Videopelien historia ja pelinkehitys : 2D-pelimoottoreiden vertailu
Videopelien historia alkoi 1940-luvun lopulta ja on 2010-luvulla nopeimmin kasvava viihdeteollisuuden ala, niin Suomessa kuin maailmanlaajuisestikin. Tekniikan kehittymisen myötä myös pelit ja niiden kehittäminen ovat muuttuneet. Peleistä on tullut entistä laajempia ja näyttävämpiä, samalla kuitenkin kehityskustannukset ja kehitysajat ovat kasvaneet. Mobiililaitteet kuten älypuhelimet ja tabletit, sekä digitaalinen jakelu ovat muuttaneet alaa 2000-luvulla, ja mahdollistaneet jälleen pienten studioiden menestymisen yksinkertaisilla peli-ideoilla. Pelinkehitysvälineiden kehittyminen on helpottanut ja nopeuttanut videopelien tekemistä, ja yksinkertaisimmilla pelimoottoreilla voidaan toteuttaa pelejä jopa ilman ohjelmointia. Tässä teoreettis-käsitteellisessä tutkielmassa perehdytään kirjallisuuden pohjalta videopelien historiaan, niiden kehityksen muutoksiin sekä yleiskäyttöisiin pelinkehitysvälineisiin. Tutkimus selvittää kehityksessä käytettävien rajapintojen ja pelimoottoreiden käyttötarkoituksen, ja esittelee vuonna 2014 pelinkehittäjien keskuudessa viisi suosituinta pelimoottoria. Tarkempaan tarkasteluun valikoituneissa kehitysvälineissä on kriteerinä käytetty kykyä alustariippumattomaan kehitykseen, erityisesti mobiililaitteille. Tuloksena saatua tietämystä on käytetty empiirisessä osuudessa, jossa on vertailtu käytännössä kahden vaikeustasoltaan erilaisen pelimoottorin ominaisuuksia. Lisäksi Space Invaders pelistä on toteutettu prototyypit.
...
History of video games began in the late 1940s and it’s the fastest growing business in entertainment industry in Finland and globally in 2010s. Along with development of technology, games and their development has also changed. Games have become larger and more impressive, though at the same time the development costs and times have increased. Mobile devices, such as smartphones and tablets, as well as digital distribution have changed the business after the year 2000 and made it possible for small game studios to success again with simple game ideas. Evolution of game development tools has made video game development easier and faster and with simplest game engines it’s possible to implement games even without programming. This theoretical-conceptual thesis studies the history of video games, the evolution of their development and general-purpose game development tools on the basis of literature. The thesis examines the purpose of interfaces and game engines used in video games and presents five most popular game engines in 2014 among developers. The selection of the development tools for a more detailed examination is based on their ability to offer platform independent development, especially for mobile devices. The resulting knowledge will be subsequently used in empirical part, where two game engines were compared and a prototype of Space Invaders video game was implemented.
...
Muu nimeke
2D-pelimoottoreiden vertailuAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikinopetuspelin suunnittelu ja toteuttaminen
Karppinen, Juho (2019)Työn aiheena on tutkia, miten suunnitellaan ja toteutetaan musiikinopetuspeli, joka hyödyntää kehollisen ja yhteistoiminnallisen oppimisen mahdollistavia pelimekaniikkoja. Tällainen peli poikkeaa tyypillisistä musiikinop ... -
Agents driven smart sensors
Zafar, Uzair Ahmed (2017)Any physical area (like schools, home, hospitals etc.) that uses either mobile devices, sensors, embedded systems or computers to gather information from the users and the environment and eventually, adapt according to the ... -
Pilvipalvelun ja teollisuuden ohjausjärjestelmän välisen rajapinnan toteutus
Rajala, Mikko (2017)Teollisuuden ohjaus- ja valvontajärjestelmät ovat toimineet pitkään tehdasprosessien sisäisinä itsenäisinä ja suljettuina järjestelminä. Nykypäivän trendi on, että näistä automaatiojärjestelmistä (Process Automation System) ... -
Ohjelmointirajapinnat kilpailutekijänä
Pelkonen, Riku (2021)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen keinoin, millä eri tavoin ohjelmointirajapinnat voivat olla merkittävä kilpailutekijä yrityksille. Tutkimuksessa määritellään mikä ohjelmointirajapinta on, mitkä ... -
Euroopan Unionin toinen maksupalveludirektiivi : rajapintojen avaamiseen liittyvät haasteet pankkien kannalta
Heiskanen, Lauri (2019)Tämä tutkielma tarkastelee kirjallisuuskatsauksen muodossa pankeille koituvia haasteita, joita toisen maksupalveludirektiivin vaatimukset niille aiheuttavat. Toisessa maksupalveludirektiivissä määritetään, että pankkien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.