Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKorpela, Kaisa-Reetta
dc.date.accessioned2014-05-27T07:51:53Z
dc.date.available2014-05-27T07:51:53Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1435940
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43567
dc.description.abstractTämän Pro Gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää 7- ja 9-luokkalaisten suomalaisten tyttöjen ja poikien sosioekonomisen aseman yhteyttä itsetuntoon sekä saada tietoa tyttöjen ja poikien itsetunnon tasosta. Tavoitteena oli saada tietoa, jota esimerkiksi opettajat ja päättäjät voivat hyödyntää työssään. Tutkimuksen aineistona oli vuoden 2010 WHO-Koululaistutkimuksen Suomen aineisto. Tutkimuksessa analysoitiin taustatietoihin, itsetuntoon sekä sosioekonomiseen asemaan liittyviä kysymyksiä 7- ja 9-luokkalaisten osa-aineistosta (n=4260). Analysointimenetelminä tässä tutkimuksessa käytettiin frekvenssijakaumia, ristiintaulukointia, X2-testiä sekä binääristä logistista regressioanalyysia. Tämän tutkimuksen mukaan tytöillä oli huomattavasti yleisemmin heikompi itsetunto kuin pojilla. Aiemmista tutkimuksista poiketen tässä tutkimuksessa ei havaittu eroa itsetunnossa ikäryhmien välillä. Vanhempien työssäkäynnin ja ammattiaseman yhteys nuorten itsetuntoon vaihteli iän ja sukupuolen mukaan. Perheen materiaalista varallisuutta mittaava FASII -mittari ei toiminut tässä aineistossa. Suurin osa nuorista koki perheen taloudellisen tilanteen hyväksi. Perheen koettu taloudellinen tilanne oli selkeästi yhteydessä sekä poikien että tyttöjen itsetuntoon molemmissa ikäluokissa. Koettaessa perheen taloudellinen tilanne huonoksi myös itsetunto oli huonompi kuin koettaessa perheen taloudellinen tilanne hyväksi. Tuloksiin on suhtauduttava kuitenkin kriittisesti, koska huomattavasti suurempi osa nuorista koki perheensä tulevan hyvin taloudellisesti toimeen. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella sosioekonomisella asemalla on osittain yhteys nuorten itsetuntoon. Yhteiskunnan tulee pyrkiä kaventamaan väestön sosioekonomisia eroja jo varhaisessa nuoruudessa. Koulujen ja opettajien tulee edistää nuorten positiivista suhtautumista koulutukseen sekä kannustaa heitä huolehtimaan omasta terveydestään. Kokonaisvaltainen itsetunnon tukeminen opetuksessa ja kasvatuksessa, koulujen ja kotien yhteistyö sekä yhteiskunnan taholta lähtevä sosioekonomisten erojen kaventaminen ovat ensiarvoisen tärkeässä asemassa, kun pyritään tukemaan nuorten itsetuntoa.fi
dc.description.abstractThe purpose of this master thesis was to investigate the association between socioeconomic status and self-esteem among 7- and 9-graders adolescents. The other main aim was to deepen the knowledge of boys and girls self-esteem. The objective of this master thesis was to get information that for example teachers and decision makers could exploit in their work. The data was based on the Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) Study from 2010. Background information, self-esteem and socioeconomic status related questions were analysed by 7- and 9-graders adolescents (n=4260). Frequency distributions, cross tables, X2-test and binary logistic regression analysis were used. According to this study, girls have lower self-esteem more generally than boys. Unlike earlier studies, differences in self-esteem between age groups were not observed. The association of parents’ employment and occupational status with the adolescents’ self-esteem varied by age and gender. The Family Affluence Scale (FASII) that measures the material wealth of family was not appropriate to use in this study. The majority of adolescents perceived that their family wealth was good. The association between perceived family wealth and self-esteem was clear among boys and girls in both age groups. The results have to be reviewed critically because the majority of adolescents perceived to belong to the well financed families. In teaching and in the whole school society, more attention has to be paid to self-esteem, especially to self-esteem of girls. Society has to work to narrow the socioeconomic inequalities of citizens, already in early youth. Schools and teachers should promote adolescents positive attitude for education and support them to take care of own health. Supporting the comprehensive self-esteem in teaching and education, cooperation between schools and homes are important aspects when decreasing socioeconomic inequalities and promoting self-esteem of adolescents.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (64 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherWHO-Koululaistutkimus
dc.titleSosioekonomisen aseman yhteys nuorten itsetuntoon : WHO-Koululaistutkimus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201405271842
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosTerveystieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTerveyskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineHealth Educationen
dc.date.updated2014-05-27T07:51:54Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi50411
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoitsetunto
dc.subject.ysososioekonominen asema
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot