University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Hip-Hop-Musik im DaF-Unterricht : Unterrichtspaket für die finnische gymnasiale Oberstufe

Thumbnail
View/Open
842.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ahonen, Inka-Milla
Date
2015
Discipline
German language and cultureSaksan kieli ja kulttuuri

 
Oppilaiden motivoiminen ja motivaation ja kiinnostuksen ylläpito ovat aina olleet haastavia tehtäviä vieraiden kielten opettajille. Musiikki on hyvä keino motivoida oppilaita, mutta tämänhetkisissä saksan oppikirjoissa suurin osa käytetyistä musiikkikappaleista edustaa samantyylistä musiikkia ja samat saksalaiset bändit toistuvat oppikirjasta toiseen. Hip-hop-musiikki on tällä hetkellä erittäin suosittua suomalaisten nuorten keskuudessa ja siksi saksalaisen hiphop-musiikin tuominen saksan kielen opiskeluun voisi auttaa oppilaiden motivoimisessa. Tämän työn tarkoituksena oli suunnitella opetuspaketti, jossa käytetään saksankielistä hip-hop-musiikkia. Tähän työhön valittiin kolme saksankielistä bändiä ja artistia, jotka tekevät saksankielistä hip-hop-musiikkia ja jotka ovat olleet merkittäviä saksankielisen hip-hop-musiikin luomisessa, ovat laajalti tunnettuja artisteja Saksassa ja jotka edustavat saksankielisen hip-hop-musiikin erityispiirteitä ja moninaisuutta. Tehtävät on suunniteltu B2- kielitaitotason omaaville oppilaille. Teoriakappaleissa esitellään saksalaisen hip-hop-musiikin syntymistä, kehittymistä ja sen tilannetta tällä hetkellä Saksassa, mitä motivaatio on ja sen tärkeyttä opetuksessa sekä yleisesti ottaen saksaa vieraana kielenä Suomessa. ...
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504271681

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sprachlernspiele im DaF-Unterricht : Einblick in die Spielpraxis des finnischen und ungarischen Deutsch-als-Fremdsprache-Unterrichts in der gymnasialen Oberstufe sowie in die subjektiven Theorien der Lehrenden über den Einsatz von Sprachlernspielen 

    Mátyás, Emese (University of Jyväskylä, 2009)
    The goal of this study is to analyze and compare aspects of language learning games in the context of Finnish and Hungarian high-school teaching of German as a foreign language (GFL). First, the practices of using games ...
  • Lernerfahrungen und Lernziele mit der Verwendung eines Buchprojekts : eine Falluntersuchung über das Buchprojekt Die Welle im DaF-Unterricht in einer finnischen gymnasialen Oberstufe 

    Huupponen, Eeva (2021)
    Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen eräässä suomalaisessa lukiossa saksan opetuksessa tehtyä Die Welle-kirjaprojektia opettajan asettamien oppimistavoitteiden ja oppilaiden omien oppimiskokemusten pohjalta. Koska ...
  • Musik im Fremdsprachenunterricht : ein Unterrichtspaket für den finnischen DaF-Unterricht in der gymnasialen Oberstufe 

    Hintsala, Jenna (2019)
    Tässä kandidaatintutkielmassa luodaan lukio-opetukseen soveltuva saksan kielen ja kulttuurin opetusmateriaalipaketti, joka perustuu saksankielisen musiikin kuuntelemiselle ja sen lyriikoiden analysoimiselle ja niistä ...
  • Sehr geehrter Herr Schmidt… : Eine Analyse zu den Textproduktionsaufgaben in der Lehrbuchserie Panorama Deutsch für die gymnasiale Oberstufe 

    Koskela, Essi (2016)
    Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan saksan kielen lukion B2-oppimäärän opiskeluun suunnatun kirjasarjan (Panorama Deutsch) tehtäväkirjojen tekstintuottamistehtäviä tekstilingvistiikan näkökulmasta. Tässä sekä ...
  • Repräsentationen der Rolle Deutschlands in dem Zweiten Weltkrieg : eine vergleichende Diskursanalyse zwischen einem finnischen und einem deutschen Geschichtslehrbuch für die gymnasiale Oberstufe 

    Ahonen, Inka-Milla (2017)
    Toinen maailmansota on yksi historiamme merkittävimmistä tapahtumista, ja sen selittäminen, opettaminen ja ymmärtäminen ovat yhä edelleen tärkeitä. Saksan nähdään aloittaneen sodan, ja Hitleriä, hänen johtamiaan ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre