dc.contributor.author | Kuparinen, Tuomas | |
dc.date.accessioned | 2014-09-08T13:37:11Z | |
dc.date.available | 2014-09-08T13:37:11Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44214 | |
dc.description.abstract | Vaikka autismia ja autistien opettamista on tutkittu laajalti, puuttuu tietoa erityisesti englannin opetuksen toteuttamisesta autismin kirjoon kuuluville oppilaille. Autismi on neurobiologinen kehitykseen liittyvä häiriö, joka voi kehittyä ennen syntymää, sen aikana tai sen jälkeen. Vaikka autismin kirjo on erittäin laaja ja sen oireet hyvinkin yksilöllisiä, on myös havaittu joitakin yhtäläisyyksiä autistien välillä, kuten kuuloherkkyyttä, impulsiivista käytöstä, puutteita sosiaalisissa taidoissa ja kanssakäymisessä, kapeita mielenkiinnonkohteita sekä toistuvia maneereita puheessa ja toiminnassa.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten englannin opetus toteutetaan autismin kirjoon kuuluville oppilaille Suomessa, mitä metodeja ja materiaaleja opettajat siihen käyttävät, ja miten englannin opetusta autisteille voisi kehittää tulevaisuudessa. Aineistoa kerättiin observoimalla ja haastattelemalla kahta opettajaa. Kyseiset puoliavoimet teemahaastattelut nauhoitettiin ja analysoitiin lähdekirjallisuutta hyödyntäen. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena.
Tulokset osoittavat, että englantia opetetaan autismin kirjoon kuuluville oppilaille joko heidän omassa erityisluokassaan ja/tai integraatiotunneilla yleisopetuksen puolella. Haastatellut opettajat näkivät integraation positiivisena asiana, jolla pystyttiin tukemaan oppimista sekä sosiaalista ja emotionaalista kehitystä tehokkaasti. Englannin kielessä keskityttiin ensisijaisesti suullisen ja käytännön kielitaidon kehittämiseen, eikä kirjallisille kokeille annettu paljoa painoarvoa. Opetusta tuettiin kuvilla, tukiviittomilla, internet-tehtävillä ja muilla apuvälineillä. Koulunkäyntiavustajien rooli nostettiin erittäin tärkeäksi. Materiaali- ja henkilöstöresurssien riittävyydestä huolimatta toivottiin lisäkoulutusta autististen oppilaiden kanssa työskenteleville.
Vaikka tulokset eivät ole yleistettävissä suppean otannan vuoksi, antavat ne kuitenkin viitettä englannin opetuksen toteutuksesta ja sen tilasta autismin kirjoon kuuluville oppilaille nykypäivän Suomessa. | fi |
dc.format.extent | 24 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | autism | |
dc.subject.other | EFL teaching | |
dc.subject.other | special education | |
dc.subject.other | integration | |
dc.title | The realization of EFL teaching in Finland for pupils with autism spectrum disorders : a case study | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201409082752 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2014-09-08T13:37:12Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |