Väliesimiehen johtamiskompetenssi ja niiden kehittäminen : myymäläpäälliköiden kokemuksia
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää väliesimiestason myymäläpäälliköiden kokemuksia käyttämistään johtamiskompetensseista, sekä kuvata työssä kohdattuja haastetilanteita, joissa näitä kompetensseja hyödynnetään. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään myymäläpäälliköiden kokemuksia siitä, miten organisaation sisäinen esimieskoulutus kehitti näitä johtamisen kompetensseja.
Tutkimusta esimiesten kompetensseista on paljon, mutta kaupanalan esimiesten osaamiseen ja sen kehittämiseen ei olla aiemmin keskitytty ja näin tutkimus eroaa kontekstillaan aiemmista esimiestason kompetenssitutkimuksista. Kohdeorganisaation myymäläpäälliköille tutkimus antoi mahdollisuuden reflektoida ja tunnistaa omaa osaamistaan sekä käydä läpi koulutuksessa oppimaansa. Tutkimustulokset antoivat organisaation koulutusyksikölle palautetta esimieskoulutuksen koetuista hyödyistä sekä pohdinnassa nostetaan esille mahdollisia koulutuksen kehittämisen tarpeita.
Tutkimus toteutettiin laadullisesti ja aineisto kerättiin fokusryhmäkeskusteluilla. Keskusteluihin osallistui yhteensä 15 kaupanalan myymäläpäällikköä. Ryhmäkeskustelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Tulokset analysoitiin hyödyntäen teoriaohjaavaa ja aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimus osoitti, että myymäläpäälliköiden käyttämä osaaminen työssään vastaa Goleman, Boyatzis ja McKeen kehittämän tunneälykkään johtamisen mallin mukaisia kompetensseja. Myymäläpäälliköiden työssä haasteita aiheuttaa henkilöstön johtamiseen liittyvät tehtävät, itse työhön liittyvät tekijät sekä myymäläpäällikön henkilökohtaiset haasteet. Esimieskoulutuksen koettiin antavan tukea käytännöntyökalujen lisäksi henkilökohtaiseen osaamiseen ja työssä jaksamiseen.
Tutkimuksesta voidaan päätellä, että kaupanalan myymäläpäälliköiden tärkeimmät osaamisen alueet ovat ihmisten johtamisessa henkilöstön valmentamisen ja inspiroinnin muodossa. Tutkimuksen perusteella esimieskoulutus on tärkeä vaikuttaja johtajan osaamisen kehittämisessä, mutta esimiesten itsetietoisuuden kehittämiseen tulisi kiinnittää vielä enemmän huomiota. Tutkittavan organisaation koulutusyksikkö voi hyödyntää tutkimustulosta koulutuksen suunnittelussa ja kehittämissä. Tutkimustulos myös osoittaa, kuinka tärkeää ihmisten- ja itsensäjohtamisen taidot ovat väliesimiestason tehtävissä, mikä tuo kaupallista-alaa lähemmäs ihmistieteitä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ammatillisen osaamisen kehittäminen ja sen johtaminen kunta-alalla
Satosaari, Sanna (2021)Tässä Pro Gradu-tutkielmassa tutkitaan henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämistä ja sen johtamista kunta-alalla. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, minkälainen prosessi osaamisen kehittäminen on, ja millaisina asioina ... -
Principals’ perceptions about collective competences in shared leadership contexts
Yada, Takumi; Jäppinen, Aini-Kristiina (Elsevier, 2022)This article aims to understand how principals perceive collective competences in their schools’ shared leadership contexts. Collective competences are crucial in shared leadership but have not been widely explored within ... -
Ammatillisen osaamisen kehittämisen haasteet : kuntaesimiehet ammatillisen osaamisen johtajina ja henkilöstön kehittäjinä
Huovinen, Mirva (2014)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuntaesimiesten käsityksiä osaamisen johtamisesta osana toiminnan johtamista ja omasta roolistaan henkilöstön osaamisen kehittäjinä. Tutkimus tuki kohdekunnan tavoitetta tehostaa ... -
Osaamisen kehittäminen HR-asiantuntijoiden silmin : työntekijöiden ammatillisen identiteetin vahvistaminen itsensä johtamisella
Saarinen, Sanna; Lehtimäki, Sara (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää HR-asiantuntijoiden roolia työntekijöiden osaamisen kehittämisessä liittyen itsensä johtamiseen, jota hyödyntämällä ammatillinen identiteetti voi vahvistua. Tarkoituksena oli syventää ... -
Huippuasiantuntijoiden tunnistaminen ja osaamisen kehittäminen Työterveyslaitoksen asiakasorganisaatioissa
Ihamäki, Teresa (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten eri alojen organisaatioissa määritellään huippuasiantuntijuus ja millaisia keinoja huippuasiantuntijuuden tunnistamiseen löytyy organisaatioissa. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.