Uusia elämyksiä ja kehonhallintaa : toimintatutkimus toiminnallisesta harjoittelusta osana koululiikuntaa
Authors
Date
2014Katri Vesaluoma (2014). Uusia elämyksiä ja kehonhallintaa. Toimintatutkimus toiminnallisesta harjoittelusta osana koululiikuntaa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Lii-kuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 70s., 8 liitettä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten toiminnallinen harjoittelu soveltuu koululii-kuntaan. Keskeisenä tehtävänä oli tutkia, miten opiskelijat ja opettaja kokevat toiminnallisen harjoittelun osana lukion liikuntakasvatusta. Lisäksi tutkittiin, millaisia muutoksia opiskeli-joiden keskivartalonhallinnassa ja dynaamisessa tasapainossa tapahtui neljän viikon harjoitte-lujakson aikana.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, jonka tarkoituksena oli viedä toiminnal-linen harjoittelu koulumaailmaan. Kohderyhmänä olivat pohjois-pohjanmaalaisen lukion opiskelijat, jotka olivat valinneet valinnaisen liikuntakurssin LI4 - Yhdessä liikkuen. Liikunta-ryhmässä oli 22 opiskelijaa, joista 8 oli tyttöjä ja 14 poikia. Aineisto kerättiin keskivartalon-hallintaa ja dynaamista tasapainoa mittaavilla alku- ja lopputesteillä sekä kysely- ja palaute-lomakkeiden avulla.
Aineiston analysoinnissa käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Aineisto ei ollut normaalisti jakautunut, joten analysoinnissa käytettiin parametrittomia testejä. Kysely-lomakkeiden avoimet kysymykset analysoitiin teemoittelun ja sisällönanalyysin avulla.
Opiskelijat ja opettajat kokivat toiminnallisen harjoittelujakson onnistuneeksi. Tytöt kuitenkin suhtautuivat harjoittelujaksoon poikia myönteisemmin. Suurin osa opiskelijoista aikoi hyö-dyntää oppimiaan toiminnallisia harjoitteita ja liikkeitä vapaa-ajallaan. Myös opiskelijoiden keskivartalonhallinta ja dynaaminen tasapaino kehittyivät harjoittelujakson aikana. Sukupuol-ten välillä ei ollut eroja alku- ja lopputestien välillä. Säännöllisesti liikuntaa vapaa-ajallaan harrastavat opiskelijat suhtautuivat toiminnalliseen harjoitteluun myönteisemmin kuin aktiivi-liikkujat tai vähän liikkuvat opiskelijat. Liikuntaharrastustyypeistä kestävyysurheilijat kokivat toiminnallisen harjoittelun mielekkäimmäksi. Taitopainotteista liikuntaa harrastavat suhtau-tuivat kestävyysurheilijoita ja taito-tehotyyppistä liikuntaa harrastavia opiskelijoita negatiivi-semmin toiminnalliseen harjoitteluun. Opettajat aikovat tulevaisuudessa lisätä toiminnallista harjoittelua muun muassa kehonhuollon ja -hallinnan jaksoon, voimistelujaksoon ja kun-tosaliharjoitteluun.
Avainsanat: toiminnallinen harjoittelu, koululiikunta, keskivartalonhallinta, dynaaminen tasa-paino
...
Katri Vesaluoma (2014). New Experiences and Body Control. Action research on functional training as part of physical education. Department of Physical Education, University of Jyväskylä, Master’s thesis, 70p., 8 appendices.
The purpose of the study was to examine how functional training applies to physical educa-tion. The primary goal was to examine how students and their teacher experience functional training as part of physical education in high school. Progress on students’ trunk control and dynamic balance were also examined during the 4-week intervention period.
In this study, action research was used as a research method. The aim was to introduce func-tional training into schools. The study was conducted in a small high school in Northern Osthrobothnia as part of an optional physical education course LI4 – Yhdessä liikkuen (Train-ing together). There were 22 students in the target group (8 girls and 11 boys). Data was col-lected by using tests measuring trunk control and dynamic balance before and after the inter-vention period. Students’ and teacher’s experiences in the functional training period were col-lected using feedback forms and questionnaires.
Data was analyzed using both quantitative and qualitative methods. Data was not normally distributed, so non-parametric tests were used to analyze the data. Open questions were ana-lyzed using thematising and content analysing.
From the results of the study it can be concluded that both students and their teacher were pleased with the functional training period. However, girls took more positive attitude towards functional training than boys. Most of the students were ready to make use of the functional exercises they learnt during the training period. In addition, students’ trunk control and dynamic balance improved during the training period. There were no differences between genders in the tests that were taken before and after the training period. Students who exercise regularly were more pleased with the training period than students who exercise rarely or more than seven times in a week. Students who practise endurance sports were most pleased with the functional training period. Students who practise sports where the focus is on skills took more negative attitude towards functional training than students who practise endurance sports or sports where the focus is on both skills and power. After the training period teachers were ready to add functional training into the periods of body maintenance and control, gymnastics and gym training.
Key words: functional training, physical education, trunk control, dynamic balance
...
Alternative title
Toimintatutkimus toiminnallisesta harjoittelusta osana koululiikuntaaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Telineradan vaikutus fyysiseen toimintakykyyn kerran ja kaksi kertaa viikossa harjoittelevilla ikääntyneillä naisilla
Viljanen, Jonna; Liukkonen, Niina (2011) -
Toiminnallisen lämmittelyohjelman vaikutukset 7. luokkalaisten liiketaito-ominaisuuksiin
Lahtinen, Pirkka; Rautakorpi, Toni (2013) -
"Jos koululiikuntaa ei olisi, luulen, etten liikkuisi nyt vapaa-ajallakaan juuri ollenkaan" : laadullinen tapaustutkimus yläkoulun yhdeksännen luokan koululiikuntakokemuksista
Niemelä, Jouko; Niemelä, Outi (2012)TIIVISTELMÄ JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Liikuntakasvatuksen laitos / Liikuntatieteellinen tiedekunta Niemelä Jouko & Niemelä Outi: ”Jos koululiikuntaa ei olisi, luulen, etten liikkuisi nyt vapaa-ajallakaan juuri ollenkaan”. ...