Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPuuronen, Seppo
dc.contributor.authorYlönen, Jani
dc.date.accessioned2015-01-08T17:38:36Z
dc.date.available2015-01-08T17:38:36Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1465214
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45038
dc.description.abstractVideopelien historia alkoi 1940-luvun lopulta ja on 2010-luvulla nopeimmin kasvava viihdeteollisuuden ala, niin Suomessa kuin maailmanlaajuisestikin. Tekniikan kehittymisen myötä myös pelit ja niiden kehittäminen ovat muuttuneet. Peleistä on tullut entistä laajempia ja näyttävämpiä, samalla kuitenkin kehityskustannukset ja kehitysajat ovat kasvaneet. Mobiililaitteet kuten älypuhelimet ja tabletit, sekä digitaalinen jakelu ovat muuttaneet alaa 2000-luvulla, ja mahdollistaneet jälleen pienten studioiden menestymisen yksinkertaisilla peli-ideoilla. Pelinkehitysvälineiden kehittyminen on helpottanut ja nopeuttanut videopelien tekemistä, ja yksinkertaisimmilla pelimoottoreilla voidaan toteuttaa pelejä jopa ilman ohjelmointia. Tässä teoreettis-käsitteellisessä tutkielmassa perehdytään kirjallisuuden pohjalta videopelien historiaan, niiden kehityksen muutoksiin sekä yleiskäyttöisiin pelinkehitysvälineisiin. Tutkimus selvittää kehityksessä käytettävien rajapintojen ja pelimoottoreiden käyttötarkoituksen, ja esittelee vuonna 2014 pelinkehittäjien keskuudessa viisi suosituinta pelimoottoria. Tarkempaan tarkasteluun valikoituneissa kehitysvälineissä on kriteerinä käytetty kykyä alustariippumattomaan kehitykseen, erityisesti mobiililaitteille. Tuloksena saatua tietämystä on käytetty empiirisessä osuudessa, jossa on vertailtu käytännössä kahden vaikeustasoltaan erilaisen pelimoottorin ominaisuuksia. Lisäksi Space Invaders pelistä on toteutettu prototyypit.fi
dc.description.abstractHistory of video games began in the late 1940s and it’s the fastest growing business in entertainment industry in Finland and globally in 2010s. Along with development of technology, games and their development has also changed. Games have become larger and more impressive, though at the same time the development costs and times have increased. Mobile devices, such as smartphones and tablets, as well as digital distribution have changed the business after the year 2000 and made it possible for small game studios to success again with simple game ideas. Evolution of game development tools has made video game development easier and faster and with simplest game engines it’s possible to implement games even without programming. This theoretical-conceptual thesis studies the history of video games, the evolution of their development and general-purpose game development tools on the basis of literature. The thesis examines the purpose of interfaces and game engines used in video games and presents five most popular game engines in 2014 among developers. The selection of the development tools for a more detailed examination is based on their ability to offer platform independent development, especially for mobile devices. The resulting knowledge will be subsequently used in empirical part, where two game engines were compared and a prototype of Space Invaders video game was implemented.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (87 s.)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherpelimoottori
dc.titleVideopelien historia ja pelinkehitys : 2D-pelimoottoreiden vertailu
dc.title.alternative2D-pelimoottoreiden vertailu
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201501081057
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosTietojenkäsittelytieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Computer Science and Information Systemsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.date.updated2015-01-08T17:38:36Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysorajapinnat (tietokoneohjelmat)
dc.subject.ysomobiililaitteet
dc.subject.ysopeliohjelmointi
dc.subject.ysorajapinnat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot