dc.contributor.advisor | Kostiainen, Emma | |
dc.contributor.advisor | Rautiainen, Matti | |
dc.contributor.author | Saruaho, Anna | |
dc.date.accessioned | 2015-03-03T10:40:27Z | |
dc.date.available | 2015-03-03T10:40:27Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1467540 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45432 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyöni tarkoituksena on löytää toimintakäytäntöjä lasten osallistamiseen.
Kiinnostuin lapsia osallistavan taideprojektin toteuttamisesta ja perustin
tutkimustani varten ryhmän, jonka toimintaa ohjasin ja tutkin kevään 2014 ajan.
Monitaidetyöpajan päätavoitteet olivat lasten osallistamisen edistäminen ja hyvinvoinnin
lisääminen taiteen keinoin.
Vaikka toteutin toimintalähtöistä tutkimustani ilman valmista teoriaa ja
tarkkaa ennakkosuunnitelmaa, johtoajatuksenani oli osallistaa lapsia vapauttavan
pedagogiikan hengessä. Projektin liikkeellelähtöä siivitti ajatus, jonka mukaan
lasten osallisuutta tulisi lisätä ja heidän ääntään kuunnella heitä koskevissa
asioissa. Tätä pyrin toteuttamaan tietoisesti projektin eri vaiheissa.
Tutkimukseni on luonteeltaan toimintalähtöistä ja osallistuvaa taistelevaa
tutkimusta. Analysoin monitaidetyöpajan toimintaa ensisijaisesti omakohtaisten
kokemusteni ja havaintojeni näkökulmasta. Kirjoitin itselleni koko toiminnan
ajan muistiinpanoja, joita esittelen tutkimuksessa sekä alkuperäiskatkelmina
että tulkittuina kuvauksina. Tulkitsen näitä aineistoni tihentymiä ja karikoita
yksittäistapauksia yleisemmälle tasolle liittämällä käytännönkokemuksiani teorialähteisiin.
Muistiin kirjaamisen lisäksi toteutin työpajassa projektin seurantaa
ja arviointia erilaisten toiminnallisten menetelmien, kuten havainnoinnin, osallistumisen
ja kyselyjen avulla.
Tutkimukseni kuluessa syvennyin pohtimaan vallan ja osallisuuden suhdetta,
sillä valtasuhteilla on keskeinen merkitys lasten osallistamisen toteuttamisessa.
Työni päälähteitä ovat A.S. Neill, Alice Miller ja bell hooks, joiden kasvatusajattelun
myötä tuon esiin pedagogiikan varjopuolia, joista jokaisen kasvattajan
olisi hyvä olla tietoinen, jotta niistä voisi päästä eroon.
Tutkimukseni on osa kouluyhteisön kehittämistä. Vaikka alkuperäinen
idea oli tuoda esiin lasten ääntä, työssäni korostuu ennen kaikkea oma matkani
opettajaksi oppimisen ja kasvamisen tiellä. Monitaidetyöpajan käytännössä
keskeiseksi nousi vapauttavan ilmapiirin luominen, sillä se edisti lasten osallistumista
toimintaan. Tämän tutkimuksen perusteella merkityksellisin käytännön
ratkaisu ja muutoksen avain lasten osallisuuden lisäämiseksi koulussa on valtasuhteiden
ja osallisuutta ehkäisevien käytäntöjen tiedostaminen ja sitä kautta
mahdollistuva oman toiminnan muuttaminen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (66 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | lasten osallistaminen | |
dc.subject.other | vapauttava kasvatus | |
dc.subject.other | osallistava pedagogiikka | |
dc.subject.other | taisteleva tutkimus | |
dc.title | Toimintalähtöinen ja osallistuva tutkimus lasten osallistamisesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201503031406 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2015-03-03T10:40:28Z | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | osallistaminen | |
dc.subject.yso | soveltava taide | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |