Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHuotari, Aino
dc.date.accessioned2014-09-15T14:19:48Z
dc.date.available2014-09-15T14:19:48Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1445802
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44260
dc.description.abstractKriittisen diskurssianalyysin ja sosiolingvistisen kielentutkimuksen parissa identiteetit nähdään ennen kaikkea sosiaalisina ja diskursiivisina rakenteina, jotka nousevat esiin vuorovaikutustilanteissa kielenkäytön kautta. Identiteetteihin kohdistuu myös ideologisia odotuksia, joiden uusintamiseen ja murtamiseen identiteettien diskursiivinen rakentuminen osallistuu. Tämä tutkimus tarkastelee vaihtoehtoartistin identiteetin diskursiivista rakentumista juuri tästä näkökulmasta; ensin sen rakentumista haastattelussa, sitten sen sosiaalista ja yhteisöllistä arviointia, koskien haastattelussa diskursiivisesti ‘esiin nousevan’ identiteetin autenttisuutta tai sen epäaitoutta. Analyysin aineistona on YouTube-sivustolle ladatusta videosta litteroitu haastattelu vaihtoehtoartisti M.I.A:n ja radiotoimittaja Jian Ghomeshin välillä, sekä videoon kahden ensimmäisen vuoden aikana liitetyt kommentit, joiden kautta pyritään selvittämään autenttisuuden määrittelyä ja rakentumista suhteessa videolla rakentuneeseen artisti-identiteettiin. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten ja millaisia diskursiivisia keinoja käyttäen vaihtoehtoinen artisti-identiteetti rakentuu osapuolten välisen vuorovaikutuksen kautta ja miten tämä identiteetti otetaan vastaan yleisön puolesta YouTube kommenteissa. Analyysin tulokset osoittavat, että kyseinen identiteetti rakentuu haastattelussa kahden musiikkimaailmassa vallalla olevan ideologian törmäyskohdassa, jossa artisti diskursiivisin keinoin, vuorovaikutuksessa haastattelijan kanssa, ottaa kantaa ja tämän myötä sijoittuu eri tavoin suhteessa artisti-identiteetin kannalta olennaisiin tekijöihin, kuten musiikkiteollisuuteen, kaupallisuuteen, luovuuteen, kuuluisuuteen ja yleisön reaktioihin. Näin artistin nähdään rakentavan autenttista ja itsemäärittelemäänsä vaihtoehto artisti-identiteettiä yhdessä haastattelijan kanssa. Videoon liitetyt kommentit heijastavat samaa ideologioiden konfliktia. Kommentoijat joko tukevat artistin tapaa rakentaa identiteettiään tai kyseenalaistavat tai kokonaan torjuvat artistin kielenkäytön kautta tapahtuvan identiteetin rakentumisen kyseenalaisena tai epäaitona. Kommenteissa olennaista on niiden toisiinsa kytkeytyminen, joka korostaa autenttisuuden sosiaalista määrittelyä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (133 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othervaihtoehtomusiikki
dc.title"Do you remember the idea of like being like just I don't know who you are" : the discursive construction of M.I.A's alternative artist identity on QTV interview and its authentication in YouTube commentary
dc.title.alternativeDiscursive construction of M.I.A's alternative artist identity on QTV interview and its authentication in YouTube commentary
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201409152800
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.subject.methodDiskurssianalyysi
dc.date.updated2014-09-15T14:19:48Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysososiolingvistiikka
dc.subject.ysoviihdetaiteilijat
dc.subject.ysomuusikot
dc.subject.ysomusiikki
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright