Kulttuurien välisten erojen vaikutus suomen kielen oppimiseen ja opettamiseen
Tarkastelen maisterintutkielmassani kulttuurien välisten erojen vaikutusta suomen kielen opettamiseen ja oppimiseen. Lähtökohtana tämän aiheen valintaan ovat omat kokemukseni opiskeluajasta Varsovan yliopistossa, jossa opiskelin suomen kieltä. Puolassa työskentelevien suomalaisten lehtoreiden esimerkin avulla tutkin vieraassa kulttuurisessa ympäristössä opettavien ulkomaalaisten opettajien tilannetta.
Tutkielmassani keskityn Suomesta ulkomaille lähteviin suomen kielen lehtoreihin ja heidän työhönsä. Tutkin sitä, millä tavalla suomalaisten lehtoreiden työ heille vieraassa ympäristössä ja ulkomaalaisten opiskelijoiden opettaminen eroaa heidän työtavoistaan suomalaisissa yliopistoissa ja mitä mieltä puolalaiset opiskelijat ovat heidän opettamistavoistaan. Yritän selvittää, kuinka merkittäviä ovat mahdolliset Puolan ja Suomen opetuskulttuurien väliset erot ja miten ne voivat vaikuttaa kielen opettamiseen ja oppimiseen. Häiritsevätkö erot opetusta vai tuovatko ne vaihtelua opiskeluelämään?
Tutkielman aineiston muodostavat vuonna 2013 tekemäni kyselyt Puolassa työskentelevien suomalaisten lehtoreiden sekä suomen kieltä pääaineena opiskelevien puolalaisten opiskelijoiden kanssa. Aineiston avaamisessa olen käyttänyt pääasiassa laadullisen sisällönanalyysin menetelmää. Aineistoanalyysin teoriataustana ovat G. Hofsteden kulttuurintutkimus sekä opettaja- ja oppijakeskeisen kulttuurin teoria.
Tutkimukseni tuloksena on mahdollista vahvistaa joidenkin teoriapohjalla oletettujen kulttuurien välisten erojen olemassaolo ja kertoa ilmiöistä, jotka tulivat ilmi kyselyjen pohjalta. Tärkeimpänä tutkimustuloksena voi pitää sitä, että sekä haastateltujen opettajien että opiskelijoiden mielestä kulttuurien väliset erot eivät vaikuta negatiivisesti opiskeluprosessiin.
Tutkimustulokseni voivat toimia oppaana Puolaan lähteville suomalaisille opettajille ja olla hyödyllisenä tiedonlähteenä kaikille, jotka ovat kiinnostuneita opetuksesta monikulttuurisessa ja -kielisessä ympäristössä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla
Simberg, Roosa; Peltola, Emmi (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentumista oppitunneilla sekä opettajien tapoja ratkaista niitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin oppituntien videotallenteina ala ... -
Child-Centered and Teacher-Directed Practices in Two Different Countries : A Descriptive Case Study in Finnish and Japanese Grade 1 Classrooms
Pakarinen, Eija; Imai-Matsumura, Kyoko; Yada, Akie; Yada, Takumi; Leppänen, Anne; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Taylor & Francis, 2024)This descriptive case study examined how teaching practices were evidenced in Grade 1 classrooms in two different cultural and educational contexts, Finland and Japan. Teachers’ teaching practices were video-recorded in ... -
Scaffolded assistance provided by an EFL teacher during whole-class interaction
Hakamäki, Leena (University of Jyväskylä, 2005)Leena Hakamäki tutki, kuinka opettaja ja oppilaat laajentavat opetuskeskustelua vieraan kielen oppitunnilla ja millaisia strategioita opettajalla on käytössään hänen tukiessaan oppimista opettajajohtoisessa luokkaopetuksessa. ... -
The quality of an expert teacher’sand a student teacher’s pedagogical interactionsin early childhood education and care examined through theCLASS lens
Koivula, Merja; Salminen, Jenni; Rautamies, Erja; Rutanen, Niina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2022)High-quality interactions between teachers and children in early childhood education and care (ECEC) are at theheart of supporting children’s development, well-being, andlearning. Theaim of the study ... -
Maahanmuuttajat vieraan kielen oppijoina: monikielisen oppilaan kielirepertuaarin tunnistaminen ja hyödyntäminen vieraan kielen oppitunnilla
Pitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2014)Multilingualism and its eQ ect on language learning and teaching have been widely studied from the point of view of + rst languages, but multilingualism as a resource in foreign language learning/teaching has been largely ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.