dc.contributor.author | Laitinen, Hanna | |
dc.contributor.author | Laakkonen, Ilona | |
dc.contributor.author | Penttinen, Leena | |
dc.contributor.author | Anttonen, Tapio | |
dc.date.accessioned | 2015-01-15T09:31:15Z | |
dc.date.available | 2015-01-15T09:31:15Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Laitinen, H., Laakkonen, I., Penttinen, L. & Anttonen, T. (2014). Nuorison parasta tässä harrastetaan : Student Life - tutkimuslähtöistä työtä opiskelijan hyvinvoinnin ja osaamisen hyväksi. In: Oppia ikä kaikki : kouluttautumisen edellytykset eri elämänvaiheissa. Toim. S. Pihlajaniemi, T. Villa, E. Lavikainen, L. Valkeasuo, p. 108-125. (Opiskelijatutkimuksen vuosikirja 2014). Opiskelijatutkimusverkosto. Retrieved from: https://drive.google.com/file/d/0Bz1V9P-a-cT2N2F1RWtrYnlJR0k/view?usp=sharing | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45092 | |
dc.description.abstract | Jyväskylän yliopiston kehittämän Student Life ‑toimintamallin tavoitteena on yliopiston strategian mukaisesti luoda optimaaliset edellytykset oppimiselle ja tukea opiskelijoiden monipuolista kehittymistä, aktiivista toimijuutta sekä oman ja yhteisen hyvinvoinnin edistämistä. Strategian yhtenä tavoitteena on, että yliopisto tunnetaan opiskelijoistaan kokonaisvaltaisesti hyvää huolta pitävänä yliopistona. Esittelemme artikkelissamme Student Life ‑toiminnan lähtökohtia ja perusajatusta sekä tutkimuslähtöistä ja verkostomaista toimintatapaa. Tarkastelemme tarkemmin kahta teemakokonaisuutta ja niiden puitteissa tehtyä kehittämistyötä: Opiskelijan hyvinvointi ‑otsikon alla esitellään Hyvis-toimintaa, Akateeminen opiskelukyky ‑kurssia sekä Opiskelijan Kompassi ‑verkkointerventiota ja näistä saatuja tuloksia. Työelämätaitoihin liittyvissä osioissa tutustutaan käyttäjälähtöisesti kehitettyyn ePortfolioon sekä Osaamista opintojen ohessa ‑rinnakkaisopinto-ohjelmaan. Artikkelin lopussa pohdimme vielä kehittämistyön ja tutkimuksen suhdetta: miten yliopistolla tehtävä kehittämistyö hyödyntää oman organisaation osaamista ja avaa yhteistyömahdollisuuksia. Toivomme artikkelimme antavan välineitä koulutuksen kehittämisestä kiinnostuneille ja herättävän tutkijoissa ajatuksia siitä, miten kehittämistyötä ja tutkimusta voitaisiin tiiviimmin nivoa yhteen siten, että lopputulos olisi paras mahdollinen molemmista näkökulmista. Jyväskylän yliopiston kehittämän Student Life ‑toimintamallin tavoitteena on yliopiston strategian mukaisesti luoda optimaaliset edellytykset oppimiselle ja tukea opiskelijoiden monipuolista kehittymistä, aktiivista toimijuutta, sekä oman ja yhteisen hyvinvoinnin edistämistä. Strategian yhtenä tavoitteena on, että yliopisto tunnetaan opiskelijoistaan kokonaisvaltaisesti hyvää huolta pitävänä yliopistona. Esittelemme artikkelissamme Student Life ‑toiminnan lähtökohtia ja perusajatusta sekä tutkimuslähtöistä ja verkostomaista toimintatapaa. Tarkastelemme tarkemmin kahta teemakokonaisuutta ja niiden puitteissa tehtyä kehittämistyötä: Opiskelijan hyvinvointi ‑otsikon alla esitellään Hyvis-toimintaa, Akateeminen opiskelukyky ‑kurssia sekä Opiskelijan Kompassi ‑verkkointerventiota ja näistä saatuja tuloksia. Työelämätaitoihin liittyvissä osioissa tutustutaan käyttäjälähtöisesti kehitettyyn ePortfolioon sekä Osaamista opintojen ohessa ‑rinnakkaisopinto-ohjelmaan. Artikkelin lopussa pohdimme vielä kehittämistyön ja tutkimuksen suhdetta: miten yliopistolla tehtävä kehittämistyö hyödyntää oman organisaation osaamista ja avaa yhteistyömahdollisuuksia. Toivomme artikkelimme antavan välineitä koulutuksen kehittämisestä kiinnostuneille ja herättävän tutkijoissa ajatuksia siitä, miten kehittämistyötä ja tutkimusta voitaisiin tiiviimmin nivoa yhteen siten, että lopputulos olisi paras mahdollinen molemmista näkökulmista. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus | |
dc.relation.ispartof | Oppia ikä kaikki : kouluttautumisen edellytykset eri elämänvaiheissa. Toim. S. Pihlajaniemi, T. Villa, E. Lavikainen, L. Valkeasuo, p. 108-125. (Opiskelijatutkimuksen vuosikirja 2014; ISSN 2341-7765). Opiskelijatutkimusverkosto. ISBN 978-952-5282-50-4 | |
dc.relation.uri | https://drive.google.com/file/d/0Bz1V9P-a-cT2N2F1RWtrYnlJR0k/view?usp=sharing | |
dc.subject.other | opiskelijat | |
dc.subject.other | hyvinvointi | |
dc.subject.other | Jyväskylän yliopisto | |
dc.subject.other | Student Life | |
dc.title | Nuorison parasta tässä harrastetaan : Student Life - tutkimuslähtöistä työtä opiskelijan hyvinvoinnin ja osaamisen hyväksi | fi |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201501151113 | |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.type.coar | book part | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus & artikkelin kirjoittajat | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.format.content | fulltext | |