Show simple item record

dc.contributor.authorPiiroinen, Reetta
dc.contributor.authorSaari, Saila
dc.date.accessioned2014-04-24T16:13:24Z
dc.date.available2014-04-24T16:13:24Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43267
dc.description.abstractTiivistelmä. Piiroinen, Reetta & Saari, Saila. 2014. Lastentarhanopettajat liikunnan suunnittelijoina. Varhaiskasvatustieteen kandidaatintutkielma. Kasvatustie- teiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 50 sivua + liitteet. Tutkimuksemme on tärkeä, koska varhaiskasvatusikäisten lasten liikuntaa on tutkittu vähän. Varhaiskasvatusikäisten lasten liikuntatutkimukset painottuvat lasten aktiivisuuden ja terveysvaikutusten tutkimiseen, joten on hyödyllistä tutkia lastentarhanopettajien toimintaa lasten liikunnan toteuttajina. Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten lastentarhanopettajat suunnittelevat liikuntatuokioita lapsiryhmässä. Tutkimuksen aineistonhankinnan toteutimme tekemällä internetissä täytettävän kyselylomakkeen lastentarhanopettajille. Kyselyymme vastasi 31 jyväskyläläistä lastentarhanopettajaa. Tarkoituksemme oli saada konkreettinen käsitys siitä, kuinka suunnittelu toteutetaan, mitä asioita siinä huomioidaan ja millaisena se koetaan. Halusimme myös selvittää, millaisia tavoitteita ohjattuun liikuntaan sisältyy ja mitä lastentarhanopettajat pitävät laadukkaana liikuntakasvatuksena. Tutkimuksemme tärkein tulos on se, että lastentarhanopettajat suunnittelevat liikuntaa lyhytkestoisesti ja keskittyvät tuokiosuunnitelmien tekemiseen. Harva lastentarhanopettajista tekee vuosi- tai kausisuunnitelmia. Mikäli lastentarhanopettajia ohjattaisiin pitkäkestoisempaan suunnitteluun, liikunnan suunnittelusta saattaisi tulla kokonaisvaltaisempaa ja se tukisi paremmin päiväkodin muuta toimintaa. Tutkimuksessamme selvisi myös, että vaikka suuri osa lastentarhanopettajista harrastaa itse liikuntaa, se ei näytä vaikuttavan lasten liikuntaan. Paljon liikkuva lastentarhanopettaja ei järjestä lapsille enempää ohjattua liikuntaa kuin vähän liikkuva. Tutkimukseemme osallistuneiden lastentarhanopettajien vastauksista ilmenee, että työolosuhteet ovat haaste liikunnan suunnittelussa, mutta ne eivät estä laadukkaan liikuntakasvatuksen toteuttamista. Olosuhteita enemmän lastentarhanopettajat korostivat oman asenteen merkitystä. Heidän mielestään haastavista olosuhteista huolimatta liikuntakasvatuksen toteuttaminen on mahdollista.fi
dc.format.extent51
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherlastentarhanopettajat
dc.subject.otherliikuntakasvatus
dc.subject.othersuunnittelu
dc.subject.othervarhaiskasvatus
dc.subject.otherkindergarten teacher
dc.subject.otherphysical education
dc.subject.otherplanning
dc.subject.otherearly childhood education
dc.titleLastentarhanopettajat liikunnan suunnittelijoina
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201404241564
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.date.updated2014-04-24T16:13:25Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record