University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Viiden opettajan kokemuksia frisbeegolfista

Thumbnail
View/Open
807.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Riittinen, Juho |
Saarinen, Petri
Date
2014
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education

 
Frisbeegolfin suosio on kasvanut nopeasti 2000-luvun aikana Suomessa. Erityisesti laji on herättänyt kiinnostusta nuorten keskuudessa. Frisbeegolfin suosion kasvusta huolimatta ei suomenkielistä tutkimusta lajista ole aikaisemmin juurikaan tehty. Tämä pro gradu -tutkielma käsittää kirjallisuuskatsauksen frisbeegolfin historiaan, sääntöihin, varusteisiin, kenttiin, ja tekniikoihin. Lisäksi tutkimuksessa haastateltiin viittä liikunnanopettajaa eri puolilta Suomea. Haastateltavaksi valittiin kolme miestä ja kaksi naista. Kaikilla haastatelluilla oli omakohtaisia kokemuksia frisbeegolfin opetuksesta. Saadut vastaukset litteroitiin, jonka jälkeen ne analysoitiin grounded theory -menetelmällä. Grounded theory on laadullisen aineiston analysointimenetelmä. Tähän tutkimukseen grounded theory - menetelmä valittiin, koska aineisto kerättiin avoimella haastattelulla ja kyseessä on vähän tutkittu aihe. Koululiikunnalla on tärkeä rooli lasten ja nuorten liikunnassa ja liikuntatottumuksissa. Suomalaisessa koululiikunnassa pääpaino on ollut pitkään joukkue- ja palloilulajeissa. Frisbeegolf on aktivoinut sellaisia oppilaita, jotka eivät ole olleet kiinnostuneita joukkue- tai palloilulajeista. Usein innostus lajia kohtaan on syntynyt juuri koulun liikuntatunneilla. Kaikki haastateltavat kokivat frisbeegolfin monipuolistavan koulujen luonto- ja ulkoliikuntaopetusta. Frisbeegolfkentät sijaitsevat vaihtelevissa maastoissa, usein metsä- ja puistoalueilla, joten frisbeegolf on helppo lisätä osaksi koulujen ulko- ja luontoliikuntaa. Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella frisbeegolf on aktivoinut uutena lajina myös niitä oppilaita, jotka eivät harrasta vapaa-ajallaan lainkaan liikuntaa tai liikkuvat erittäin vähän. Tulosten perusteella frisbeegolf soveltuu osaksi liikunnan opetussuunnitelmaa, sillä laji kehittää motorisia, sosiaalisia ja kognitiivisia taitoja. Oppilaiden fyysisen kunnon lisäämisessä ei frisbeegolfilla koettu olevan suurta merkitystä. Saatujen tulosten perusteella frisbeegolf kehittää oppilaiden sosiaalisia taitoja, kuten ryhmässä työskentelyä sekä toisten huomioonottamista. Kaikki haastatellut olivat yksimielisiä siitä, että frisbeegolf soveltuu osaksi koululiikuntaa. ...
 
Popularity of disc golf has grown rapidly in the 21st century in Finland. Disc golf has raised interest particularly among young people. Despite increasing popularity of disc golf there is no research material available in Finnish. This master's thesis comprises of a literature review of disc golf’s history, rules, equipment, fields, and techniques. In addition, in this study the researchers interviewed five physical education teachers around Finland. Interviewees were three men and two women. All the interviewees had personal experience in teaching disc golf. The responses received were transcribed, after which they were analyzed by grounded theory method. Grounded theory is a qualitative data analysis method. Grounded theory method was chosen in this research because the data was collected in an open interview and disc golf is a little explored topic. Physical education at school has an important role in children's and young people's physical activity. In Finnish schools the main focus has been on team sports and ball games for a long time. Disc golf has activated students who were not interested in team sports or ball sports. Young people's interest in disc golf has normally started in schools. All of the interviewees felt that disc golf diversifies school’s nature and outdoor studies. Because disc golf fields are located in varying terrains, often in the forest and park areas, disc golf is easy to add as a part of school’s outdoor studies. Based on the results obtained in this study, disc golf as a new sport has activated those students, who don’t exercise at all or only a little on their free time. On the basis of this research disc golf is suitable for physical activity as part of the curriculum, because disc golf is developing motor, social and cognitive skills. However, the increase in students´ physical fitness in disc golf is not perceived to be of great importance. On the basis of this research disc golf develops students´ social skills such as team working skills. All the interviewees were in agreement that disc golf is suitable as part of school’s physical education. ...
 
Keywords
Grounded theory frisbeegolf koululiikunta opetussuunnitelmat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201411263367

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Haaste vai riesa? : viiden ammatillisen aineen opettajan kokemuksia ja käsityksiä erityisopiskelijoista yleisessä ammattioppilaitoksessa 

    Kepanen, Pirkko (2002)
  • Hyvän matematiikan opettajan jäljillä : kokemuksia matematiikan opettamisesta ja opetuksen kehittämistarpeista 

    Hyvärinen, Johanna (2002)
  • Kokemuksien kiinniotto : Kokkolan kaupungin kuudesluokkalaisten kokemuksia koululiikunnasta 

    Kaukovalta, Mervi; Sipilä, Anne-Maria (2003)
  • Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo : kuudesluokkalaisten kokemuksia koululiikunnasta 

    Wiklund, Susanne (2011)
  • ”Se oli kivaa koska sai tehdä kaikkea vapaasti.” : kolmasluokkalaisten itsemääräämisen kokemuksia koululiikunnassa 

    Blomberg, Jari (2019)
    Tutkimustehtävänä oli selvittää opettamieni kolmasluokkalaisten kokemuksia koululiikunnasta. Tutkimuksessa esiteltiin itsemääräämisteoriaa. Tämän lisäksi tarkasteltiin perusopetuksen liikunnan opetussuunnitelmaa (2014) ja ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre