Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorLindström, Saara
dc.date.accessioned2015-04-20T10:15:08Z
dc.date.available2015-04-20T10:15:08Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1472520
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45675
dc.description.abstractKulttuurien välinen tuntemus ja viestintä ovat yhä tärkeämmässä roolissa kielten opetuksessa, mistä myös asian korostus opetussuunnitelmissa ja muissa säädöksissä kertoo. Oppikirjoilla puolestaan on aina ollut keskeinen osa kielten opetuksessa, eivätkä sähköiset materiaalit ainakaan vielä ole haastaneet niiden asemaa. Tästä johtuen niillä on suuri vaikutusvalta oppilaisiin ja siihen tietoon, mitä he kohdekulttuureista omaksuvat. Aiempien tutkimusten perusteella brittikulttuurilla, jolla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan Englantia, Skotlantia, Walesia ja Pohjois-Irlantia, on ollut suuri painoarvo englanninkielisten kulttuurien esittelyssä. Tämän takia tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville, tarjoavatko oppikirjat kattavan paketin kyseisestä kulttuurista, jota esitellään muiden kulttuurien kustannuksella. Tutkimuskohteena oli kolme kirjasarjaa, Wow!, Spotlight ja Open Road, yksi jokaiselta kouluasteelta eli alakoulusta, yläkoulusta ja lukiosta. Lähtökohtina olivat kulttuuritietouden sisällön ja muutosten lisäksi kielten opetuksen säädökset Eurooppalainen viitekehys sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ja Lukion opetussuunnitelman perusteet. Kulttuuritietoutta peilattiin näiden sekä Byramin ja Ammerin esittelemien kategorioiden pohjalta, ja tutkimusmenetelmänä oli sisällönanalyysi. Huolellisen tarkastelun jälkeen kirjojen kulttuurielementit luokiteltiin seitsemään eri kategoriaan ja tuloksia analysoitiin kirjasarjoittain. Tulokset osoittavat, että kulttuurien välinen viestintä on otettu kaikilla kouluasteilla melko hyvin huomioon, mikä on positiivista. Peruskoulun oppikirjoissa huomautettavaa jäi kuitenkin esimerkiksi kohdekulttuurin ja sen edustajien kritiikittömästä esittelystä, mikä oli ongelmana varsinkin Wow!-kirjoissa. Tällaista lähtökohtaa ei esiintynyt Open Road -sarjassa, mutta siinä ongelmallista oli maiden esittely, joka jäi hyvinkin puutteelliseksi. Korkeakulttuuri ja ihmisten arkielämä olivat melko hyvin tasapainossa, vaikkakin olisi suositeltavaa sisällyttää kirjoihin enemmän oikeita ihmisiä fiktiivisten hahmojen sijaan. Kaiken kaikkiaan oppilaille jää näiden kirjasarjojen jälkeen melko kattava kuva Yhdistyneestä kuningaskunnasta, joskin Englanti saa eniten huomiota, mikä saattaa vääristää mielikuvia. Lisäksi kulttuuriainesten käsittely oli jossain määrin pinnallista, joten syvyyttä olisi hyvä saada lisää. Tämä tutkimus oli laadullinen, mutta tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia määrällisesti, miten esimerkiksi maininnat Englannista, Walesista, Skotlannista ja Pohjois-Irlannista jakautuvat tai onko eri kulttuurikategorioiden välillä eroja. Lisäksi voisi ottaa huomioon äänitteet ja eri murteiden esiintyvyyden niissä.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (90 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheroppikirjat
dc.subject.otherkulttuuri
dc.subject.otherkulttuurienvälisyys
dc.subject.otherlaadullinen tutkimus
dc.subject.othersisällönanalyysi
dc.titlePresentation of cultural information about the UK : textbooks of English from primary school to upper secondary school
dc.title.alternativeTextbooks of English from primary school to upper secondary school
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201504201626
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.subject.methodSisällönanalyysi
dc.date.updated2015-04-20T10:15:08Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysokulttuuri
dc.subject.ysokulttuurienvälisyys
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot