dc.contributor.advisor | Penttinen, Leena | |
dc.contributor.author | Hyvönen, Susanna | |
dc.date.accessioned | 2015-02-18T15:36:27Z | |
dc.date.available | 2015-02-18T15:36:27Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1466528 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45359 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata kirkon perheneuvontaa toimintana ja sijoittaa se
auttamistyön kentälle. Taustalla vaikutti ohjauksellinen intressi, minkä vuoksi
perheneuvontaa tarkasteltiin ohjauksen näkökulmasta. Päätutkimuskysymyksenä oli:
millaista auttamistyötä kirkon perheneuvonta on? Muita tutkimuskysymyksiä olivat: 1)
Mitkä ovat perheneuvontatyön lähtökohdat? 2) Millaisia rooleja työntekijöillä ja
asiakkailla on? 3) Mikä on työn tavoite? 4) Millaisia menetelmiä perheneuvojat
käyttävät? 5) Mikä on perheneuvonnan suhde ohjaukseen?
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kuutta perheneuvojaa. Aukikirjoitetut
teemahaastattelut analysoitiin sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti, ja saatuja
tuloksia peilattiin teoreettiseen viitekehykseen, joka muodostui auttamistyötä
koskevasta kirjallisuudesta sekä Latomaan (2008, 2011a, 2011b) ohjauksen teoriasta.
Tutkimuksen perusteella perheneuvonta näyttäytyy auttamistyönä, jonka
lähtökohdista, tavoitteista ja menetelmistä löytyy paljon ohjauksellisia elementtejä.
Perheneuvonta on auttamistyötä, joka saa opetuksellisen, kasvatuksellisen, terapeuttisen
ja sielunhoidollisen ohjauksen piirteitä kulloisenkin tilanteen vaatimalla tavalla. Näin
ollen perheneuvonnan tarkastelua ohjauksellisesta näkökulmasta voidaan pitää
hedelmällisenä. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (73 s.) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Perheneuvonta ohjauksellisena auttamistyönä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201502181339 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2015-02-18T15:36:28Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | kirkko | |
dc.subject.yso | perheneuvonta | |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvonta ja opastus) | |
dc.subject.yso | perheneuvojat | |
dc.subject.yso | ohjaus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |