Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSundgren, Eva
dc.date.accessioned2014-06-18T13:40:41Z
dc.date.available2014-06-18T13:40:41Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1437767
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43785
dc.description.abstractTämän pro gradun aiheena on arviointi ja mitä aikuislukion opiskelijat ajattelevat siitä. Arviointiin liittyy eettisiä ongelmia, koska se on julkisen vallan käyttöä. Arviointiin liittyyviä ongelmia ovat epäselvä kohde, epäselvät kriteerit ja epäselvä tarkoitus. Arvioinnin pitäisi olla läpinäkyvää, okeudenmukaista, kannustavaa sekä opiskelijan itsearviointitaitoja ja persoonallista kasvua tukevaa. Teoreettisena taustana tässä työssä on individualisaatio ja sen mukanaan tuomat muutokset jälkimodernissa yhteiskunnassa sekä kriittinen pedagogiikka. Tutkimuskysymykset olivat: Millaisia arviointimenetelmiä tutkimuksen kohteena olevassa koulussa on käytetty? Saavatko opiskelijat mielestään riittävästi palautetta opintosuorituksistaan? Millaisia parannusehdotuksia heillä on arvioinnista? Kokevatko he arvioinnin oikeudenmukaiseksi? Mieltävätkö he arvioinnin vallankäytöksi? Tutkimuksen aineistonhankintamenetelmät olivat puolistrukturoitu kysely opiskelijoille ja opettajille ja yhdeksän opiskelijan teemahaastattelu. Kyselyjen antama informaatio analysoitiin kuvailevin tilastollisin menetelmin. Haastattelut purettiin kirjalliseen muotoon ja analysoitiin teema-analyysin avulla. Opiskelijakyselyyn vastasi 11 aikuislinjan 43 opiskelijaksi, jolloin vastausprosentti oli 25. Opettajakyselyyn vastasi 6 aikuislinjan 13 opettajasta, jolloin vastausprosentti oli 46. Haastatellut opiskelijat olivat saaneet mielestään relevanttia palautetta, mutta sitä olisi voinut olla enemmän. Kaikki palaute oli ollut suullista. Haastateltujen mielestä arviointi perustui enimmäkseen kokeisiin, ja muiden suoritusten osuus kurssiarvosanoista oli heille osittain epäselvä. Joidenkin haastateltujen mielestä suullista palautetta voisi olla enemmän. Arviointi oli haastateltujen mielestä enimmäkseen oikeudenmukaista. Yksi haastateltava mainitsi ongelmana epäoikeudenmukaisesti laaditut kokeet ja eri opettajien toisistaan poikkeavat arviointikäytännöt samassa aineessa. Kukaan haastatelluista ei mieltänyt arviointia vallankäytöksi. Kahdelle haastatelluista vallankäyttö toi mieleen lähinnä vallan väärinkäytön. Kyselyyn vastanneiden opettajien mielestä arviointi ei ole koulujen välillä vertailukelpoista. Suurimman osan mielestä omassa oppiaineessa ei ole selkeitä arviointikriteereitä. Tämänkin tutkimuksen tulosten perusteella voisi esittää, että arviointikäytännöissä olisi parantamisen varaa. Opettajien työn yhteiskunnalliset reunaehdot eivät edistä eettistä, oppijoiden autonomiaa edistävää työskentelyä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (87 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherAikuislukio
dc.subject.otherarviointi
dc.subject.otherpalaute
dc.subject.othervallankäyttö
dc.subject.otherindividualisaatio
dc.subject.otherkriittinen pedagogiikka
dc.titleAikuislukion opiskelijoiden ajatuksia arvioinnista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201406182085
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.date.updated2014-06-18T13:40:42Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoaikuislukiot
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysopalaute
dc.subject.ysovallankäyttö
dc.subject.ysokriittinen pedagogiikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot