Viiden opettajan kokemuksia frisbeegolfista
Päivämäärä
2014Frisbeegolfin suosio on kasvanut nopeasti 2000-luvun aikana Suomessa. Erityisesti laji on
herättänyt kiinnostusta nuorten keskuudessa. Frisbeegolfin suosion kasvusta huolimatta ei
suomenkielistä tutkimusta lajista ole aikaisemmin juurikaan tehty.
Tämä pro gradu -tutkielma käsittää kirjallisuuskatsauksen frisbeegolfin historiaan, sääntöihin,
varusteisiin, kenttiin, ja tekniikoihin. Lisäksi tutkimuksessa haastateltiin viittä
liikunnanopettajaa eri puolilta Suomea. Haastateltavaksi valittiin kolme miestä ja kaksi naista.
Kaikilla haastatelluilla oli omakohtaisia kokemuksia frisbeegolfin opetuksesta. Saadut
vastaukset litteroitiin, jonka jälkeen ne analysoitiin grounded theory -menetelmällä. Grounded
theory on laadullisen aineiston analysointimenetelmä. Tähän tutkimukseen grounded theory -
menetelmä valittiin, koska aineisto kerättiin avoimella haastattelulla ja kyseessä on vähän
tutkittu aihe.
Koululiikunnalla on tärkeä rooli lasten ja nuorten liikunnassa ja liikuntatottumuksissa. Suomalaisessa
koululiikunnassa pääpaino on ollut pitkään joukkue- ja palloilulajeissa. Frisbeegolf
on aktivoinut sellaisia oppilaita, jotka eivät ole olleet kiinnostuneita joukkue- tai palloilulajeista.
Usein innostus lajia kohtaan on syntynyt juuri koulun liikuntatunneilla. Kaikki haastateltavat
kokivat frisbeegolfin monipuolistavan koulujen luonto- ja ulkoliikuntaopetusta. Frisbeegolfkentät
sijaitsevat vaihtelevissa maastoissa, usein metsä- ja puistoalueilla, joten frisbeegolf
on helppo lisätä osaksi koulujen ulko- ja luontoliikuntaa. Tutkimuksessa saatujen tulosten
perusteella frisbeegolf on aktivoinut uutena lajina myös niitä oppilaita, jotka eivät harrasta
vapaa-ajallaan lainkaan liikuntaa tai liikkuvat erittäin vähän. Tulosten perusteella frisbeegolf
soveltuu osaksi liikunnan opetussuunnitelmaa, sillä laji kehittää motorisia, sosiaalisia ja kognitiivisia
taitoja. Oppilaiden fyysisen kunnon lisäämisessä ei frisbeegolfilla koettu olevan
suurta merkitystä. Saatujen tulosten perusteella frisbeegolf kehittää oppilaiden sosiaalisia taitoja,
kuten ryhmässä työskentelyä sekä toisten huomioonottamista. Kaikki haastatellut olivat
yksimielisiä siitä, että frisbeegolf soveltuu osaksi koululiikuntaa.
...
Popularity of disc golf has grown rapidly in the 21st century in Finland. Disc golf has raised
interest particularly among young people. Despite increasing popularity of disc golf there is
no research material available in Finnish.
This master's thesis comprises of a literature review of disc golf’s history, rules, equipment,
fields, and techniques. In addition, in this study the researchers interviewed five physical
education teachers around Finland. Interviewees were three men and two women. All the
interviewees had personal experience in teaching disc golf. The responses received were
transcribed, after which they were analyzed by grounded theory method. Grounded theory is a
qualitative data analysis method. Grounded theory method was chosen in this research
because the data was collected in an open interview and disc golf is a little explored topic.
Physical education at school has an important role in children's and young people's physical
activity. In Finnish schools the main focus has been on team sports and ball games for a long
time. Disc golf has activated students who were not interested in team sports or ball sports.
Young people's interest in disc golf has normally started in schools. All of the interviewees
felt that disc golf diversifies school’s nature and outdoor studies. Because disc golf fields are
located in varying terrains, often in the forest and park areas, disc golf is easy to add as a part
of school’s outdoor studies. Based on the results obtained in this study, disc golf as a new
sport has activated those students, who don’t exercise at all or only a little on their free time.
On the basis of this research disc golf is suitable for physical activity as part of the
curriculum, because disc golf is developing motor, social and cognitive skills. However, the
increase in students´ physical fitness in disc golf is not perceived to be of great importance.
On the basis of this research disc golf develops students´ social skills such as team working
skills. All the interviewees were in agreement that disc golf is suitable as part of school’s
physical education.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hyvän matematiikan opettajan jäljillä : kokemuksia matematiikan opettamisesta ja opetuksen kehittämistarpeista
Hyvärinen, Johanna (2002) -
”Se oli kivaa koska sai tehdä kaikkea vapaasti.” : kolmasluokkalaisten itsemääräämisen kokemuksia koululiikunnassa
Blomberg, Jari (2019)Tutkimustehtävänä oli selvittää opettamieni kolmasluokkalaisten kokemuksia koululiikunnasta. Tutkimuksessa esiteltiin itsemääräämisteoriaa. Tämän lisäksi tarkasteltiin perusopetuksen liikunnan opetussuunnitelmaa (2014) ja ... -
Kokemuksien kiinniotto : Kokkolan kaupungin kuudesluokkalaisten kokemuksia koululiikunnasta
Kaukovalta, Mervi; Sipilä, Anne-Maria (2003)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.