dc.contributor.advisor | Hirvensalo, Mirja | |
dc.contributor.author | Koivisto, Kalle-Veikko | |
dc.date.accessioned | 2015-05-26T10:07:42Z | |
dc.date.available | 2015-05-26T10:07:42Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1474303 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46064 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli suunnitella ja opettaa vastuuntuntoisuutta yhteisoppimisen periaatteiden mukaisesti sekä kuvata opetuksen onnistumista ja kokemuksia kuuden viikon ajalta. Vastuuntuntoisuutta opetettiin Hellisonin Teaching Personal and Social Responsibility -malli (2003) avulla ja tunnit olivat suunniteltu niin, että jokainen tehtävä suoritettiin yhteistoiminnallisesti. Opettamalla oppilaille yksilö- ja ryhmätason vastuuntuntoisuutta pyrittiin parantamaan oppilaiden yhteistyötaitoja. Samallapyrittiin luomaan turvallinen ja tehokas oppimisilmapiiri, joka edesauttaisi yhteistoiminnallisista tehtävistä selviytymistä ja lisäisi viihtyvyyttä. Jokainen liikuntatunti oli suunniteltu huolella niin, että tehtävät edellyttivät yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa. Jokaisen tunnin alussa kerrottiin tunnin päätavoitteet ja keskusteltiin, kuinka ne oli mahdollista saavuttaa. Vastuuntuntoisuuden opetus ja yhteisoppimisen periaatteet ovat linjassa vallitsevan motivaatioteorian, Itsemääräämisteorian (Deci & Ryan 2000), kanssa.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2013, jolloin tutkimukseen osallistuneet seitsemäsluokkalaiset olivat hiljattain aloittaneet yläkoulun. Tutkimusryhmän muodosti liikuntaluokka, jossa oli 13 poikaa ja 8 tyttöä. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen toimintatutkimus, jossa itse toimin tutkija-opettajana. Tutkimusaineiston keräsin kirjoittamalla tutkimuspäiväkirjaa omista havainnoistani koko tutkimuksen ajan sekä keräämällä kirjallista -ja suullista palautetta oppilailta joka tunnilta erikseen. Vastuuopettajan havainnot ja osittainen videokuvaus toimivat tutkimusta tukevana aineistona omien havaintojeni lisäksi. Tutkimusmateriaalia analysoitiin jatkuvasti tutkimuksen ajan reflektoimalla ja käyttämällä hyväksi alan tutkimuksia ja kirjallisuutta. Materiaali auttoi suunnittelemaan liikuntatunteja ja seuraamaan oppilaiden oppimista.
Vaikka tutkimusjakso oli lyhyt, eikä tuloksia voida yleistää, tutkimus osoitti, että Hellisonin vastuuntuntoisuuden malli ja yhteisoppiminen sopivat samanaikaisesti opetettavaksi kokonaisuudeksi. Lisäksi nämä sisällöt auttoivat opettajaa monella tavalla, kuten liikuntatuntien suunnittelussa, antamalla opettajalle pitkän ja lyhyen tähtäimen tavoitteita, sekä työkaluja oppilaiden yhteistyötaitojen parantamiseen systemaattisesti sekä loogisesti. Tutkimukset maailmalla osoittavat, että oppilaiden vastuun lisääminen tunneilla ja yhteistoiminnalliset työskentelytavat lisäävät oppilaiden sitoutumista ja heidän motivaatiotaan, mikä johtaa parempiin oppimistuloksiin ja lisää viihtyvyyttä. Vastuuntuntoisuuden malli tarjoaa valmiin kokonaisuuden, jonka avulla voidaan opettaa ja lisätä oppilaiden vastuuta oppitunneilla. Niin vastuuntuntoisuuden mallin kuin yhteisoppimisen toteuttaminen vaatii kuitenkin opettajalta taitoa sisäistää ja tuoda sisällöt luonnolliseksi osaksi omaa liikunnanopetusta. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of the study was to plan, implement and describe the use of Teaching Social and Personal Responsibility model with Cooperative learning method in PE. In this study I used Hellison’s TPSR model (2003) to teach responsibility and planned every task so that the tasks required teamwork and everybody’s participation. By teaching personal and social responsibility the aim was to improve pupils’ cooperating skills and also to create a safe learning environment which would contribute to succeed in cooperative tasks and that way increase enjoyment in class. In the beginning of every lesson the objectives of the day’s lesson were presented and we discussed how to achieve them. Teaching responsibility and cooperative learning are in line with Self-Determination Theory (Deci & Ryan 2000) which is one the most used motivational theories of today.
The present study was implemented in the autumn 2013, when the pupils that participated in the study had met only two months earlier and started their 7th grade. The group was a sport oriented class, including 13 boys and 8 girls and the teaching period lasted six weeks. This study was a qualitative action study as well as an action research in which I conducted as a teacher-researcher. The main research material of the qualitative research consisted of my own research diary and oral and written feedback from the pupils that was gathered after each lesson. Partial videotaping and feedback from another observing teacher was used to support or correct my perceptions of the lessons. New information was collected by reflecting own experiences, and conceptualizing and analyzing the material.
Even though the teaching period was short and the results cannot be generalized, this research indicates that teaching responsibility with TPSR model and cooperative learning not only fit together but the learning results can be actually more effective. More, mastering these contents will help teachers in many ways like in planning PE lessons, giving short and long term aims and providing ideas and exercises to improve students’ cooperating skills systematically and logically. Studies all around the world prove that increasing students’ responsibility and cooperative tasks increase students’ devotion and motivation in PE followed by better learning results and better enjoyment. TPSR model offers a systematic way how to teach and increase students’ responsibility in PE lessons. However, implementing TPSR model and cooperative learning in teaching requires skill to internalize and bring the contents as a natural part of PE lessons. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (87 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Liikuntakasvatus | |
dc.subject.other | omatoimisuus | |
dc.subject.other | motivaatio | |
dc.subject.other | vastuuntuntoisuuden opettaminen | |
dc.subject.other | yhteisoppiminen | |
dc.title | Teaching responsibility to enable cooperative learning in PE | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505262033 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2015-05-26T10:07:43Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | liikuntakasvatus | |
dc.subject.yso | omatoimisuus | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | vastuuntunto | |
dc.subject.yso | yhteistoiminnallinen oppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |