dc.contributor.advisor | Nurmi, Jari-Erik | |
dc.contributor.author | Matilainen, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2014-11-21T12:18:34Z | |
dc.date.available | 2014-11-21T12:18:34Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1451923 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44715 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkasteltiin asuinalueen ominaisuuksien ja lasten koulutaitojen sekä ongelmakäyttäytymisen välisiä yhteyksiä 1-4. luokalla. Erityisesti oltiin kiinnostuneita siitä, missä määrin asuinalue ja sen ominaisuudet ennustavat koulutaitoja ja ongelmakäyttäytymistä 1. luokalla ja niiden kehittymistä 1-4.luokalla. Tutkimus on osa Alkuportaat-tutkimushankkeen ensimmäistä vaihetta, jossa seurattiin lapsia esikoulusta neljännelle luokalle. Tässä tutkimuksessa oli tutkittavana 2258 lasta vanhempineen neljältä eri paikkakunnalta. Tarkempaan yksilöseurantaan valittiin jokaiselta luokalta 4-6 lasta, yhteensä noin 550 lasta. Aineisto kerättiin vuosina 2006–2011. Lasten koulutaitoa arvioitiin lukutaitoa ja matematiikantaitoa mittaavilla testeillä. Testit tehtiin ryhmätesteinä noin 2200 lapselle viidellä eri mittauskerralla. Ongelmakäyttäytymistä mitattiin yksilöseurannassa olevilta lapsilta opettajan arvioimana niin ikään viidellä eri mittauskerralla. Tulokset osoittivat, että sekä matematiikan taitojen että lukutaidon lähtötasossa ja taitojen muutoksessa oli merkittävää vaihtelua koulujen välillä. Lisäksi todettiin että vanhempien keskimääräinen korkeampi koulutus ennusti parempaa luku ja laskutaitoa ensimmäisellä luokalla. Vanhempien korkeampi koulutus ennusti myös parempaa lukutaidon kehitystä. Tutkimuksen kiinnostuksen kohteena oli myös lasten ongelmakäyttäytyminen. Tulokset osoittivat, että koulukohtaisia eroja ongelmakäyttäytymisessä oli huomattavasti vähemmän kuin lukutaidossa ja matematiikassa. Ainoastaan vertaissuhdeongelmissa ja prososiaalisuudessa havaittiin koulukohtaisia eroja 1-4.luokalla. Tulosten tarkempi tarkastelu osoitti, että vertaissuhdeongelmien aloitus tasossa tai muutoksessa ei ollut koulukohtaista vaihtelua. Prososiaalisuudessa havaittiin koulukohtaista vaihtelua ensimmäisen luokan syksyllä, mutta vanhempien keskimääräinen koulutus tai sosioekonominen asema ei selittänyt tätä vaihtelua. Tulosten perusteella voidaan todeta, että vanhempien keskimääräisellä koulutuksella tietyn koulupiirin alueella näyttää olevan voimakkaampi vaikutus lasten oppimiseen kuin vastaavalla sosioekonomisella asemalla. Tulokset kertovat osaltaan myös siitä, että asuinalueella ei ole niin suurta vaikutusta lapsen käyttäytymiseen 1-4. luokalla kuin koulutaitoihin. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (26 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | koulutaidot | |
dc.title | Asuinalueen vaikutus lasten koulutaitoihin ja ongelmakäyttäytymiseen 1-4.luokalla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201411213332 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.date.updated | 2014-11-21T12:18:34Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 202 | |
dc.subject.yso | asuinalueet | |
dc.subject.yso | vaikutukset | |
dc.subject.yso | käyttäytymishäiriöt | |
dc.subject.yso | poikkeava käyttäytyminen | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |