Yhdessä opettaen ja oppien : mitä opettajat kokivat oppineensa yhteisopetuksen aikana?
Abstract
Tämä tutkimus käsittelee yhteisopetuksen opettajille tarjoamia oppimismahdollisuuksia. Tutkimuskysymyksemme on: Mitä opettajat kokivat oppineensa yhteisopetuksen aikana? Opettajat kokevat oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomioonottamisen suurissa opetusryhmissä yhä haastavammaksi, mikä lisää opettajan työn kuormittavuutta. Tämän myötä opettajat ovat yhä kiinnostuneempia vertaistuesta ja opettajien välisen yhteistyön kehittämisestä. Yhteisopetus voi olla vastaus myös erityisopetusta koskeviin lakimuu-toksiin sekä inkluusion tavoitteeseen, jonka mukaan kaikkien oppilaiden tulisi saada opiskella samassa luokassa. Tutkimuksemme avulla pyrimme esittämään, miten yhteisopetus voi edesauttaa opettajien oppimista ja ammatillista kehittymistä opetustyön vaatimuksien muuttuessa.
Tutkimuksen aineistona käytettiin Opetushallituksen Erityisen ja tehostetun tuen -hankkeen yhteydessä kerättyjä haastatteluita. Rajasimme tarkasteltavaksi aineistosta kahdenkymmenen yhteisopetusta harjoittaneen luokanopettajan ja erityisopettajan haastattelut.
Tutkimuksen mukaan yhteisopetus tarjoaa oppimismahdollisuuksia ja välineitä opettajan ammatilliseen kehittymiseen. Yhteisopetuksen myötä opettajien työhyvinvointi lisääntyi ja oppilaat saivat yksilöllisempää tukea. Yhteisopetuksen voidaan katsoa tukeneen inklusiivisen koulun tavoitetta, sillä opettajat pystyivät eriyttämään opetusta ja tukemaan myös erityistä tukea tarvitsevia oppilaita heidän omassa kotiluokassaan.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2014
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406061953Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish