Yhdessä opettaen ja oppien : mitä opettajat kokivat oppineensa yhteisopetuksen aikana?
Date
2014Tämä tutkimus käsittelee yhteisopetuksen opettajille tarjoamia oppimismahdollisuuksia. Tutkimuskysymyksemme on: Mitä opettajat kokivat oppineensa yhteisopetuksen aikana? Opettajat kokevat oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomioonottamisen suurissa opetusryhmissä yhä haastavammaksi, mikä lisää opettajan työn kuormittavuutta. Tämän myötä opettajat ovat yhä kiinnostuneempia vertaistuesta ja opettajien välisen yhteistyön kehittämisestä. Yhteisopetus voi olla vastaus myös erityisopetusta koskeviin lakimuu-toksiin sekä inkluusion tavoitteeseen, jonka mukaan kaikkien oppilaiden tulisi saada opiskella samassa luokassa. Tutkimuksemme avulla pyrimme esittämään, miten yhteisopetus voi edesauttaa opettajien oppimista ja ammatillista kehittymistä opetustyön vaatimuksien muuttuessa.
Tutkimuksen aineistona käytettiin Opetushallituksen Erityisen ja tehostetun tuen -hankkeen yhteydessä kerättyjä haastatteluita. Rajasimme tarkasteltavaksi aineistosta kahdenkymmenen yhteisopetusta harjoittaneen luokanopettajan ja erityisopettajan haastattelut.
Tutkimuksen mukaan yhteisopetus tarjoaa oppimismahdollisuuksia ja välineitä opettajan ammatilliseen kehittymiseen. Yhteisopetuksen myötä opettajien työhyvinvointi lisääntyi ja oppilaat saivat yksilöllisempää tukea. Yhteisopetuksen voidaan katsoa tukeneen inklusiivisen koulun tavoitetta, sillä opettajat pystyivät eriyttämään opetusta ja tukemaan myös erityistä tukea tarvitsevia oppilaita heidän omassa kotiluokassaan.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29410]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Yhdessä on enemmän" : laaja-alaisen erityisopettajan kokemukset yhteisopetuksen onnistuneisuudesta
Lähde, Mari (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin laaja-alaisen erityisopettajan yhteisopetuksen onnistuneisuuden kokemuksia. Onnistuneisuuden kokemuksia jakamalla voidaan lisätä kiinnostusta ja innostusta yhteisopetusta ... -
Suomi toisena kielenä -opettaja yhteisopetuksen toteuttajana
Vatja, Iida (2017)Tutkin maisterintutkielmassani suomi toisena kielenä (S2) -opettajan osallistumista yhteisopetukseen. Suomessa erittäin vähän kartoitettu aihe on ajankohtainen ja tarpeellinen muun muassa siksi, että vuoden 2014 perusopetuksen ... -
Yhdessä vai erikseen? : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta
Iso-Kuortti, Hanna; Kinnunen, Mia (2024)Varhaiskasvatuslain (2018) uudistus 1.8.2022 sisälsi ensimmäistä kertaa kirjauksen lapsen tuesta vahvistaen inklusiivista varhaiskasvatusta. Tehty lakimuutos edellyttää opettajilta ja erityisopettajilta uudenlaisten ... -
Laki muuttui, miten käy opetustyön? : opettajien kokemuksia muuttuneesta perusopetuslaista
Kojola, Hannele; Puotinen, Teija (2013)