The realization of EFL teaching in Finland for pupils with autism spectrum disorders : a case study
Vaikka autismia ja autistien opettamista on tutkittu laajalti, puuttuu tietoa erityisesti englannin opetuksen toteuttamisesta autismin kirjoon kuuluville oppilaille. Autismi on neurobiologinen kehitykseen liittyvä häiriö, joka voi kehittyä ennen syntymää, sen aikana tai sen jälkeen. Vaikka autismin kirjo on erittäin laaja ja sen oireet hyvinkin yksilöllisiä, on myös havaittu joitakin yhtäläisyyksiä autistien välillä, kuten kuuloherkkyyttä, impulsiivista käytöstä, puutteita sosiaalisissa taidoissa ja kanssakäymisessä, kapeita mielenkiinnonkohteita sekä toistuvia maneereita puheessa ja toiminnassa.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten englannin opetus toteutetaan autismin kirjoon kuuluville oppilaille Suomessa, mitä metodeja ja materiaaleja opettajat siihen käyttävät, ja miten englannin opetusta autisteille voisi kehittää tulevaisuudessa. Aineistoa kerättiin observoimalla ja haastattelemalla kahta opettajaa. Kyseiset puoliavoimet teemahaastattelut nauhoitettiin ja analysoitiin lähdekirjallisuutta hyödyntäen. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena.
Tulokset osoittavat, että englantia opetetaan autismin kirjoon kuuluville oppilaille joko heidän omassa erityisluokassaan ja/tai integraatiotunneilla yleisopetuksen puolella. Haastatellut opettajat näkivät integraation positiivisena asiana, jolla pystyttiin tukemaan oppimista sekä sosiaalista ja emotionaalista kehitystä tehokkaasti. Englannin kielessä keskityttiin ensisijaisesti suullisen ja käytännön kielitaidon kehittämiseen, eikä kirjallisille kokeille annettu paljoa painoarvoa. Opetusta tuettiin kuvilla, tukiviittomilla, internet-tehtävillä ja muilla apuvälineillä. Koulunkäyntiavustajien rooli nostettiin erittäin tärkeäksi. Materiaali- ja henkilöstöresurssien riittävyydestä huolimatta toivottiin lisäkoulutusta autististen oppilaiden kanssa työskenteleville.
Vaikka tulokset eivät ole yleistettävissä suppean otannan vuoksi, antavat ne kuitenkin viitettä englannin opetuksen toteutuksesta ja sen tilasta autismin kirjoon kuuluville oppilaille nykypäivän Suomessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Intensive music therapy process with a male adult client diagnosed with autism
Solati, Safa (2016)Autism spectrum disorder (also called ASD) is the fastest growing disability. Research shows that music is a relational, emotional, and motivational medium that plays an essential role in field of music therapy, specifically ... -
Towards a Satisfactory Future : Multiprofessional Rehabilitation for Young Persons with ADHD or ASD
Heinijoki, Hennariikka; Karhula, Maarit; Vuoskoski, Pirjo; Munukka, Matti; Nikander, Riku; Seppanen-Jarvela, Riitta (MDPI, 2024)There is a lack of knowledge about what kind of support should be offered in adulthood for persons with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) or autism spectrum disorder (ASD) to promote inclusive participation ... -
Acceptance and Commitment Therapy Group Intervention for Parents of Children with Disabilities (Navigator ACT) : An Open Feasibility Trial
Holmberg, Bergman T.; Renhorn, E.; Berg, B.; Lappalainen, P.; Ghaderi, A.; Hirvikoski, T. (Springer Science and Business Media LLC, 2023)Parents of children with autism spectrum disorder and other disabilities report high levels of distress, but systematically evaluated interventions are few. This study aimed to evaluate the feasibility of a novel, manualized ... -
For a real job? : Views on the teaching of competence in working life by students with Autism Spectrum Disorder (ASD)
Mäkinen, Marika (Linköping University Electronic Press, 2021)In this study, twelve young students on the autism spectrum were interviewed on preparation for working life, employment guidance, the challenges and strengths of the autism spectrum, and suitable teaching methods. Interviews ... -
Decreased Functional and Structural Connectivity is Associated with Core Symptom Improvement in Children with Autism Spectrum Disorder After Mini-basketball Training Program
Zhou, Dongyue; Liu, Zhimei; Gong, Guanyu; Zhang, Yunge; Lin, Lin; Cai, Kelong; Xu, Huashuai; Cong, Fengyu; Li, Huanjie; Chen, Aiguo (Springer, 2023)Exercise intervention has been proven helpful to ameliorate core symptoms of Autism Spectrum Disorder (ASD). However, the underlying mechanisms are not fully understood. In this study, we carried out a 12-week mini-basketball ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.