Show simple item record

dc.contributor.authorLaitinen, Sari
dc.date.accessioned2014-05-13T13:52:32Z
dc.date.available2014-05-13T13:52:32Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1435434
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43397
dc.description.abstractMUSIIKIN JA SEN KÄYTÖN TERAPEUTTISIA MERKITYKSIÄ JA VAIKUTUKSIA VARHAISKASVATUKSESSA. Fenomenografinen interventio-tutkimus varhais-kasvattajien käsityksistä terapeuttisesta musiikkikasvatuksesta. Tämän fenomenografisen interventiotutkimuksen tarkoituksena oli kerätä varhaiskasvatuksessa toimivien kasvattajien käsityksiä terapeuttisesta musiikkikasvatuksesta. Tutkimus pyrki hahmottamaan, mitä terapeuttisuuden käsite tarkoittaa varhaiskasvatuksessa olevan musiikkikasvatuksen viitekehyksessä ja lisäämään tietoisuutta musiikkikasvatuksen terapeuttisista aspekteista sekä mahdollisuuksista lasten opetuksessa ja kuntoutuksessa. Tutkimus selvitti, miten interventio vaikutti kasvattajien käsityksiin terapeuttisesta musiikkikasvatuksesta. Interventiona toimi suunnittelemani koulutus terapeuttisesta musiikin käytöstä varhaiskasvatuksessa. Koulutuksen tavoitteena oli vaikuttaa kasvattajien käsityksiin, asenteisiin, tietoisuuteen sekä musiikin käytön toimintaan lapsen kehitystä tukevana elementtinä ja herättää samalla kasvattajat terapeuttiseen ajatteluun. Tutkimuksen aihetta lähestyttiin sekä musiikkikasvatuksen että musiikkiterapian näkökulmasta. Pääpaino tutkimuksessa oli kuitenkin musiikin käytön terapeuttisessa näkökulmassa. Terapeuttinen musiikkikasvatus tarkoittaa tässä tutkimuksessa sisällöllisesti lähinnä pedagogis-terapeuttista musiikin käyttöä, jossa painottuvat sekä musiikin opetukselliset että kuntoutukselliset päämäärät. Kiinnostuksen kohteena oli erityisesti kasvattajan tiedostava ote musiikin terapeuttisessa käytössä. Aineistona toimi kahdeksantoista (18) Jyväskylän päivähoidon varhaiskasvattajan kirjoitelmaa, jotka oli kirjoitettu koulutustilaisuuden aluksi ja lopuksi. Aineisto analysoitiin fenomenografisesti ja esitettiin kuvauskategoriajärjestelminä. Saatuja alkumittauksen ja loppumittauksen kuvauskategoriajärjestelmiä verrattiin keskenään saadakseen selville, kuinka interventio vaikutti kasvattajien käsityksiin terapeuttisesta musiikkikasvatuksesta. Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että interventiolla oli vaikutusta varhaiskasvattajien käsityksiin. Koulutus rikastutti käsityksiä ja tarkensi kasvattajille, mitä terapeuttinen musiikkikasvatus sisälsi. Varhaiskasvattajat pitivät musiikkia ennen kaikkea välineenä, muun muassa tunteiden ilmaisuun ja lapsen eri kehityksen osa-alueiden opettamiseen. Terapeuttisessa musiikkikasvatuksessa musiikilla sanottiin olevan erilaisia ominaisuuksia, kuten rentouttava ja rauhoittava vaikutus sekä innostava ja voimauttava vaikutus. Varhaiskasvattajat toivat esille myös musiikkikasvatuksen pedagogiikan, jonka mukaan musiikkikasvatus on tavoitteellista ja lapsen tarpeisiin vastaavaa toimintaa. Kasvattajan toiminta nousi myös esille, jossa painotettiin kasvattajan tietoista ja jokapäiväistä musiikin käyttöä arjen eri tilanteissa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (117 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherfenomenografia
dc.subject.otherinterventiotutkimus
dc.subject.othervarhaiskasvatuksen musiikkikasvatus
dc.subject.othermusiikkiterapia
dc.subject.otherterapeuttinen musiikkikasvatus
dc.subject.otherterapeuttinen toiminta
dc.subject.otherlapsen kehityksen tukeminen
dc.titleMusiikin ja sen käytön terapeuttisia merkityksiä ja vaikutuksia varhaiskasvatuksessa : fenomenografinen interventiotutkimus varhaiskasvattajan käsityksistä terapeuttisesta musiikkikasvatuksesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201405131709
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodFenomenografia
dc.date.updated2014-05-13T13:52:32Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysomusiikkiterapia
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysointerventio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record