Show simple item record

dc.contributor.authorKontoniemi, Karoliina
dc.date.accessioned2014-06-30T08:19:56Z
dc.date.available2014-06-30T08:19:56Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1438242
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43864
dc.description.abstractTämän pro gradu-tutkimuksen tarkoitus on tutkia nuorten naisten kehonkuvaa ja sitä, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä heillä on kehonkuvaa rakentavista asioista. Tutkimuksessa selvitetään, miten nuoren käsitys omasta kehosta ja sen sopivuudesta muodostuu ja millaiset asiat ovat heidän mielestään merkityksellisiä kehonkuvan rakentumisessa. Tavoitteena on, että tuloksia voitaisiin hyödyntää terveystiedon opetusta kehitettäessä. Tutkimuksessa on käytetty laadullista tutkimusotetta, jossa fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusperinne näkyy kiinnostuksena nuorten kokemuksiin ja pyrkimyksenä ymmärtää näitä kokemuksia. Tutkimusaineisto koostui seitsemästä 16–19-vuotiaan naisen puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, jotka on toteutettu marraskuun 2013 ja helmikuun 2014 välisenä aikana. Sanatarkasti litteroitua aineistoa kertyi yhteensä 74 sivua (fontti Times New Roman, fonttikoko 12, riviväli 1). Aineisto on analysoitu käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Sisällönanalyysin tuloksena muodostui neljä pääluokkaa, jotka vastaavat tutkimuskysymykseen ”Millaiset asiat ovat merkityksellisiä nuorten naisten kehonkuvan rakentumisen kannalta?”. Sosiaalinen ympäristö koettiin merkittävänä kehonkuvan rakentajana ja sen rooli näyttäytyi sekä myönteisenä että kielteisenä. Median merkitys sisältyi tähän pääluokkaan. Toiseen pääluokkaan, osiksi omia ajatuksia ja toimintaa kehonkuvan rakentajina, liitettiin itsensä tunteminen ja hyväksyminen sekä kehoon kohdistuvan ajattelun muuttuminen ajan myötä. Kolmanneksi pääluokaksi muodostui ulkoinen vaikutelma kehonkuvan rakentajana, johon sisältyvät vaatteiden, pukeutumisen ja muiden ulkoisten asioiden merkitys kehonkuvassa ja kehotyytyväisyydessä. Neljäs pääluokka, tyytyväisyys kehoon, koettiin keskeisenä kehonkuvan rakentajana. Tähän pääluokkaan sisältyivät sekä kehotyytyväisyyteen että kehotyytymättömyyteen liittyvät kokemukset. Tässä tutkimuksessa keskeinen tekijä kehonkuvan rakentumisen kannalta oli sosiaalinen ympäristö, joka olisi tärkeä huomioida myös terveystiedon opetuksessa. Tutkimuksessa saadun uuden tiedon valossa mediaan liittyvien sisältöjen kriittinen tarkastelu on tärkeää terveen kehonkuvan muodostumisen kannalta. Muutokset kehoon liittyvässä ajattelussa näyttäisivät ajoittuvan yläkoulu- ja lukioikään, jolloin olisi hyvä vahvistaa nuorten myönteisen kehonkuvan kehitystä. Aihe tulisi huomioida myös aikaisemmin, jotta murrosiän tuomat muutokset kehossa voitaisiin ehkä hyväksyä helpommin. Tervettä kehonkuvaa ja sen tukemista voisi lähestyä koulussa myös itsetuntemuksen vahvistamisen kautta, sillä itsensä tunteminen ja arvostaminen nähtiin tärkeinä asioina kehonkuvan rakentumisen kannalta. Avainsanat: kehonkuva, kehotyytyväisyys, nuoret, terveystietofi
dc.description.abstractThe purpose of this master’s thesis study is to investigate young women’s body image and what kind of experiences and interpretations they have about the matters that construct body image. In this study I am trying to explore how young women’s perceptions of their own body and its appropriateness is formed and what kind of things are meaningful in construction of the body image in their opinion. The aim is to take the use of the results of this study to improve health education in schools. This study was carried out using qualitative research method in which the phenomenological-hermeneutical research tradition is shown as the interest in young women’s experiences and as the intention to understand these experiences. The sample consisted of seven 16–19 year old women’s semi-structured thematic interviews that were carried out between November 2013 and February 2014. The data consisted of 74 pages of verbatim transcribed text (font Times New Roman, font size 12, line spacing 1). The data has been analyzed following inductive content analysis. As a result of content analysis there were four main categories as answers to the research question “What kind of things are meaningful in construction of the body image of young women?”. Social environment was considered as a significant constructor of body image and its role was showing both in positive and in negative way. The role of media was included in this main category. Associated with the second main category, one’s own thoughts and actions as constructors of body image were self-knowledge and accepting oneself as well as changes in body related thinking over time. Appearance as a constructor of body image was formulated as third main category including the role of clothes, clothing and other appearance related things in body image and body satisfaction. The fourth main category, satisfaction in one’s body, was considered as a fundamental constructor of body image. Both body satisfaction and dissatisfaction related experiences were included in this main category. In this study social environment was an essential factor in construction of body image, which would also be an important thing to notice in health education in schools. In view of the new information from this study criticism about media related issues is important in formulating healthy body image. The changes in body related thinking seem to take place at the age of junior high school and high school, which could also be a good time for strengthening the development of positive body image. The topic should also be noticed earlier, so that the puberty related changes in body might be easier accepted. Healthy body image and its promotion could also be approached by strengthening self-esteem because the experiences of self-esteem and self-worth were considered as important things regarding to construction of body image. Keywords: body image, body satisfaction, adolescents, health educationen
dc.format.extent1 verkkoaineisto (72 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkehonkuva
dc.subject.otherkehotyytyväisyys
dc.subject.othernuoret
dc.subject.otherterveystieto
dc.titleNuorten naisten kokemuksia ja näkemyksiä kehonkuvaa rakentavista asioista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201406302180
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosTerveystieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTerveyskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineHealth Educationen
dc.date.updated2014-06-30T08:19:56Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi50411
dc.subject.ysoruumiinkuva
dc.subject.ysotyytyväisyys
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoterveystieto
dc.subject.ysoitsetunto
dc.subject.ysominäkuva
dc.subject.ysonaiset
dc.subject.ysotyytyväisyys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record