dc.description.abstract | Tiivistelmä. Pietilä, Silja. 2014. Vanhempien käsityksiä hyvästä päivähoidosta. Varhaiskasvatustieteen kandidaatintutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 41 sivua + liitteet.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia odotuksia päivähoidossa olevien lasten vanhemmilla on lapsensa päivähoidolle. Tätä tietoa voidaan hyödyntää kehitettäessä ja toteutettaessa varhaiskasvatusta ja päivähoitoa. Lisäksi tutkimuksessa verrattiin vanhempien tärkeinä pitämien asioiden yhteyttä varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa määriteltyihin varhaiskasvatusta ohjaaviin sisällöllisiin orientaatioihin sekä arvioitiin kuinka vanhempien kuvauksissa on nähtävissä tavoite päivähoidon toiminnan kehittämisestä.
Tutkimusaineisto on osa Jyväskylän kaupungin vuosina 2012–2014 päivähoidon asiakkailta kerättyä ja päivähoidon arviointiin käytettävää aineistoa. Tässä tutkimuksessa käsiteltiin vastauksia, jotka oli saatu yhden päiväkodin osalta yhteen avoimeen kysymykseen. Analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Analyysi toteutettiin puhtaasti aineistolähtöisen lähestymistavan lisäksi osittain varhaiskasvatussuunnitelmassa esitettyjen sisällöllisten orientaatioiden näkökulmasta. Lisäksi aineistosta haettiin konkreettiset päivähoidon kehittämisideat.
Vanhemmat voitiin päivähoitoon suhtautumisensa perusteella jakaa tyytyväisiin, neutraalisti suhtautuviin ja tyytymättömiin. Kaikilla neutraalisti suhtautuvilla ja tyytymättömillä vanhemmilla oli päivähoitoon kohdistuvia odotuksia, tyytyväisistä niitä oli vain joka neljännellä. Vanhempien odotuksissa esiintyivät yleisimpinä ohjattu toiminta, leikki, läheisyyden, turvan ja rakkauden tarpeet, vuorovaikutus ja kuuleminen, ilmapiiri sekä toiminnan struktuuri ja yhteiset säännöt. Kolmasosassa vanhempien vastauksia näkyi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden sisällöllisiin orientaatioihin luettavia toimintoja. Kaikkiaan kuudesta sisällöllisestä orientaatiosta mainittiin neljä. Päivähoidon kehittämisideoita esitti noin viidesosa tutkimukseen osallistuneista vanhemmista. Tavoite toiminnan kehittämisestä näkyi niin päivähoitoon tyytyväisten, siihen neutraalisti suhtautuvien kuin myös päivähoitoon tyytymättömien vanhempien vastauksissa.
Tulosten perusteella vanhemmat ovat kiinnostuneita myös varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja sen kehittämisestä, sillä yleisimpänä hyvän päivähoidon tekijänä mainittiin ohjattu toiminta, vanhempien odotuksissa näkyivät sisällölliset orientaatiot ja heillä oli konkreettisia kehittämisideoita. Tulosten pohjalta päivähoidon tulisi tarjota vaikuttamiseen ja osallisuuteen nykyistä toimivampi väylä, joka samalla mahdollistaisi laajemman, useiden perheiden ja työntekijöiden välisen, pedagogisen keskustelun.
Asiasanat: päivähoito, vanhemmat, odotukset, vanhemmuus, varhaiskasvatus
Keywords: day care, parents, expectations, parenthood, early childhood education, ECE | fi |