University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Valtionrautateiden mainonta 1930-1950-luvulla

Icon
1.9Mb

Authors
Holopainen, Elina
Date
2014
Discipline
TaidehistoriaArt History
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Tutkimus tarkastelee Valtionrautateiden eli VR:n mainontaa kolmella vuosikymmenellä suhteessa historialliseen kontekstiinsa. Teoreettisena lähtökohtana on elokuvahistorioitsija Barbara Klingerin näkemys, että tutkijan tulee huomioida mahdollisimman laajasti tutkittavan kohteen eri kontekstit, joihin kuuluvat niin tuotannolliset ja inter-tekstuaaliset, kuin sosiaaliset ja historialliset kontekstit. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten VR:n vaiheet, kulloinenkin yhteiskunnallinen tilanne aate- ja arvomaailmoineen sekä yleiset mainonnan suuntaukset näkyvät aineistossa. Tutkimusaineistona on käytetty VR:n mainosjulisteita ja –esitteitä sekä aikalaiskirjoituksia, kuten juhlahistorioita ja lehtikirjoituksia. Aineiston tulkinnassa hyödynnän myös pohjoisamerikkalaisten tutkijoi-den Leissin, Klinen ja Jhallyn mainonnan historian periodisointimallia. Valtionrautatiet aloitti organisoidun mainostoiminnan 1930-luvulla, jolloin mainonta Suomessa yleistyi voimak-kaasti. Yksityinen kulutus sekä vapaa-ajan matkailu lisääntyivät ja tulivat laajemmin eri kansanryhmien ulottuville. Myös ulkomaalaisia turisteja houkuteltiin Suomeen matkailumainonnan avulla. 1920-luvulla alkanut autoistuminen oli asettanut VR:n tiukkaan kilpailutilanteesen matkustajista ja valtion liikennemäärärahoista. VR alkoi suunnitel-mallisesti parantaa matkustajille suunnattuja palveluitaan ja tarjota erilaisia alennus- ja erikoislippuja, joita alettiin mainostaa lehti-ilmoituksilla, mainosjulisteilla ja –esitteillä. 1930-luvulla vanhanaikaiseksi ja byrokraattiseksi valtion laitokseksi mielletty VR hyödynsi mainoksissaan rohkeasti aikakauden mainonnan trendejä, jotka ottivat vaikutteita kuvataiteen kansainvälisestä modernismista. Lupaavasti alkanut matkailun kehitys päättyi talvisodan syttymiseen. Valtionrautateillä alkoi pitkä ja raskas kausi, jolloin rautatiet olivat kuljetuskapasiteettinsa äärirajoilla, eikä mainontaa tarvittu matkailijoiden houkuttelemiseksi. Vasta vuonna 1948 kuljetustilanne normalisoitui niin, että VR ryhtyi jälleen mainostamaan palveluitaan. 1950-luvun mainonnalle tyypillisiä olivat värikkäät ja humoristi-set mainosjulisteet, jotka koristivat sodan jälkeistä Suomea asemien seinillä ja näyteikkunoissa. Alkuajoista lähtien VR:n mainonta oli läheisessä suhteessa Suomen virallista matkailumainontaa tuottavien tahojen kanssa. VR:n julis-teidenvaihtosopimukset eri maiden rautatieyhtiöiden kanssa toimivat yhtenä mahdollisena kanavana Suomen maa-kuvan viestinnälle, joka oli erityisen tärkeässä roolissa itsenäisyyden ensimmäisinä vuosikymmeninä ja toisen maailmansodan jälkeen. VR:n mainonta tutkimusajanjaksolla ei ollut puhtaasti kaupallista, vaan pikemminkin tiedottavaa mainontaa, jolla valtion laitos opasti asiakkaita rautateiden palvelujen käyttämisessä. VR:n mainonta ei kuitenkaan näkyvästi poikennut aikakauden kaupallisesta mainonnasta, koska se hyödynsi aikansa trendejä, tyylejä ja tunnetuimpia mainonnan tekijöitä. ...
Keywords
Valtionrautatiet 1930-luku 1940-luku 1950-luku mainonta julisteet rautatiet matkailu modernismi mainosgrafiikka mainokset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201410303147

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Arjen muotoilua : Karhulan lasitehtaan 1930-luvun puristelasi modernistisena kodintuotteena aikalaiskirjoituksissa ja Kotilieden mainoskuvissa 

    Alajuuma, Viivi (2017)
    Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan 1930-luvun puristelasia suhteessa aikakauden suomalaiseen keskusteluun kodintuotteiden teollisesta valmistamisesta ja koneellisesti valmistettujen tuotteiden suunnittelusta. Tutkielman ...
  • 8-9-vuotiaiden lasten käsityksiä mainoksista 

    Voutilainen, Marika (2015)
    Medialukutaito ja mainonnan lukutaito ovat kansalaistaitoja, joita jokainen nyky- yhteiskunnassa tarvitsee. Koululla on tärkeä tehtävä tarjota kaikille lapsille yhtäläiset mahdollisuudet kehittää näitä taitoja. Tässä ...
  • Representations of “female Asian look” in Advertising : Young Chinese Women’s Responses to Fashion and Beauty Advertisements Targeting Chinese Market 

    Rong, Haoyi (2020)
    This study was inspired by two advertisement series targeting the Chinese market, Dolce&Gabbana’s “Eating with chopsticks” campaign videos, and Zara’s makeup posters of a new released lipstick series. Having these two ...
  • Mobile game advertising : players’ views on privacy and data gathering 

    Ranta, Veera (2020)
    Ihmisten käyttäessä enemmän aikaa puhelimiensa ääressä ja mobiilipelejä pelatessa on pelien ja applikaatioiden mainosten ympärille on kehittynyt liiketoimintaa. Applikaatiot ja mobiilipelit luovat valtavan määrän dataa ...
  • Perhe 1941-1944 pula-ajan mainoksissa 

    Lehtinen, Marika (2015)
    Tiivistelmä – Abstract Tässä tutkielmassa tarkoituksena on tarkastella perheen kuvaamista pula ja sota-ajan mainoksissa. Ihmisiä kuvataan mainoksissa paljon ja samalla ne heijastavat oman kulttuurinsa ihanteita. Työn ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre