Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKostiainen, Emma
dc.contributor.advisorRautiainen, Matti
dc.contributor.authorSaruaho, Anna
dc.date.accessioned2015-03-03T10:40:27Z
dc.date.available2015-03-03T10:40:27Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1467540
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45432
dc.description.abstractOpinnäytetyöni tarkoituksena on löytää toimintakäytäntöjä lasten osallistamiseen. Kiinnostuin lapsia osallistavan taideprojektin toteuttamisesta ja perustin tutkimustani varten ryhmän, jonka toimintaa ohjasin ja tutkin kevään 2014 ajan. Monitaidetyöpajan päätavoitteet olivat lasten osallistamisen edistäminen ja hyvinvoinnin lisääminen taiteen keinoin. Vaikka toteutin toimintalähtöistä tutkimustani ilman valmista teoriaa ja tarkkaa ennakkosuunnitelmaa, johtoajatuksenani oli osallistaa lapsia vapauttavan pedagogiikan hengessä. Projektin liikkeellelähtöä siivitti ajatus, jonka mukaan lasten osallisuutta tulisi lisätä ja heidän ääntään kuunnella heitä koskevissa asioissa. Tätä pyrin toteuttamaan tietoisesti projektin eri vaiheissa. Tutkimukseni on luonteeltaan toimintalähtöistä ja osallistuvaa taistelevaa tutkimusta. Analysoin monitaidetyöpajan toimintaa ensisijaisesti omakohtaisten kokemusteni ja havaintojeni näkökulmasta. Kirjoitin itselleni koko toiminnan ajan muistiinpanoja, joita esittelen tutkimuksessa sekä alkuperäiskatkelmina että tulkittuina kuvauksina. Tulkitsen näitä aineistoni tihentymiä ja karikoita yksittäistapauksia yleisemmälle tasolle liittämällä käytännönkokemuksiani teorialähteisiin. Muistiin kirjaamisen lisäksi toteutin työpajassa projektin seurantaa ja arviointia erilaisten toiminnallisten menetelmien, kuten havainnoinnin, osallistumisen ja kyselyjen avulla. Tutkimukseni kuluessa syvennyin pohtimaan vallan ja osallisuuden suhdetta, sillä valtasuhteilla on keskeinen merkitys lasten osallistamisen toteuttamisessa. Työni päälähteitä ovat A.S. Neill, Alice Miller ja bell hooks, joiden kasvatusajattelun myötä tuon esiin pedagogiikan varjopuolia, joista jokaisen kasvattajan olisi hyvä olla tietoinen, jotta niistä voisi päästä eroon. Tutkimukseni on osa kouluyhteisön kehittämistä. Vaikka alkuperäinen idea oli tuoda esiin lasten ääntä, työssäni korostuu ennen kaikkea oma matkani opettajaksi oppimisen ja kasvamisen tiellä. Monitaidetyöpajan käytännössä keskeiseksi nousi vapauttavan ilmapiirin luominen, sillä se edisti lasten osallistumista toimintaan. Tämän tutkimuksen perusteella merkityksellisin käytännön ratkaisu ja muutoksen avain lasten osallisuuden lisäämiseksi koulussa on valtasuhteiden ja osallisuutta ehkäisevien käytäntöjen tiedostaminen ja sitä kautta mahdollistuva oman toiminnan muuttaminen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (66 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherlasten osallistaminen
dc.subject.othervapauttava kasvatus
dc.subject.otherosallistava pedagogiikka
dc.subject.othertaisteleva tutkimus
dc.titleToimintalähtöinen ja osallistuva tutkimus lasten osallistamisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201503031406
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2015-03-03T10:40:28Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysoosallistaminen
dc.subject.ysosoveltava taide
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot