dc.contributor.advisor | Rautio, Riitta | |
dc.contributor.advisor | Eerola, Tuomas | |
dc.contributor.author | Marttinen, Erik | |
dc.date.accessioned | 2014-12-31T09:32:02Z | |
dc.date.available | 2014-12-31T09:32:02Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1465001 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45001 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkimus tarkastelee suomalaisten populaarimusiikkiäänitteiden tuotantoprosesseja
tuotantoteknologisesta näkökulmasta. Digitaalisen ääniteteknologian demokratisoitumisen myötä kotistudiotoiminta on Suomessa lisääntynyt merkittävästi 1990-luvulta lähtien. Tämän johdosta äänitteen työvaiheita tai kokonaisia valmiita äänitteitä tuotetaan nykyisin kotistudioissa enemmän kuin koskaan aiemmin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millä tavoin edellä kuvailemani ääniteteknologian murros näyttäytyy suomalaisten populaarimusiikkiäänitteiden tuotantoprosesseissa. Tarkastelun kohteina tutkimuksessani ovat kaupalliset äänitysstudiot ja levy-yhtiöt.
Lähestyn tutkimusongelmaani laadullisen tutkimuksen keinoin. Opinnäytetyöni on
aineistolähtöinen tutkimus, jota olen taustoittanut aiemmalla tutkimustiedolla. Empiirinen
tutkimusaineistoni koostuu kahdeksasta haastattelusta. Haastattelin neljää levy-yhtiön edustajaa, kolmea kaupallisen studion edustajaa sekä puoliammattimaista kotistudiotoimijaa.
Tutkimustuloksieni valossa näyttää siltä, että äänitteiden tuotantoprosesseissa ei ole koettu tuotantoteknologisesta näkökulmasta tarkasteltuna valtavia muutoksia ääniteteknologian murroksesta huolimatta. Digitaalinen ääniteteknologia tulee kehittymään edelleen, mutta studiotyöskentelyn perusasiat pysyvät kuitenkin suhteellisen muuttumattomina. Kotistudioita käytetään sekä demo-, että masteräänitteiden tuottamisessa, mutta ne ovat enemmänkin apuvälineitä, kuin pääsääntöisiä äänitteen tuottamisyksiköitä. Kotistudioita perustetaan jatkuvasti lisää, mutta parhaat kaupalliset studiot pitävät yhä pintansa laadukkaiden tilojen, laitteistojen ja studioiden henkilöstön ammattitaidon avulla. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (54 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | äänitysstudio | |
dc.title | Suomalaisten populaarimusiikkiäänitteiden tuotantoprosessit ääniteteknologian murroksessa : "tekniikka tulee menemään eteenpäin, mutta perusasiat ei kuitenkaan muutu..." | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201412313594 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.date.updated | 2014-12-31T09:32:03Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3051 | |
dc.subject.yso | musiikkiteollisuus | |
dc.subject.yso | populaarimusiikki | |
dc.subject.yso | levy-yhtiöt | |
dc.subject.yso | studiot | |
dc.subject.yso | äänitekniikka | |
dc.subject.yso | digitalisoituminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |