Kaksoisaxel-hyppy ja siinä vaadittavat fyysis-motoriset ominaisuudet
Kaksoisaxel on hyppy, joka murrosiän kasvuun ja kehitykseen liittyvien muutosten jälkeen
erottaa SM-tason taitoluistelijat muista luistelijoista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli
selvittää, mitä fyysis-motorisia ominaisuuksia ja taitoja tyttötaitoluistelijalta vaaditaan kaksoisaxelin
oppimiseen. Selvitän, millaisia eroja oli sekä fyysis-motorisissa ominaisuuksissa
että hyppäämisen taidoissa kaksoisaxelin osaavilla ja sitä vasta harjoittelevilla. Tutkimuksessa
pyrin kuuntelemaan myös luistelijoiden omia kokemuksia niistä asioista, jotka olivat heidän
omasta mielestään edistäneet tai estäneet kaksoisaxelin oppimista.
Valitsin tutkimukseeni ikäryhmän 14–15-vuotiaat tytöt sillä perusteella, että viimeistään siinä
iässä erot taitojen oppimisessa alkavat näkyä. Halusin selvittää tutkimuksellani monipuolisen
harjoittelun merkityksen, sekä pienestä pitäen aloitetun tavoitteellisen ja suunnitelmallisen
harjoittelun merkitystä.
Tutkimus oli tapaustutkimus, jossa jokaisen luistelijan tuloksia tarkasteltiin ja analysoitiin
yksilöllisesti. Tutkimuksessa oli piirteitä sekä määrällisestä että laadullisesta tutkimustavasta,
sillä fyysisten testien tulokset käsiteltiin numeerisesti ja lyhyen teemahaastattelun tulokset
haastateltujen luistelijoiden omista oppimiskokemuksista analysoitiin laadullisen tarkastelun
avulla sisällöllisesti. Fyysisiä ominaisuuksia ja motorisia taitotekijöitä tutkittiin hyppymattotesteillä
(Newtest -kontaktimaton avulla), kuten kevennyshyppy, vapaahyppy ja yhden jalan
vauhtihyppy. Hyppymattotestin tuloksia täydennettiin maalla tehtävillä lajiliikkeillä ja jäällä
testaten kaksoisaxel-hyppy. Lyhyellä, noin 10 min kestävällä, henkilökohtaisella haastattelulla
selvitettiin luistelijoiden omia kokemuksia hypyn oppimista edistäneistä ja haitanneista tekijöistä.
Tämän tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena voidaan pitää sitä, että kahden eri ryhmän, kaksoisaxelin
osaavien ja sitä harjoittelevien, välillä oli eroja sekä fyysis-motorisissa ominaisuuksissa
että hyppäämisen taidoissa. Kontaktimattotesteissä kaksoisaxelin osaavilla oli keskimääräisesti
neljä senttimetriä korkeammat ponnistusvoimatulokset kuin kaksoisaxelia harjoittelevilla.
Yksilöllinen tarkastelu kuitenkin osoitti, että vielä kaksoisaxelia harjoittelevien
joukossakin saavutettiin tuloksia, joiden perusteella heidän voisi odottaa pääsevän kaksoisaxelin
onnistuneesti. Luistelijat mainitsivat kaksoisaxelin oppimista haitanneiksi tekijöiksi
loukkaantumiset, ponnistusvoiman ja liu’un hyödyntämisen puutteet, liian pienet liikeradat,
tekniikkavirheet sekä liikenopeuden riittämättömyyden.
Tutkimuksellani haluan antaa taitoluisteluvalmentajille konkreettista tietoa ja näkökulmia
suunnitella ja ohjata luistelijoita taitoluistelussa tärkeässä hyppyelementissä sekä hypyn
edellyttämistä fyysis-motorisista ominaisuuksista.
...
The double Axel is a jump which, after the changes connected with puberty, separates FClevel
figure skaters from other figure skaters. The purpose of this study was to clarify what
physical and motoric qualities and skills are required from girl figure skaters to learn the
double Axel. The differences in both physical and motoric qualities and jumping skills
between those who already jump the double Axel and those who still practice it will be
clarified. In this study I also tried to find out the skaters own experiences of what they thought
had enhanced their learning or prevented them from learning the double Axel.
For the study I chose girls from the age group 14-15 years, since at this age differences in
learning the skill begin to appear. I wanted to clarify the importance of diversified training as
well as the meaning of purposeful and systematic training started at an early age.
The study was a case study where every skater’s results were examined and analyzed
individually. The study was made using both quantitative and qualitative research methods.
Physical test results were processed numerically. The results from the short theme interviews
with the skaters and their own experiences were analyzed with qualitative examination.
Physical capabilities and motoric skill factors were examined with jumping mat tests (Newtest
contact mat); such as relief jump, free jump and one-leg speed jump. The results of the
jumping mat tests were completed with off-ice elements and the double Axel jump was tested
on ice. The approximately 10 minutes’ personal interviews with the skaters clarified their own
experiences as to the factors that advanced or hindered learning this jump.
The main result of this study is that there were differences in physical and motoric qualities as
well as in jumping skills between the group that could do the double Axel and the group that
was still practicing it. In the contact mat test, the skaters who could do the double Axel had
four centimeters higher effort force results compared to the practicing group. However, the
individual examination showed that in the practicing group the skaters achieved results based
on which it seems possible also for them to do the double Axel successfully. According to the
skaters, the factors that hindered their learning of the double Axel are injuries, lack of force
and slide utilization, too small trajectories, technical faults and insufficient movement speed.
With this research I want to give figure skating coaches concrete information and views to
plan and guide skaters with the important jump element in figure skating as well as give
information on the physical and motoric qualities required for this jump.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Parkour : taitojen oppimisen vaiheet harrastuksen eri vaiheissa
Vuoriainen, Antti (2017)Tutkimukseni tavoitteena oli tutkia Parkour-lajia harrastavien taitojen oppimista harrastuksen eri vaiheissa. Tutkimuksen tiedonantajiksi valikoitui kuusi miestä ja kaksi naista. Kaikki tiedonantajat olivat täysi-ikäisiä. ... -
The effects of augmented feedback on motor skill learning in shooting : a feedback training intervention among inexperienced rifle shooters
Mononen, Kaisu (University of Jyväskylä, 2007)The present study focused on examining the effects of knowledge of performance (KP) on motor skill performance and learning within the context of precision rifle shooting. KP was based on the on-target trajectory of the ... -
Fyysiset ominaisuudet ja motoriset taidot urheilevilla 10-12 -vuotiailla tytöillä
Poijärvi, Iivari; Sievänen, Sami (2017)Poijärvi, I. & Sievänen, S. 2017. Fyysiset ominaisuudet ja motoriset taidot urheilevilla 10–12 -vuotiailla tytöillä. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 104 s., ... -
Nuorten urheilijoiden fyysisten ominaisuuksien kehittyminen ja harjoitettavuus
Repo, Tuuli (2024)Tämä kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää nuorten urheilijoiden fyysisten ominaisuuksien kehittymisen ja harjoitettavuuden yleispiirteitä. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa on käytetty lähteinä kotimaista ...