Reflektio-osaamisen kehittyminen lastentarhanopettajaopintojen aikana
Kotamäki, Leevi. 2014. Reflektio-osaamisen kehittyminen lastentarhanopettajaopintojen aikana. Varhaiskasvatustieteen kandidaatintutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 30 sivua + liite. Julkaisematon.
Tämän tutkielman tehtävänä oli selvittää lastentarhanopettajaopiskelijoiden reflektio-osaamisen kehittymistä opiskeluiden aikana. Reflektio-osaaminen on Karilan ja Nummenmaan (2001) mukaan yksi päiväkotityön ydinosaamisalue. Tutkielman teoriaosiossa esitellään päiväkotityön keskeiset osaamisalueet sekä käsitellään reflektiota, reflektiivisyyttä ja reflektiivistä toiminitaa.
Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena, johon opiskelijat vastasivat sähköpostilla. Vastauksia tuli yhteensä kymmeneltä opiskelijalta. Tutkimuksessa on piirteitä sekä narratiivisuudesta että fenomenologis-hermeneuttisesta metodista. Tutkimusaineistolle suoritin aineistolähtöisen analyysin ja teemoittelin vastaukset.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lastentarhanopettajaopiskelijoiden reflektio-osaaminen vahvistuu opiskeluiden aikana sekä kontaktiopetuksessa että ohjatuissa harjoitteluissa. Sekä kontaktiopetuksessa että ohjatuissa harjoitteluissa tapahtunut reflektio-osaamisen kehittyminen liittyi suurimmalta osin lasten kanssa toimimiseen ja sen toiminnan analysointiin ja havainnointiin. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää tulevaisuudessa lastentarhanopettajaopiskeluiden kehittämisessä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Osaamisen johtaminen kaupungin strategiatyön diskursseissa
Marttila, Armi (2019)Tämä Pro Gradu–tutkielma on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka tarkoituksena kuvata ja laadullisesti selittää, miten strateginen osaamisen johtaminen käsitteenä ymmärretään, ja miten osaamisen johtaminen konstruoituu ... -
ICT-alan työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittyminen ja sen tukeminen
Lindholm, Emilia; Takala, Essi (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millaisia näkemyksiä ICT-alan työntekijöillä on ammatillisen osaamisen kehittämisestä nopeasti muuttuvalla alalla ja sitä, kenellä on vastuu työntekijöiden osaamisen kehittämisestä. ... -
Yliopisto-opiskelijoiden monikielisen vuorovaikutusosaamisen kehittyminen kandidaattiopintojen aikana
Gerlander, Maija; Torvelainen, Päivi; Taalas, Peppi; Virtanen, Anne; Tynjälä, Päivi; Kallio, Eeva K. (Prologos; Jyväskylän yliopisto, 2024) -
Kyberturvallisuuden nykyiset ja tulevat osaamistarpeet ohjelmistoyrityksessä : tapaustutkimus
Järvinen, Heikki (2020)Tutkimuksessa selvitettiin Yritys X:n kyberturvallisuuteen liittyviä avainkompetenssialueita. Tutkimus toisti aiemmin Jyväskylän yliopistossa samasta aiheesta tehdyn tutkimuksen tutkimusasetelman, mutta eri toimialalla. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.