University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Asuinalueen vaikutus lasten koulutaitoihin ja ongelmakäyttäytymiseen 1-4.luokalla

Thumbnail
View/Open
455.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Matilainen, Johanna
Date
2014
Discipline
PsykologiaPsychology

 
Tutkimuksessa tarkasteltiin asuinalueen ominaisuuksien ja lasten koulutaitojen sekä ongelmakäyttäytymisen välisiä yhteyksiä 1-4. luokalla. Erityisesti oltiin kiinnostuneita siitä, missä määrin asuinalue ja sen ominaisuudet ennustavat koulutaitoja ja ongelmakäyttäytymistä 1. luokalla ja niiden kehittymistä 1-4.luokalla. Tutkimus on osa Alkuportaat-tutkimushankkeen ensimmäistä vaihetta, jossa seurattiin lapsia esikoulusta neljännelle luokalle. Tässä tutkimuksessa oli tutkittavana 2258 lasta vanhempineen neljältä eri paikkakunnalta. Tarkempaan yksilöseurantaan valittiin jokaiselta luokalta 4-6 lasta, yhteensä noin 550 lasta. Aineisto kerättiin vuosina 2006–2011. Lasten koulutaitoa arvioitiin lukutaitoa ja matematiikantaitoa mittaavilla testeillä. Testit tehtiin ryhmätesteinä noin 2200 lapselle viidellä eri mittauskerralla. Ongelmakäyttäytymistä mitattiin yksilöseurannassa olevilta lapsilta opettajan arvioimana niin ikään viidellä eri mittauskerralla. Tulokset osoittivat, että sekä matematiikan taitojen että lukutaidon lähtötasossa ja taitojen muutoksessa oli merkittävää vaihtelua koulujen välillä. Lisäksi todettiin että vanhempien keskimääräinen korkeampi koulutus ennusti parempaa luku ja laskutaitoa ensimmäisellä luokalla. Vanhempien korkeampi koulutus ennusti myös parempaa lukutaidon kehitystä. Tutkimuksen kiinnostuksen kohteena oli myös lasten ongelmakäyttäytyminen. Tulokset osoittivat, että koulukohtaisia eroja ongelmakäyttäytymisessä oli huomattavasti vähemmän kuin lukutaidossa ja matematiikassa. Ainoastaan vertaissuhdeongelmissa ja prososiaalisuudessa havaittiin koulukohtaisia eroja 1-4.luokalla. Tulosten tarkempi tarkastelu osoitti, että vertaissuhdeongelmien aloitus tasossa tai muutoksessa ei ollut koulukohtaista vaihtelua. Prososiaalisuudessa havaittiin koulukohtaista vaihtelua ensimmäisen luokan syksyllä, mutta vanhempien keskimääräinen koulutus tai sosioekonominen asema ei selittänyt tätä vaihtelua. Tulosten perusteella voidaan todeta, että vanhempien keskimääräisellä koulutuksella tietyn koulupiirin alueella näyttää olevan voimakkaampi vaikutus lasten oppimiseen kuin vastaavalla sosioekonomisella asemalla. Tulokset kertovat osaltaan myös siitä, että asuinalueella ei ole niin suurta vaikutusta lapsen käyttäytymiseen 1-4. luokalla kuin koulutaitoihin. ...
Keywords
koulutaidot asuinalueet vaikutukset käyttäytymishäiriöt poikkeava käyttäytyminen lapset hyvinvointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201411213332

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Vanhempien kasvatustyylin ja suoritusstrategioiden yhteys lapsuudenajan ongelmakäyttäytymiseen ja tehottomiin suoritusstrategioihin sekä lasten tehottomien suoritusstrategioiden yhteys lapsuudenajan ongelmakäyttäytymiseen 

    Pulkkanen, Merja (2001)
  • Vanhemmuustyylien yhteys esiopetusikäisten lasten ongelmakäyttäytymiseen 

    Salmenkangas, Heidi; Vasalampi, Riitta (2007)
  • Vanhempien masennusoireiden yhteys lasten koulussa esiintyvään ongelmakäyttäytymiseen 

    Mäkynen, Marianna; Niskanen, Essi (2013)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhempien masennusoireiden yhteyttä lasten koulussa esiintyvään ulospäin sekä sisäänpäin suuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen ensimmäisellä ja kolmannella luokalla. Lisäksi oltiin kiinnostuneita ...
  • Lasten suoritusstrategioiden ja vanhempien uskomusten yhteydet lasten ongelmakäyttäytymiseen 

    Pöyhönen, Asta; Pöyry, Laura (2001)
  • Perheen kasvatuskäytäntöjen ja nuorten arvostusten yhteys ongelmakäyttäytymiseen 

    Hautaniemi, Kati (2001)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre