University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Mitä opettaa ja miten? : musiikin opetussuunnitelmaa rakentamassa esikouluopettajien koulutukseen Swazimaassa

Thumbnail
View/Open
2.4 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vahermaa, Jaana
Date
2014
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education

 
Tutkielma käsittelee musiikin opetussuunnitelman tekoprosessia ja toteuttamista esikouluopettajille itselle vieraassa kulttuurissa yhteistyössä paikallisten ihmisten kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli suunnitella mahdollisimman hyvin maan koulutuksen tarpeita vastaava musiikinkurssi esikouluopettajia ympäri Swazimaata kouluttavalle EduGate-projektille selvittämällä millaisia asioita musiikista Swazimaalaisille esikouluopettajille olisi hyödyllistä opettaa. Käytin lähtökohtana suomalaisen varhaismusiikkikasvatuksen opsin tavoitteita ja sisältöjä, joista muokkasin opiskelijoille teetetyn kyselyn, koulutuksen järjestäjien toiveiden, Swazimaasta keräämäni informaation ja omien näkemysteni perusteella 30 oppitunnin kokonaisuuden, jonka myös opetin opiskelijoille. Opetusjakson jälkeen opetussuunnitelmaa muokattiin tunneilla tehtyjen havaintojen, opiskelijoilla kurssin jälkeen teetetyn loppukyselyn ja opiskelijoiden itsenäisen harjoittelujakson jälkeen teetetyn jatkokyselyn sekä kouluttajien kanssa käytyjen keskustelujen perusteella. Tämän jälkeen muokattiin yhteistyössä tulevan kouluttajan kanssa tuntisuunnitelmat ja kurssimateriaalit sellaiseksi, että hän voi käyttää niitä apunaan tulevilla kursseilla. Tutkielma on laadullinen toimintatutkimus. Tutkimusmenetelminä käytin osallistuvaa havainnointia, kyselylomakkeita ja reflektoivaa tutkimuspäiväkirjan kirjoittamista. Aineisto koostui opiskelijoille teetetyistä esikyselystä, loppukyselystä ja jatkokyselystä, kurssin aikana tehdyistä kirjallisista tehtävistä, opiskelijoiden omien opetustuokioiden musiikillisista sisällöistä sekä tutkimuspäiväkirjamerkinnöistä. Aineisto kerättiin 7.1.–25.1. ja 26.–30.4 välisinä ajanjaksoina. Tutkimuksen alkuosassa käsitellään koulutusta kehitysapuna, Swazimaan koulutusta ja kulttuuria sekä opetussuunnitelmia ja niiden rakentamista. Loppuosassa kuvataan tutkimustuloksia ja opetusprosessin kulkua. Liitteinä on alkuperäinen ja muokattu opetussuunnitelma kurssimateriaaleineen. Tutkimuksen tuloksena syntyi tulevalle kouluttajalle käyttökelpoinen opetussuunnitelma. Tutkimus antaa myös pohjan, jonka perusteella voi samanlaista kurssia lähteä toteuttamaan myös johonkin muuhun kulttuuriin. Vaikka opiskelijoiden mielipiteet olivat tärkeä vaikuttaja opetussuunnitelman kehittämiseen, eniten lopulliseen opetussuunnitelmaan vaikutti kuitenkin kurssin seuraavan opettajan taidot, ja tärkeää olisikin panostaa seuraavan opettajan kouluttamiseen jo kurssin aikana. ...
Alternative title
Musiikin opetussuunnitelmaa rakentamassa esikouluopettajien koulutukseen Swazimaassa
Keywords
opetussuunnitelmat opetussuunnittelu opetusmateriaali kehitysapu kehitysyhteistyö Swazimaa monikulttuurisuus kulttuurienvälisyys varhaisiän musiikkikasvatus soitinrakennus opettajankoulutus esikoulu opetus oppimateriaali musiikkikasvatus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406222116

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [27657]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Musiikin- ja luokanopettajakelpoisten näkemyksiä koulutuksesta ja sen työelämävastaavuudesta 

    Nuutinen, Ella (2023)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen kaksoiskelpoisten musiikin- ja luokanopettajien näkemyksiä heidän koulutuksestaan ja sen työelämävastaavuudesta. Avaan tutkimuksessa sitä, miten koulutuksessa ja työssä painottuvat ...
  • Moniku-oppimateriaali koulujen musiikinopetuksessa : opettajien kokemuksia monikulttuurisen musiikin oppimateriaalin käytöstä 

    Leino, Laura (2001)
  • Monikulttuurisuus peruskoulun ala-asteen musiikin oppikirjoissa 

    Lahtinen, Kati (2000)
  • Musiikin oppikirjantekijöiden suhde monikulttuuriseen musiikkikasvatukseen 

    Pietarila, Mari (2007)
  • Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa 

    Pöntinen, Iina (2020)
    Selvitän tutkielmassani, millaisia oppiainesisältöjä voi integroida musiikkiin käytännön koulutyöskentelyssä ja miten musiikin ja muiden oppiaineiden integraatio näkyy Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lisäksi ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre