Show simple item record

dc.contributor.authorPietilä, Silja
dc.date.accessioned2014-05-08T12:18:37Z
dc.date.available2014-05-08T12:18:37Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43348
dc.description.abstractTiivistelmä. Pietilä, Silja. 2014. Vanhempien käsityksiä hyvästä päivähoidosta. Varhaiskasvatustieteen kandidaatintutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 41 sivua + liitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia odotuksia päivähoidossa olevien lasten vanhemmilla on lapsensa päivähoidolle. Tätä tietoa voidaan hyödyntää kehitettäessä ja toteutettaessa varhaiskasvatusta ja päivähoitoa. Lisäksi tutkimuksessa verrattiin vanhempien tärkeinä pitämien asioiden yhteyttä varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa määriteltyihin varhaiskasvatusta ohjaaviin sisällöllisiin orientaatioihin sekä arvioitiin kuinka vanhempien kuvauksissa on nähtävissä tavoite päivähoidon toiminnan kehittämisestä. Tutkimusaineisto on osa Jyväskylän kaupungin vuosina 2012–2014 päivähoidon asiakkailta kerättyä ja päivähoidon arviointiin käytettävää aineistoa. Tässä tutkimuksessa käsiteltiin vastauksia, jotka oli saatu yhden päiväkodin osalta yhteen avoimeen kysymykseen. Analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Analyysi toteutettiin puhtaasti aineistolähtöisen lähestymistavan lisäksi osittain varhaiskasvatussuunnitelmassa esitettyjen sisällöllisten orientaatioiden näkökulmasta. Lisäksi aineistosta haettiin konkreettiset päivähoidon kehittämisideat. Vanhemmat voitiin päivähoitoon suhtautumisensa perusteella jakaa tyytyväisiin, neutraalisti suhtautuviin ja tyytymättömiin. Kaikilla neutraalisti suhtautuvilla ja tyytymättömillä vanhemmilla oli päivähoitoon kohdistuvia odotuksia, tyytyväisistä niitä oli vain joka neljännellä. Vanhempien odotuksissa esiintyivät yleisimpinä ohjattu toiminta, leikki, läheisyyden, turvan ja rakkauden tarpeet, vuorovaikutus ja kuuleminen, ilmapiiri sekä toiminnan struktuuri ja yhteiset säännöt. Kolmasosassa vanhempien vastauksia näkyi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden sisällöllisiin orientaatioihin luettavia toimintoja. Kaikkiaan kuudesta sisällöllisestä orientaatiosta mainittiin neljä. Päivähoidon kehittämisideoita esitti noin viidesosa tutkimukseen osallistuneista vanhemmista. Tavoite toiminnan kehittämisestä näkyi niin päivähoitoon tyytyväisten, siihen neutraalisti suhtautuvien kuin myös päivähoitoon tyytymättömien vanhempien vastauksissa. Tulosten perusteella vanhemmat ovat kiinnostuneita myös varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja sen kehittämisestä, sillä yleisimpänä hyvän päivähoidon tekijänä mainittiin ohjattu toiminta, vanhempien odotuksissa näkyivät sisällölliset orientaatiot ja heillä oli konkreettisia kehittämisideoita. Tulosten pohjalta päivähoidon tulisi tarjota vaikuttamiseen ja osallisuuteen nykyistä toimivampi väylä, joka samalla mahdollistaisi laajemman, useiden perheiden ja työntekijöiden välisen, pedagogisen keskustelun. Asiasanat: päivähoito, vanhemmat, odotukset, vanhemmuus, varhaiskasvatus Keywords: day care, parents, expectations, parenthood, early childhood education, ECEfi
dc.format.extent41
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherpäivähoito
dc.subject.othervanhemmat
dc.subject.otherodotukset
dc.subject.othervanhemmuus
dc.subject.othervarhaiskasvatus
dc.subject.otherday care
dc.subject.otherparents
dc.subject.otherexpectations
dc.subject.otherparenthood
dc.subject.otherearly childhood education
dc.subject.otherECE
dc.titleVanhempien käsityksiä hyvästä päivähoidosta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201405081649
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.date.updated2014-05-08T12:18:38Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record