Show simple item record

dc.contributor.advisorEskelä-Haapanen, Sirpa
dc.contributor.advisorKepler-Uotinen, Kaili
dc.contributor.authorKanto, Johanna
dc.contributor.authorTick, Marianne
dc.date.accessioned2015-05-29T09:14:34Z
dc.date.available2015-05-29T09:14:34Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1475899
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46120
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman aiheena on esi- ja alkuopetusikäisen lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin tukeminen koulukontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda interventio, joka tukee lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin kehitystä. Lisäksi tarkoituksena oli kuvailla tutkimukseen osallistuneiden lasten sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja niiltä osin kuin ne interventiossa tulivat esiin. Aihevalintaa ohjasi tutkijoiden kiinnostus ja koettu tarve tukea lasten sosiaalista ja emotionaalista kompetenssia kouluarjessa. Tämä tutkimus on toimintatutkimus, joka toteutettiin eräässä suomalaisessa starttiluokassa kevään 2014 aikana. Tutkimukseen osallistui kaksi tyttöä ja seitsemän poikaa. Tutkimuksessa hyödynnettiin menetelmätriangulaatiota. Käytettyjä menetelmiä olivat MASK-testi, tutkijoiden päiväkirjat, tuokioilla tehdyt havainnoinnit sekä tuokionauhoitukset. Lisäksi lasten tuotoksia kerättiin hyödyntäen erilaisia menetelmiä. Tässä tutkimuksessa suunniteltiin ja toteutettiin tutkimukseen osallistuneen luokan tarpeisiin sopiva interventio, jossa pyrittiin tukemaan luokan lasten myönteistä minäkuvaa, omien tunteiden tunnistamista ja niiden nimeämistä, toisen asemaan asettumista sekä sosiaalisia taitoja. Toteutettu interventio mahdollisti myönteisen minäkuvan kehittymisen. Tutkimukseen osallistuneet lapset osasivat nimetä perustunteet. Yhtä oppilasta lukuun ottamatta lapset osasivat myös liittää perustunteisiin omia kokemuksiaan. Lasten kyky asettua toisen asemaan vaihteli harjoitteiden välillä. Jossain harjoitteissa toisen asemaan asettuminen ei onnistunut kaikilta lapsilta, kun taas toisissa harjoitteissa se onnistui kaikilta lapsilta. Aikuisen asemaan asettuminen oli tutkimukseen osallistuneille lapsille vielä haasteellista. Sosiaalisten taitojen osalta tutkimus osoitti, että tutkimukseen osallistuneet lapset osasivat kuvailla, millaista sosiaalisesti taitava toiminta on, mutta käytännön tilanteissa he eivät aina toimineet sosiaalisesti taitavalla tavalla. Tutkimuksessa suunniteltu interventio mahdollisti tutkimukseen osallistuneiden lasten sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin tukemisen. Interventio toimi kuitenkin vain alkuna, jonka pohjalta esi- ja alkuopetusikäisen lasten sosiaalista ja emotionaalista kompetenssia on mahdollisuus lähteä kehittämään.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (86 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otheremotionaalinen kompetenssi
dc.subject.otheresi- ja alkuopetusikäinen lapsi
dc.subject.otherinterventio
dc.subject.otherlapsen ilmentämä kompetenssi
dc.subject.othersosiaalinen kompetenssi
dc.subject.othertukeminen
dc.titleEsi- ja alkuopetusikäisen lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin tukeminen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505292103
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2015-05-29T09:14:35Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysokompetenssi
dc.subject.ysokoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record