dc.contributor.author | Rantanen, Maarit | |
dc.date.accessioned | 2014-05-27T17:51:21Z | |
dc.date.available | 2014-05-27T17:51:21Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1436026 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43579 | |
dc.description.abstract | Oppisopimuskoulutuksella on keskeinen asema koulutusjärjestelmässä työelämälähtöisen ammatillisen koulutuksen järjestämismuotona. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä sosiaali- ja terveysalan oppisopimuskoulutuksesta ja siihen kuuluvasta työssäoppimisesta koulutukseen osallistuneille on muodostunut. Tarkastelun kohteena oli myös työssä oppiminen työssäoppimisjaksoilla. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin kahdeksalta oppisopimuskoulutuksen suorittaneelta tai opintojensa loppuvaiheessa olevalta henkilöltä. Aineiston analysoinnissa sovellettiin fenomenografista analyysia.
Analyysin tuloksena muodostui oppisopimuskoulutukseen ja työssäoppimiseen liittyvät kuvauskategoriasysteemit. Oppisopimuskoulutukseen liittyviä kuvauskategorioita muodostui viisi: oppisopimuskoulutus tieto- ja koulutustarpeeseen vastaajana, oppisopimuskoulutus itsenäistä työotetta, oppimiskykyä ja motivaatiota vaativana koulutuksena, oppisopimuskoulutus opiskelijan henkilökohtaisen tilanteen huomioijana, oppisopimuskoulutuksen perustana hyvä teoriaopetus sekä oppisopimuskoulutus hyvänä vaihtoehtona sosiaali- ja terveysalalle kouluttautuessa. Työssäoppimiseen liittyviä kuvauskategorioita muodostui puolestaan kuusi: opiskelijan motivaatio ja aktiivisuus työssä oppimisen perustana, ohjaus työssä oppimisen edellytyksenä, työssäoppimispaikka oppimisen edellytysten luojana, moninaiset oppimistyylit työssä oppimisen mahdollistajina, palaute työssä oppimisen tukena sekä työssäoppiminen kokonaisvaltaisen kehittymisen ja oppimisen edistäjänä.
Yksilölliset elämäntilanteet huomioivaa oppisopimuskoulutusta pidettiin pääsääntöisesti toimivana kokonaisuutena. Käsitysten mukaan koulutuksessa opittiin paljon, mutta opittavaa ymmärrettiin jääneen myös työelämään. Opiskelumuodon koettiin vaatineen itsenäistä työotetta ja motivaatiota. Työssäoppimisjaksot koettiin työyhteisöjen erilaisuudesta sekä työtehtävien ja ohjauksen laadun ja määrän vaihtelusta huolimatta erittäin hyödyllisiksi. Työssä oppimista tapahtui monin tavoin, kuten itse tekemällä, kyselemällä ja mallista oppimalla.
Oppisopimuskoulutus on joustavuutensa ansiosta hyvä kouluttautumisvaihtoehto erilaisissa elämäntilanteissa oleville. Koulutuksen onnistuneen toteutuksen kannalta on tärkeää varmistaa laadukas teoriaopetus, jotta opiskelijoilla olisi riittävät tiedot työssäoppiessaan ja työelämään siirtyessään. Huomiota tulisi kiinnittää myös ohjauksen toteutukseen. Oppimiseen saatu ohjaus vaikuttaa työssäoppimisjaksojen ja koko koulutuksen onnistuneeseen toteutumiseen. Oppisopimuskoulutus vaikuttaa joustavalta kokonaisuudelta, joka luo käytännönläheisesti hyvää pohjaa ammatilliselle osaamiselle ja sen edelleen kehittämiselle. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (100 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | oppisopimuskoulutus | |
dc.subject.other | sosiaali- ja terveysalan perustutkinto | |
dc.subject.other | työssä oppiminen | |
dc.subject.other | työssäoppiminen | |
dc.title | Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto oppisopimuskoulutuksella : opiskelijoiden käsityksiä koulutuksesta ja työssäoppimisesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201405271849 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.subject.method | Fenomenografia | |
dc.date.updated | 2014-05-27T17:51:21Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | oppisopimuskoulutus | |
dc.subject.yso | oppisopimukset | |
dc.subject.yso | työpaikat | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | sosiaali- ja terveysalan perustutkinto | |
dc.subject.yso | työssäoppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |