dc.contributor.advisor | Järvenpää, Marko | |
dc.contributor.author | Tiusanen, Timo-Erkki | |
dc.date.accessioned | 2015-05-12T09:13:52Z | |
dc.date.available | 2015-05-12T09:13:52Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1473546 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45859 | |
dc.description.abstract | Kotimaista tutkimusta laskentatoimen opiskelijan työelämäorientaatiosta ei ole tehty ennen tämän Pro Gradu -tutkielman tekoa. Tutkimuksella oli tarkoitus selvittää, minkälaista laskentatoimen opiskelijan opiskelu- ja työelämäorientaatio on, voidaanko opiskelijan työelämäorientaatiota kuvata Wrzesniewskin et al (1997) työelämästä löytämällä tyypittelyllä, ja mitkä ovat opetuksen ongelmakohtia työelämäorientaation näkökulmasta. Aiheen valinta on relevantti tämän päivän korkeakoulututkimuksen näkökulmasta. Tutkimusmetodiksi valittiin survey-tutkimus, ja tutkimuksen aineisto koostui 110 laskentatoimen pääaineopiskelijasta. Tutkimuksessa havaittiin, että laskentatoimen opiskelijat mieltävät useimmiten olevansa uraorientoituneita Wrzesniewskin et al. (1997) tyypittelyn mukaan. Opiskelijoissa on myös opiskeluorientoituneita ja opiskeluun välttämättömyytenä suhtautuvia opiskelijoita. Tämä opiskeluun suhtautuminen vaikuttaa opiskelijoiden työelämäorientaation muodostumiseen, kuin myös opiskelun tuloksiin. Laskentatoimen opiskelijat pitävät teknistä laskentatoimen osaamista tärkeänä työelämään siirtymisen kannalta. Geneerisiä taitoja, kuten vuorovaikutus- ja viestintätaitoja ei mielletä yhtä tärkeiksi. Opiskelijat pitävät tutkintonsa tiiviinä ja työllistymisen kannalta relevanttina. Opiskelijoiden ammatillisen kuvan muodostuminen on heikkoa opiskeluaikana. Tutkimuksessa havaittiin, että opiskelijoilla ei ole kunnollista käsitystä laskentatoimen ammateista ja tehtäväkentästä, ja tämä tulisi pystyä ottamaan paremmin huomioon laskentatoimen opetuksessa ja opintojen ohjauksessa. Tästä huolimatta opiskelijat kokevat valmiutensa työelämään siirtymisen kannalta hyviksi. Tämä Pro Gradu -tutkielma tarjoaa välineen mitata opiskelijan opiskeluun sitoutumista ja ammatillista orientaatiota. Tämä tutkielma antaa myös pohjaa tulevaisuuden tutkimukselle laskentatoimen opetuksen kehittämisestä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (120 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Jyväskylän yliopisto | |
dc.title | Opiskeluorientaatio, työelämävalmiudet ja niiden tukeminen Jyväskylän yliopiston laskentatoimen opiskelijoilla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505121816 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Business and Economics | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Laskentatoimi | fi |
dc.contributor.oppiaine | Accounting | en |
dc.date.updated | 2015-05-12T09:13:53Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20421 | |
dc.subject.yso | laskentatoimi | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | opiskelu | |
dc.subject.yso | työelämä | |
dc.subject.yso | orientoituminen | |
dc.subject.yso | työelämävalmiudet | |
dc.subject.yso | työyhteisötaidot | |
dc.subject.yso | asiantuntijuus | |
dc.subject.yso | työllistyminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |