University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Sosiaalinen media oppimisympäristönä

Thumbnail
View/Open
447.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hynynen, Tommi
Date
2014
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science

 
Sosiaalinen media on muuttanut tapojamme työskennellä, kommunikoida, tuottaa ja jakaa tietoa. Sosiaalinen media on tullut viime vuosien aikana perinteisten verkko-oppimisympäristöjen rinnalle, sillä sosiaalisen median luonteeseen kuuluu yhteisöissä toimiminen sekä tiedon jakaminen ja rakentaminen. Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma selvittää miten sosiaalinen media poikkeaa perinteisistä verkko-oppimisympäristöistä ja kuinka sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää opetuksessa. Tutkimustuloksena todetaan, että sosiaalisen median palvelut mahdollistavat tiedon, tuotosten ja tehtävien helpomman jakamisen opiskelijoiden kesken sekä mahdollistavat yhdessä työskentelemisen paremmin kuin suljetut verkko-oppimisympäristöt. Tämän lisäksi yksilön ja ryhmän vuorovaikutuksen sekä yhteisen työskentelyn suunnitteleminen ja ohjaaminen saattaa helpottua sosiaalisen median välineillä. Toisaalta sosiaalisen median opetuskäyttöön liittyy useita haasteita esimerkiksi tietosuojan ja käyttöehtojen muodossa. Lisäksi monen sosiaalisen median palvelun käyttö hajauttaa osallistumisen useaan palveluun jotka eivät välttämättä ole yhteydessä toisiinsa. Monen palvelun käyttöönotto, hallinta ja käytäntöjen muodostaminen saattaa olla työlästä koulutuksen tarjoajille. ...
 
Social media has changed the way we work, communicate, produce and distribute information. Social media has become alongside the traditional e-learning environments, because nature of social media relies on idea that users share knowledge and build content. This literature review introduces how social media differs from traditional virtual learning environments and how social media can be used in teaching purposes. The research result indicates that social media services enable easier sharing of knowledge, documents and tasks between the students and allows working together better than the closed virtual learning environments. It is also noticed that individual and group interaction as well as planning and controlling collaborative working may be facilitated by social media tools. There are also challenges that come along with it, such as the countless privacy policies and terms of services. Using multiple social media services decentralize participation to a number of services that are not necessarily connected with each other. Implementation, governance and policing of multiple social media services may be a daunting task for educators. ...
 
Keywords
sosiaalinen media verkko-oppimisympäristö verkko-oppiminen social media virtual learning environment e-learning
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201501291211

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4192]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Verkko-opetuksen kehittäminen : case Oulun ammattikorkeakoulun Oulaisten kampus 

    Kangas, Sami; Pinola, Satu (2016)
    Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) Oulaisten kampuksen sairaanhoitajaopiskelijoiden tieto- ja viestintätekniikan käyttöä osana opiskelua sekä kokemuksia verkko-opiskelusta. ...
  • Digital media in blended coaching : interaction and distance presence in adult education 

    Pihlajamäki, Timo (2011)
    In this study were studied the dimensions and advantages of the digital media in the adult education and distance presence. The point of view and limiting of the study was coaching and the significance of face-to-face ...
  • Designing and Implementing a Big Open Online Course by Using a 3D Virtual Immersive Environment : Lessons Learned 

    Mystakidis, Stylianos; Berki, Eleni; Valtanen, Juri (IATED Academy, 2017)
    Open Education (OE) is a distance learning approach that was strategically chosen by the European Commission (EC) to encourage cost-effective training, upskilling and reskilling of large population groups and workforce ...
  • In search for the conceptual origin of university students' community in a confluence of on- and offline learning environments ethnographies in technology-rich, multi-sited fields of study 

    Pöysä, Johanna (University of Jyväskylä, 2007)
    Contemporary society requires its citizens to develop capacities to resituate their activities in collective unities and to successfully communicate their actions within these multiple local and global communities. Also ...
  • Toward Successfully Integrating Mini Learning Games into Social Virtual Reality Environments : Recommendations for Improving Open and Distance Learning 

    Mystakidis, Stylianos; Berki, Eleni; Valtanen, Juri (IATED Academy, 2017)
    Social virtual reality environments, also known as 3D virtual immersive environments, are threedimensional computer-generated virtual spaces that are increasingly used in attendance-based and distance education. Thanks to ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre