itse musiikkiin, jolloin arvostusta musiikillisista kyvyistä ei synny. Lähteiden kesken löytyi paljon samankaltaisia syitä rockin sukupuolittuneisuudelle ja naisten marginaaliselle osuudelle rockin kentällä. Myös ristiriitaisuuksia löytyi, joista merkittävin biologia-sosiologia vastakkainasettelun piiristä sukupuolittuneisuuden syiden kentällä. Lisää tutkimusta vaaditaan rockin sukupuolittuneisuuden tilanteesta suomalaisessa nyky-yhteiskunnassa.
dc.format.extent32
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.titleRockmusiikin sukupuolittuneisuuden taustatekijät : naisten marginaalisuus rockin instrumentalisteina
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506052196
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.date.updated2015-06-05T07:46:35Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot