Show simple item record

dc.contributor.advisorNurmi, Jari-Erik
dc.contributor.authorMatilainen, Johanna
dc.date.accessioned2014-11-21T12:18:34Z
dc.date.available2014-11-21T12:18:34Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1451923
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44715
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkasteltiin asuinalueen ominaisuuksien ja lasten koulutaitojen sekä ongelmakäyttäytymisen välisiä yhteyksiä 1-4. luokalla. Erityisesti oltiin kiinnostuneita siitä, missä määrin asuinalue ja sen ominaisuudet ennustavat koulutaitoja ja ongelmakäyttäytymistä 1. luokalla ja niiden kehittymistä 1-4.luokalla. Tutkimus on osa Alkuportaat-tutkimushankkeen ensimmäistä vaihetta, jossa seurattiin lapsia esikoulusta neljännelle luokalle. Tässä tutkimuksessa oli tutkittavana 2258 lasta vanhempineen neljältä eri paikkakunnalta. Tarkempaan yksilöseurantaan valittiin jokaiselta luokalta 4-6 lasta, yhteensä noin 550 lasta. Aineisto kerättiin vuosina 2006–2011. Lasten koulutaitoa arvioitiin lukutaitoa ja matematiikantaitoa mittaavilla testeillä. Testit tehtiin ryhmätesteinä noin 2200 lapselle viidellä eri mittauskerralla. Ongelmakäyttäytymistä mitattiin yksilöseurannassa olevilta lapsilta opettajan arvioimana niin ikään viidellä eri mittauskerralla. Tulokset osoittivat, että sekä matematiikan taitojen että lukutaidon lähtötasossa ja taitojen muutoksessa oli merkittävää vaihtelua koulujen välillä. Lisäksi todettiin että vanhempien keskimääräinen korkeampi koulutus ennusti parempaa luku ja laskutaitoa ensimmäisellä luokalla. Vanhempien korkeampi koulutus ennusti myös parempaa lukutaidon kehitystä. Tutkimuksen kiinnostuksen kohteena oli myös lasten ongelmakäyttäytyminen. Tulokset osoittivat, että koulukohtaisia eroja ongelmakäyttäytymisessä oli huomattavasti vähemmän kuin lukutaidossa ja matematiikassa. Ainoastaan vertaissuhdeongelmissa ja prososiaalisuudessa havaittiin koulukohtaisia eroja 1-4.luokalla. Tulosten tarkempi tarkastelu osoitti, että vertaissuhdeongelmien aloitus tasossa tai muutoksessa ei ollut koulukohtaista vaihtelua. Prososiaalisuudessa havaittiin koulukohtaista vaihtelua ensimmäisen luokan syksyllä, mutta vanhempien keskimääräinen koulutus tai sosioekonominen asema ei selittänyt tätä vaihtelua. Tulosten perusteella voidaan todeta, että vanhempien keskimääräisellä koulutuksella tietyn koulupiirin alueella näyttää olevan voimakkaampi vaikutus lasten oppimiseen kuin vastaavalla sosioekonomisella asemalla. Tulokset kertovat osaltaan myös siitä, että asuinalueella ei ole niin suurta vaikutusta lapsen käyttäytymiseen 1-4. luokalla kuin koulutaitoihin.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (26 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkoulutaidot
dc.titleAsuinalueen vaikutus lasten koulutaitoihin ja ongelmakäyttäytymiseen 1-4.luokalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201411213332
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.date.updated2014-11-21T12:18:34Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysoasuinalueet
dc.subject.ysovaikutukset
dc.subject.ysokäyttäytymishäiriöt
dc.subject.ysopoikkeava käyttäytyminen
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysohyvinvointi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record