Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTakala, Tiina
dc.contributor.authorVartiainen, Liisa
dc.date.accessioned2014-06-06T07:34:23Z
dc.date.available2014-06-06T07:34:23Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1436628
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43644
dc.description.abstractTämä tutkimus käsittelee yhteisopetuksen opettajille tarjoamia oppimismahdollisuuksia. Tutkimuskysymyksemme on: Mitä opettajat kokivat oppineensa yhteisopetuksen aikana? Opettajat kokevat oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomioonottamisen suurissa opetusryhmissä yhä haastavammaksi, mikä lisää opettajan työn kuormittavuutta. Tämän myötä opettajat ovat yhä kiinnostuneempia vertaistuesta ja opettajien välisen yhteistyön kehittämisestä. Yhteisopetus voi olla vastaus myös erityisopetusta koskeviin lakimuu-toksiin sekä inkluusion tavoitteeseen, jonka mukaan kaikkien oppilaiden tulisi saada opiskella samassa luokassa. Tutkimuksemme avulla pyrimme esittämään, miten yhteisopetus voi edesauttaa opettajien oppimista ja ammatillista kehittymistä opetustyön vaatimuksien muuttuessa. Tutkimuksen aineistona käytettiin Opetushallituksen Erityisen ja tehostetun tuen -hankkeen yhteydessä kerättyjä haastatteluita. Rajasimme tarkasteltavaksi aineistosta kahdenkymmenen yhteisopetusta harjoittaneen luokanopettajan ja erityisopettajan haastattelut. Tutkimuksen mukaan yhteisopetus tarjoaa oppimismahdollisuuksia ja välineitä opettajan ammatilliseen kehittymiseen. Yhteisopetuksen myötä opettajien työhyvinvointi lisääntyi ja oppilaat saivat yksilöllisempää tukea. Yhteisopetuksen voidaan katsoa tukeneen inklusiivisen koulun tavoitetta, sillä opettajat pystyivät eriyttämään opetusta ja tukemaan myös erityistä tukea tarvitsevia oppilaita heidän omassa kotiluokassaan.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (78 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherOpettajien oppiminen
dc.subject.otherinkluusio
dc.subject.othersamanaikaisopetus
dc.subject.othertyössäoppiminen
dc.subject.otheryhteisopetus
dc.titleYhdessä opettaen ja oppien : mitä opettajat kokivat oppineensa yhteisopetuksen aikana?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201406061953
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2014-06-06T07:34:23Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysosamanaikaisopetus
dc.subject.ysotyössäoppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot