Nuorten naisten kokemuksia ja näkemyksiä kehonkuvaa rakentavista asioista
Tämän pro gradu-tutkimuksen tarkoitus on tutkia nuorten naisten kehonkuvaa ja sitä, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä heillä on kehonkuvaa rakentavista asioista. Tutkimuksessa selvitetään, miten nuoren käsitys omasta kehosta ja sen sopivuudesta muodostuu ja millaiset asiat ovat heidän mielestään merkityksellisiä kehonkuvan rakentumisessa. Tavoitteena on, että tuloksia voitaisiin hyödyntää terveystiedon opetusta kehitettäessä.
Tutkimuksessa on käytetty laadullista tutkimusotetta, jossa fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusperinne näkyy kiinnostuksena nuorten kokemuksiin ja pyrkimyksenä ymmärtää näitä kokemuksia. Tutkimusaineisto koostui seitsemästä 16–19-vuotiaan naisen puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, jotka on toteutettu marraskuun 2013 ja helmikuun 2014 välisenä aikana. Sanatarkasti litteroitua aineistoa kertyi yhteensä 74 sivua (fontti Times New Roman, fonttikoko 12, riviväli 1). Aineisto on analysoitu käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Sisällönanalyysin tuloksena muodostui neljä pääluokkaa, jotka vastaavat tutkimuskysymykseen ”Millaiset asiat ovat merkityksellisiä nuorten naisten kehonkuvan rakentumisen kannalta?”. Sosiaalinen ympäristö koettiin merkittävänä kehonkuvan rakentajana ja sen rooli näyttäytyi sekä myönteisenä että kielteisenä. Median merkitys sisältyi tähän pääluokkaan. Toiseen pääluokkaan, osiksi omia ajatuksia ja toimintaa kehonkuvan rakentajina, liitettiin itsensä tunteminen ja hyväksyminen sekä kehoon kohdistuvan ajattelun muuttuminen ajan myötä. Kolmanneksi pääluokaksi muodostui ulkoinen vaikutelma kehonkuvan rakentajana, johon sisältyvät vaatteiden, pukeutumisen ja muiden ulkoisten asioiden merkitys kehonkuvassa ja kehotyytyväisyydessä. Neljäs pääluokka, tyytyväisyys kehoon, koettiin keskeisenä kehonkuvan rakentajana. Tähän pääluokkaan sisältyivät sekä kehotyytyväisyyteen että kehotyytymättömyyteen liittyvät kokemukset.
Tässä tutkimuksessa keskeinen tekijä kehonkuvan rakentumisen kannalta oli sosiaalinen ympäristö, joka olisi tärkeä huomioida myös terveystiedon opetuksessa. Tutkimuksessa saadun uuden tiedon valossa mediaan liittyvien sisältöjen kriittinen tarkastelu on tärkeää terveen kehonkuvan muodostumisen kannalta. Muutokset kehoon liittyvässä ajattelussa näyttäisivät ajoittuvan yläkoulu- ja lukioikään, jolloin olisi hyvä vahvistaa nuorten myönteisen kehonkuvan kehitystä. Aihe tulisi huomioida myös aikaisemmin, jotta murrosiän tuomat muutokset kehossa voitaisiin ehkä hyväksyä helpommin. Tervettä kehonkuvaa ja sen tukemista voisi lähestyä koulussa myös itsetuntemuksen vahvistamisen kautta, sillä itsensä tunteminen ja arvostaminen nähtiin tärkeinä asioina kehonkuvan rakentumisen kannalta.
Avainsanat: kehonkuva, kehotyytyväisyys, nuoret, terveystieto
...
The purpose of this master’s thesis study is to investigate young women’s body image and what kind of experiences and interpretations they have about the matters that construct body image. In this study I am trying to explore how young women’s perceptions of their own body and its appropriateness is formed and what kind of things are meaningful in construction of the body image in their opinion. The aim is to take the use of the results of this study to improve health education in schools.
This study was carried out using qualitative research method in which the phenomenological-hermeneutical research tradition is shown as the interest in young women’s experiences and as the intention to understand these experiences. The sample consisted of seven 16–19 year old women’s semi-structured thematic interviews that were carried out between November 2013 and February 2014. The data consisted of 74 pages of verbatim transcribed text (font Times New Roman, font size 12, line spacing 1). The data has been analyzed following inductive content analysis.
As a result of content analysis there were four main categories as answers to the research question “What kind of things are meaningful in construction of the body image of young women?”. Social environment was considered as a significant constructor of body image and its role was showing both in positive and in negative way. The role of media was included in this main category. Associated with the second main category, one’s own thoughts and actions as constructors of body image were self-knowledge and accepting oneself as well as changes in body related thinking over time. Appearance as a constructor of body image was formulated as third main category including the role of clothes, clothing and other appearance related things in body image and body satisfaction. The fourth main category, satisfaction in one’s body, was considered as a fundamental constructor of body image. Both body satisfaction and dissatisfaction related experiences were included in this main category.
In this study social environment was an essential factor in construction of body image, which would also be an important thing to notice in health education in schools. In view of the new information from this study criticism about media related issues is important in formulating healthy body image. The changes in body related thinking seem to take place at the age of junior high school and high school, which could also be a good time for strengthening the development of positive body image. The topic should also be noticed earlier, so that the puberty related changes in body might be easier accepted. Healthy body image and its promotion could also be approached by strengthening self-esteem because the experiences of self-esteem and self-worth were considered as important things regarding to construction of body image.
Keywords: body image, body satisfaction, adolescents, health education
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Murrosikäisten tyttöjen ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisen median yhteydestä kehonkuvaan
Karttunen, Taia (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää murrosikäisten tyttöjen ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisen median ja kehonkuvan yhteydestä. Päädyin tarkastelemaan ilmiötä neljän tutkimuskysymyksen kautta. Ensin ... -
Naisrugbynpelaajien kokemuksia kehollisuudesta
Sapattinen, Eveliina (2015)Sapattinen, Eveliina. (2015). Naisrugbynpelaajien kokemuksia kehollisuudesta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu-tutkielma, 62 s., 3 liitettä. Pro gradu-tutkielmani tarkoituksena ... -
Liikunta-aktiivisuuden yhteys nuorten kehonkuvaan ja itsetuntoon : WHO-Koululaistutkimus
Pihlajaniemi, Noona (2014)TIIVISTELMÄ Liikunta-aktiivisuuden yhteys nuorten kehonkuvaan ja itsetuntoon. WHO-Koululaistutkimus. Pihlajaniemi, Noona Hilla Henriina Terveyskasvatuksen pro gradu -tutkielma Jyväskylän yliopisto, Liikuntatieteellinen ... -
Nuorten aikuisten kokemuksia Instagramin ja kehonkuvan yhteydestä
Hollmén, Karoliina (2024)Sosiaalinen median käyttö on yleistynyt viime vuosina ja käyttäjämäärät kasvavat jatkuvasti. Instagram on neljänneksi suosituin kaikista sosiaalisen verkkosivustoista ja erityisesti nuorten ja nuorten aikuisen suosima. Yli ... -
Oppilaiden kokema kehollisuus koulun liikuntatunneilla : liikunta avain oppilaiden itsetunnon vahvistamiseen?
Pönni, Erkka (2015)TIIVISTELMÄ Pönni, Erkka (2015). Oppilaiden kokema kehollisuus koulun liikuntatunneilla – liikunta avain oppilaiden itsetunnon vahvistamiseen? Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, lii-kuntapedagogiikan pro ...