Perhe 1941-1944 pula-ajan mainoksissa
Tiivistelmä – Abstract
Tässä tutkielmassa tarkoituksena on tarkastella perheen kuvaamista pula ja sota-ajan mainoksissa. Ihmisiä kuvataan mainoksissa paljon ja samalla ne heijastavat oman kulttuurinsa ihanteita. Työn tarkoituksena onkin selvittää millainen oli 1941–1944 lukujen ihanteellinen perhe eli millainen perhe oli tavoittelemisen arvoinen. Jatkosota ja jo sitä edeltänyt pula-aika muuttivat suomalaisia perheitä suuresti. Sodan keskellä ihmisiltä vaadittiin aivan erilaisia ponnisteluita ja arkirutiineita kuin rauhan aikana. Miesten ollessa sotilaina rintamalla jäi kotirintaman tehtävän naisten tehtäviksi. Tämä jo itsessään muutti perheen rakennetta ja sen erijäsenten tehtäviä.
Aikaisemmassa tutkimuksessa on selvitetty sodan ja siitä johtuvan pulan vaikutuksia kotirintamalla, sekä kuvattu kotirintaman elämää. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuitenkin tarkastella perhettä mainonnan näkökulmasta. Mainokset eivät kerro totuutta vaan kuvaavat ainoastaan aikansa ihanteita ja arvostusten kohteita. Tutkielmassa onkin tarkoitus selvittää millaisia olivat ihanteelliset perheen äidit, isät ja lapset. Kuvaan tutkielmassa perheenjäsenten tehtäviä ja erilaisia rooleja joita heillä on sodan muuttamassa yhteiskunnassa. Tutkielman aineistona käytän Kotiliesi lehteä, joka on erityisesti maaseudun perheille tarkoitettu aikakauslehti. Kotiliesi lehdessä ilmestyneitä mainoksia tulkitsen kokonaisuuksina joihin kuuluu sekä kuva, että teksti. Mainoksissa ne kuitenkin ovat erottamattomia osia toisistaan, ja ovat suunniteltu toisiaan tukeviksi.
Perheen äidin roolia kuvattiin aineistossa eniten. Naisten rooli oli muuttunut kotirintamalla sodan alettua. Naisia pyrittiin mainoksien avulla neuvomaan kuinka pula-ajasta selvittäisiin myös kannustamaan neuvokkuuteen, oma-aloitteisuuteen ja rohkeuteen. Kotirintaman naisia pyrittiin ohjeistamaan ja kannustamaan oikeanlaiseen käytökseen, vaikka pula-aika vaikeuttikin elämää huomattavasti. Myös lapsia kannustettiin mainonnan avulla auttamaan perheitään heidän työtaakoissaan. Jatkosodan mainonnan lapset eivät leikkineet tai käyneet koulua. He työskentelivät ja auttoivat vanhempiaan etenkin maatilantöissä. Miehiä mainoksissa esiintyi vain harvoin ja silloinkin yleensä sotilaallisissa tehtävissä. Sota-ajalla miehille kuuluivat maanpuolustukselliset tehtävät ja se näkyi myös mainoksissa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tuntematon päihde : sotilaiden päihteiden käyttö toisen maailmansodan aikana
Heikkilä, Aino (2017)Tämä tutkielma käsittelee sotilaiden päihteiden käyttöä toisen maailmansodan aikana. Lähdeaineistona on käytetty muistelmateoksia sekä Kansa taisteli -lehden artikkeleita. Työssä on myös siteerattu sotaa käsittelevistä ... -
Arjen muotoilua : Karhulan lasitehtaan 1930-luvun puristelasi modernistisena kodintuotteena aikalaiskirjoituksissa ja Kotilieden mainoskuvissa
Alajuuma, Viivi (2017)Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan 1930-luvun puristelasia suhteessa aikakauden suomalaiseen keskusteluun kodintuotteiden teollisesta valmistamisesta ja koneellisesti valmistettujen tuotteiden suunnittelusta. Tutkielman ... -
”Siinäpä vasta loistoemäntä!” : perheenemännyys 1950-luvun Kotiliesi-lehtien mainosteksteissä
Paavilainen, Päivi (2018)Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee perheenemännyyden diskursseja sekä niihin liittyviä arvoja ja normeja 1950-luvun Kotiliesi-lehtien perheenemännille suunnatuissa mainoksissa. Tutkielman tavoitteena on ymmärtää ... -
The idea of mission in Finnish clerical Lutheranism during the Continuation War 1941–1944
Tilli, Jouni (Wiley-Blackwell; Association for the Study of Ethnicity and Nationalism, 2014)ABSTRACT. On 25 June 1941 Finland embarked on a war against the Soviet Union, as part of Germany’s Operation Barbarossa. The war that was about to begin could be considered acceptable and even advantageous politically. ...