Digitaalisuuden vaikutus keskittymiseen esikouluikäisillä lapsilla
Päivämäärä
2014Teknologian käyttö on levinnyt yhä laajemmin yhteiskunnassamme. Digitaali- sia laitteita käytetään niin vapaa-ajalla, harrastuksissa kuin koulussakin. Kou- lussa digitaalisia laitteita hyödynnetään yhä enemmän opetuksessa ja yhä nuo- remmille lapsille. Lisäksi digitaalisia laitteita käytetään hyväksi keskittymishäi- riöisten lasten opetuksessa. On myös huomattavaa, kuinka niiden mukaansa tempaavuus saa unohtamaan ympäröivän maailman.
Tässä työssä tutkimme onko oppimisalustan digitaalisuus sellainen asia, jolla on vaikutusta lapsen keskittymiseen. Tutkimuksessa esikouluikäiset lapset tekivät saman keskittymistehtävän sekä tabletilla että paperilla. Koetilanne nau- hoitettiin videolle, josta observoimme lasten keskittymistä tehtävään. Observoi- dusta datasta sekä tehtävän tuloksesta laadimme keskittymismittarin, jonka ar- voille suoritimme tilastollisen analyysin. Tarkastelimme myös tekijöitä, joilla saattaisi olla vaikutuksia lasten tehtävässä keskittymiseen. Tällaisia tekijöitä oli- vat lapsen sukupuoli ja tablettikäyttökokemus sekä mieltymys alustaa kohtaan.
Tulokset osoittivat, että tehtävän alustalla ei ole vaikutusta keskittymi- seen. Se, että tablettipelit ovat niin mukaansa tempaavia voi olla selitettävissä niiden tuomilla lisillä, kuten väri- ja äänitehosteilla tai välittömällä palautteella. Pelkkä digitaalisuus sitä ei kuitenkaan selitä. Tablettikäyttökokemuksella ja mieltymyksellä alustaa kohtaan ei myöskään ollut vaikutusta keskittymiseen. Sen sijaan tehtävien sisällöllä oli vaikutusta, etenkin sukupuolien välillä. Pojat keskittyivät paremmin numerotehtäviin, ja tytöt kirjaintehtäviin.
Digitaalilaitteet tuovat uusia mahdollisuuksia opetukseen ja toimivat ope- tuksessa hyvänä lisänä. Ne eivät kuitenkaan ole lapsen kognition kannalta yli- voimaisia perinteisiin opetusmenetelmiin verrattuna. Näin ollen opetuksessa on hyvä yhdistää molempia tapoja. Myös lapsen oman mielikuvituksen ja luovuu- den kehittymisen kannalta olisi hyvä, ettemme olisi täysin ohjelmistokehittäjien mielikuvituksen armoilla.
...
Digitality is present in our everyday lives, including free time, hobbies and school. At school and daycare digital equipment is often used as a teaching met- hod, especially when teaching children that suffer from learning disabilities. It is fascinating how computer can capture one’s mind so powerfully.
The main focus in our research is to investigate a possible difference in children’s concentration when they do tasks on digital tablet or on a paper. In this research, pre-school-aged children made same concentration tasks both on a tablet and on a paper. The test setting was recorded on video for later analy- sis. Gathered data was used to construct a concentration indicator. The indica- tor gave ranks that we used in our later statistical analysis. We also investigated other factors that might have had effects on children’s concentration, like the gender of the child or his or her earlier experience in using tablet computers as well as child’s affection towards the platform on which he or she did the tasks.
Results showed that there aren’t any significant difference between con- centration on either of the platforms on which children did the given tasks. It is possible that the thing that makes tablet games so compelling is the extra effects that are included in games, like sound and colour effects or instant feedback, and not the digitality per se. Neither affection nor past experience on tablet had any effect on the level of concentration. However the results gave evidence that there are some dependences on concentration and content of the task between genders. Boys concentrated more on numerical tasks, while girls had greater concentration on letter tasks.
Digital equipment bring new possibilities in the field of education, and they can be used as handy add-ons in teaching methods. However, from the perspective of cognitive development, they are not overwhelmingly better than traditional methods. Thus it is good practise to combine both methods in educa- tion. It is also important to develop child’s own imagination and creativity, wit- hout depending on those of software developers.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tablet-tietokoneiden käyttö ihmisen biologian opetuksessa : tapaustutkimus 9. luokan oppilailla
Hytönen, Teija (2015)Tutkimuksessa selvitettiin tablet-tietokoneiden opetuskäytön vaikutuksia bio-logian sisältötietojen oppimiseen ja syvällisempään ymmärtämiseen. Lisäksi selvitettiin, millaisia vaikutuksia tablet-tietokoneiden käytöllä on ... -
Tablet-tietokoneet 4. luokan musiikinopetuksessa ja oppilaiden vapaa-ajalla
Hönö, Anni (2015)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä musiikkitoimintaa oppilaat tekevät vapaa-ajallaan ja millainen tablet-tietokoneilla harjoitettu koulun musiikkitoiminta siirtyy oppilaiden vapaa-aikaan. Tavoitteena on myös ... -
Finnish preschool children's experiences of an English language shower
Pynnönen, Johanna (2013)Tämän tutkimuksen aiheena ovat esikoululaisten kokemukset englannin kielen kielisuihkutuksesta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mistä kielisuihkutuksen aikana käytetyistä harjoituksista ja aiheista lapset pitivät ... -
In search for the conceptual origin of university students' community in a confluence of on- and offline learning environments ethnographies in technology-rich, multi-sited fields of study
Pöysä, Johanna (University of Jyväskylä, 2007)Contemporary society requires its citizens to develop capacities to resituate their activities in collective unities and to successfully communicate their actions within these multiple local and global communities. Also ... -
Development of pedagogical design in technology-rich environments for language teaching and learning
Jalkanen, Juha (University of Jyväskylä, 2015)This study explores the development of pedagogical design for language teaching and learning in increasingly technology-rich environments. More specifically, it focuses on the process of design, enactment and analysis ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.