Diversity management and intercultural communication experiences in multicultural organisations in South Ostrobothnia
Authors
Date
2014Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia kokemuksia eteläpohjalaisilla johtajilla on monimuotoisuuden johtamisesta ja kulttuurienvälisestä viestinnästä monikulttuurisissa organisaatioissa. Työn teoriaosuudessa käsitellään kulttuurienvälisen viestinnän ja monimuotoisuuden johtamisen teoriaa sekä monikulttuurisuutta ja työperäistä maahanmuuttoa Suomessa ja Etelä-Pohjanmaalla. Empiirinen tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. 11 johtajaa haastateltiin ja analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Tutkimuksen merkittävimpiä tuloksia oli, että yritykset ovat rekrytoineet työvoimaa ulkomailta pääasiassa, koska yritykset eivät ole löytäneet osaavaa kotimaista työvoimaa ja koska rekrytoimalla ulkomailta on mahdollista löytää työntekijöitä, joilla on kielitaitoa ja tietämystä jostain tietystä kulttuurista. Tutkimuksen tulosten mukaan suomalaisten vastustus koskien työperäistä maahanmuuttoa on vähentynyt. Osalla on etnosentrinen suhtautuminen muuttunut kulttuurirelativistiseen suuntaan. Tutkimus osoittaa että sekä johtajat että työntekijät ovat oppineet erilaisista kulttuureista, kielitaito on kehittynyt ja he ovat löytäneet uusia tapoja toteuttaa erilaisia tehtäviä. Tutkimuksen tulosten mukaan muista kulttuureista tulevat työntekijät ovat pääasiassa innokkaampia tekemään ylitöitä jos siihen on tarvetta, kuin suomalaiset, koska tulokset osoittivat että useimmat heistä ovat ahkeria, kiitollisia, joustavia, työhön sitoutuneita, motivoituneita ja haluavat ansaita rahaa. Monimuotoisuuden ja monimuotoisuuden johtamisen haasteina mainittiin muun muassa puutteet henkilöstön ja johdon kielitaidossa, byrokratia ja puutteet julkisten palveluiden tarjoamassa avussa työnantajille. Kulttuuriset eroavaisuudet, jotka aiheuttavat haasteita työelämään, ovat eroavaisuudet valtaetäisyyksissä, aikakäsityksessä sekä juhlapyhien sijoittumisessa, joka toisaalta nähtiin myös etuna. Tutkimuksen tuloksista voi olla hyötyä suomalaisille organisaatioille, joilla on, tai joiden tarkoituksena on rekrytoida monimuotoista työvomaa sekä kaikille henkilöille, esimerkiksi virkamiehille tai konsulteille, jotka tarvitsevat lisää tietoa monimuotoisuuden johtamisen ja kulttuurienvälisestä viestinnän kokemuksista ja käytännöistä suomalaisissa organisaatioissa.
...
This qualitative study aims to find out what kind of experiences South Ostrobothnian managers have concerning diversity management and intercultural communication in multicultural organisations. Theory of intercultural communication, diversity management as well as multiculturalism and work related migration in Finland and South Ostrobothnia are presented. Data was collected by theme-based interviews of 11 managers and analyzed by themes. The main findings of the research are that organisations have recruited foreign employees mainly because they have not been able to find skilled Finnish workforce and because foreign employees have knowledge about certain culture and language. Based on the results of the study, among Finnish people resistance concerning labour-based migration has decreased. Finnish people who have been ethnocentric have developed themselves towards cultural relativism. Study shows that managers and employees have learned about different cultures and languages as well as new ways of completing different tasks. Foreign employees are mainly more willing to do extra hours at work if there is a need, because, according to the study, most of them are hardworking, thankful, flexible, committed to the work, motivated and want to earn money. The challenges of diversity and diversity management have been with the language, byrocracy and lack of government guidance. Cultural differences that affect to the working life are differences in public holidays, power distance and time concept. The results of the study may be useful for all Finnish organisations which aim to recruit or which have multicultural workforce, and all people, for example officials or consultants, who need more information on diversity management and intercultural communication experiences and practices in Finnish organisations.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29104]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Intercultural communication in experience tourism in the Inari area
Sipola, Anne (2011)Tiivistelmä – Abstract Multicultural people both live in and visit the Inari area, where tourism is the main industry. Interaction between tourists and people working in the tourism industry is an essential part of the ... -
Constructing intercultural competence in Italian social service and healthcare organizations : pedagogical design, effectiveness research, and alternative visions for promoting ethnorelativism
Castiglioni, Ida (University of Jyväskylä, 2013) -
Impact of organisational practices and language on an international business cooperation : the case of a German-Slovakian corporation
Schröder, Christin Irma (2015)In the course of the EU integration process, Slovakia became a target of choice for German investors. The percentage of German foreign direct investment has increased sharply since 1995. A growing number of German small ... -
Trust and team identification at multicultural workplaces : perceptions of Finnish HR professionals
Parttimaa, Eini (2017)Growing global mobility has rapidly diversified workplace demographics across the world. Finland that has traditionally been considered a relatively uniform nation in terms of cultural and ethnic diversity has also experienced ... -
Intercultural competence through drama : a teaching experiment
Salopelto, Heini (2008)