Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKuparinen, Tuomas
dc.date.accessioned2014-09-08T13:37:11Z
dc.date.available2014-09-08T13:37:11Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44214
dc.description.abstractVaikka autismia ja autistien opettamista on tutkittu laajalti, puuttuu tietoa erityisesti englannin opetuksen toteuttamisesta autismin kirjoon kuuluville oppilaille. Autismi on neurobiologinen kehitykseen liittyvä häiriö, joka voi kehittyä ennen syntymää, sen aikana tai sen jälkeen. Vaikka autismin kirjo on erittäin laaja ja sen oireet hyvinkin yksilöllisiä, on myös havaittu joitakin yhtäläisyyksiä autistien välillä, kuten kuuloherkkyyttä, impulsiivista käytöstä, puutteita sosiaalisissa taidoissa ja kanssakäymisessä, kapeita mielenkiinnonkohteita sekä toistuvia maneereita puheessa ja toiminnassa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten englannin opetus toteutetaan autismin kirjoon kuuluville oppilaille Suomessa, mitä metodeja ja materiaaleja opettajat siihen käyttävät, ja miten englannin opetusta autisteille voisi kehittää tulevaisuudessa. Aineistoa kerättiin observoimalla ja haastattelemalla kahta opettajaa. Kyseiset puoliavoimet teemahaastattelut nauhoitettiin ja analysoitiin lähdekirjallisuutta hyödyntäen. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tulokset osoittavat, että englantia opetetaan autismin kirjoon kuuluville oppilaille joko heidän omassa erityisluokassaan ja/tai integraatiotunneilla yleisopetuksen puolella. Haastatellut opettajat näkivät integraation positiivisena asiana, jolla pystyttiin tukemaan oppimista sekä sosiaalista ja emotionaalista kehitystä tehokkaasti. Englannin kielessä keskityttiin ensisijaisesti suullisen ja käytännön kielitaidon kehittämiseen, eikä kirjallisille kokeille annettu paljoa painoarvoa. Opetusta tuettiin kuvilla, tukiviittomilla, internet-tehtävillä ja muilla apuvälineillä. Koulunkäyntiavustajien rooli nostettiin erittäin tärkeäksi. Materiaali- ja henkilöstöresurssien riittävyydestä huolimatta toivottiin lisäkoulutusta autististen oppilaiden kanssa työskenteleville. Vaikka tulokset eivät ole yleistettävissä suppean otannan vuoksi, antavat ne kuitenkin viitettä englannin opetuksen toteutuksesta ja sen tilasta autismin kirjoon kuuluville oppilaille nykypäivän Suomessa.fi
dc.format.extent24
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherautism
dc.subject.otherEFL teaching
dc.subject.otherspecial education
dc.subject.otherintegration
dc.titleThe realization of EFL teaching in Finland for pupils with autism spectrum disorders : a case study
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201409082752
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2014-09-08T13:37:12Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot