University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kulttuurien välisten erojen vaikutus suomen kielen oppimiseen ja opettamiseen

Thumbnail
View/Open
549.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Grabowska, Marta
Date
2015
Discipline
Suomen kieliFinnish

 
Tarkastelen maisterintutkielmassani kulttuurien välisten erojen vaikutusta suomen kielen opettamiseen ja oppimiseen. Lähtökohtana tämän aiheen valintaan ovat omat kokemukseni opiskeluajasta Varsovan yliopistossa, jossa opiskelin suomen kieltä. Puolassa työskentelevien suomalaisten lehtoreiden esimerkin avulla tutkin vieraassa kulttuurisessa ympäristössä opettavien ulkomaalaisten opettajien tilannetta. Tutkielmassani keskityn Suomesta ulkomaille lähteviin suomen kielen lehtoreihin ja heidän työhönsä. Tutkin sitä, millä tavalla suomalaisten lehtoreiden työ heille vieraassa ympäristössä ja ulkomaalaisten opiskelijoiden opettaminen eroaa heidän työtavoistaan suomalaisissa yliopistoissa ja mitä mieltä puolalaiset opiskelijat ovat heidän opettamistavoistaan. Yritän selvittää, kuinka merkittäviä ovat mahdolliset Puolan ja Suomen opetuskulttuurien väliset erot ja miten ne voivat vaikuttaa kielen opettamiseen ja oppimiseen. Häiritsevätkö erot opetusta vai tuovatko ne vaihtelua opiskeluelämään? Tutkielman aineiston muodostavat vuonna 2013 tekemäni kyselyt Puolassa työskentelevien suomalaisten lehtoreiden sekä suomen kieltä pääaineena opiskelevien puolalaisten opiskelijoiden kanssa. Aineiston avaamisessa olen käyttänyt pääasiassa laadullisen sisällönanalyysin menetelmää. Aineistoanalyysin teoriataustana ovat G. Hofsteden kulttuurintutkimus sekä opettaja- ja oppijakeskeisen kulttuurin teoria. Tutkimukseni tuloksena on mahdollista vahvistaa joidenkin teoriapohjalla oletettujen kulttuurien välisten erojen olemassaolo ja kertoa ilmiöistä, jotka tulivat ilmi kyselyjen pohjalta. Tärkeimpänä tutkimustuloksena voi pitää sitä, että sekä haastateltujen opettajien että opiskelijoiden mielestä kulttuurien väliset erot eivät vaikuta negatiivisesti opiskeluprosessiin. Tutkimustulokseni voivat toimia oppaana Puolaan lähteville suomalaisille opettajille ja olla hyödyllisenä tiedonlähteenä kaikille, jotka ovat kiinnostuneita opetuksesta monikulttuurisessa ja -kielisessä ympäristössä. ...
Keywords
suomen kieli kulttuurienvälinen tutkimus kielten opettajat opettaja-oppilassuhde Puola kielen oppiminen kulttuurierot kieltenopettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505191895

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla 

    Simberg, Roosa; Peltola, Emmi (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentumista oppitunneilla sekä opettajien tapoja ratkaista niitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin oppituntien videotallenteina ala ...
  • Child-Centered and Teacher-Directed Practices in Two Different Countries : A Descriptive Case Study in Finnish and Japanese Grade 1 Classrooms 

    Pakarinen, Eija; Imai-Matsumura, Kyoko; Yada, Akie; Yada, Takumi; Leppänen, Anne; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Taylor & Francis, 2023)
    This descriptive case study examined how teaching practices were evidenced in Grade 1 classrooms in two different cultural and educational contexts, Finland and Japan. Teachers’ teaching practices were video-recorded in ...
  • Scaffolded assistance provided by an EFL teacher during whole-class interaction 

    Hakamäki, Leena (University of Jyväskylä, 2005)
    Leena Hakamäki tutki, kuinka opettaja ja oppilaat laajentavat opetuskeskustelua vieraan kielen oppitunnilla ja millaisia strategioita opettajalla on käytössään hänen tukiessaan oppimista opettajajohtoisessa luokkaopetuksessa. ...
  • The quality of an expert teacher’sand a student teacher’s pedagogical interactionsin early childhood education and care examined through theCLASS lens 

    Koivula, Merja; Salminen, Jenni; Rautamies, Erja; Rutanen, Niina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2022)
    High-quality interactions between teachers and children in early childhood education and care (ECEC) are at theheart of supporting children’s development, well-being, andlearning. Theaim of the study ...
  • Dialogical view on learner agency of immigrant pupils : a case study of the learners of Finnish as L2 

    Sun, Dukkeum; Ruohotie-Lyhty, Maria Elina (Routledge, 2022)
    This study explores the dialogical nature of agency when two immigrant pupils, who are learning Finnish as their new target language, are authoring their selves. Bakhtin’s dialogism was the inspiration for this examination ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre