dc.contributor.advisor | Hännikäinen, Maritta | |
dc.contributor.author | Kahila, Sanni | |
dc.date.accessioned | 2015-04-27T08:01:05Z | |
dc.date.available | 2015-04-27T08:01:05Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1472759 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45716 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista perhekuvaa esitetään lasten mediakulttuurissa,
jonka merkitys lasten arjen oppimisympäristönä on kasvanut viimeisten
vuosikymmenien ajan. Mediakulttuuri toimii yhtenä tekijänä lasten perhekäsitysten ja -
kokemusten rakentumisessa, jotka puolestaan toimivat perustana sille, millaista perheelämää
ja perhekuvaa lapset omalla toiminnallaan muiden tulkittavaksi luovat. Kuvaohjelmat
ovat tutkimusten mukaan alle kouluikäisten lasten käytetyimpiä ja suosituimpia
mediatuotteita, minkä vuoksi tässä tutkimuksessa aineistona käytettiin lastenelokuvia.
Lastenelokuvien perhekuvaa lähestyttiin kolmesta näkökulmasta: ensimmäiseksi selvitettiin
elokuvissa esiintyneet perhemuodot, toiseksi tutkittiin, millaisina elokuvien perhesuhteita
kuvattiin, ja kolmantena tarkasteltiin, millainen kuva perhe-elämästä elokuvista
välittyi.
Lähestymistavaltaan tutkimus oli laadullinen. Aineisto hankittiin videovuokraamo Video
Filmtown Oy:n vuokratuimpien lastenelokuvien tilastojen perusteella. Aineisto
koostui viidestä elokuvasta, joista kaksi kuuluivat samaan sarjaan. Lastenelokuvia analysoitiin
sisällönanalyysin keinoin, jossa yhdistyi aineistolähtöinen ja teoriaohjaava menettelytapa.
Perhe-elämän analyysin osana käytettiin myös temaattista analyysia.
Tutkimuksen tulosten perusteella aineiston lastenelokuvat olivat luokiteltavissa kahteen
ryhmään: pienperhe- ja yhteisöelokuviin. Pienperhe-elokuvissa perheet muodostuivat
pienistä kokoonpanoista yhden ja kahden sukupolven välillä, kun taas yhteisöelokuvissa
perheet olivat suuria kokoonpanoja, joiden lähempiä perhesuhteita määritettiin vain
muutamien samaan sukupolveen kuuluneiden henkilöiden välillä. Aineiston elokuvien
perhekuvan yhteisinä keskeisinä piirteinä näyttäytyivät ensinnäkin perheen vähäisestä
esittämisestä huolimatta perheen ja kodin tärkeys, josta kertoivat perheeseen liittynyt
ihannointi ja kaipuu sekä perheen merkitys tuen, hoivan ja hellyyden lähteinä. Toiseksi
perhekuvalle oli ominaista perhemuotojen, -suhteiden ja -elämän rajalliset ja osittain
stereotyyppiset representaatiot, joista osa oli kuitenkin avoimia tulkinnoille.
Tämä tutkimus toi esille, millaisia yhteiskunnallisia arvoja ja käsityksiä perheeseen liitetään
lasten mediakulttuurissa, yhdessä lasten nykypäivän keskeisessä arjen oppimisympäristössä.
Lastenelokuvien perhekuvan stereotyyppisyyden, rajallisuuden sekä
tulkinnanvaraisuuden perusteella tutkimus myös kertoi medialukutaidon merkityksestä
alle kouluikäisten lasten mediaympäristössä. Näin ollen tämän tutkimuksen valossa mediakasvatus
pienten lasten elämässä, niin kotona kuin varhaiskasvatuksessakin, näyttäytyy
tärkeänä ja tarpeellisena. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (92 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.title | Perhekuva lastenelokuvissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201504271678 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.date.updated | 2015-04-27T08:01:06Z | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | perhe | |
dc.subject.yso | perhesuhteet | |
dc.subject.yso | perhe-elämä | |
dc.subject.yso | lastenkulttuuri | |
dc.subject.yso | lastenelokuvat | |
dc.subject.yso | mediakulttuuri | |
dc.subject.yso | representaatio | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |